Processen

Kafka, Franz

| 1905

Vi vet hur det känns: vardagens kafkamomentet; när man sitter i en oändlig telefonkö och blir bortkopplad precis den sekund man kommer fram och utan tillstymmelse till förklaring ombeds ringa upp igen; eller när man efter månaders krånglande får hem den där nya tekniska grunkan och den visar sig vara trasig och att man dessutom blir ersättningsskyldig för slarvigt handhavande. Har du nånsin försökt överklaga en parkeringsbot? Sånt. Modernitetens deprimerande erfarenhet och skyddslösheten inför strukturer större, mäktigare och mer omfattande än vad du nånsin kunnat föreställa dig

Lars B.

2023-01-10

Den perfekta boken för bokcirkeln. Alla gör sin egen tolkning av denna märkliga berättelse.

Bokdjungeln

2022-11-17

Är den här boken en vattendelare? Mycket möjligt. Jag tillhör dock inte sidan som hyllar den. Den är väldigt beskrivande, men tusan vad fokuserad jag kände att jag behövde vara för att hänga med.
Jag känner nästan att den som gillar boken antingen tillhör det gamla gardet eller är en person med ett tänkande och enormt djupt som orkar gå in i frågorna kring varför Kafka skrev boken, vad han tros kan ha menat osv.
Jag själv är en sliten småbarnsförälder som behöver något lite mer lättsmält just nu. Men om jag själv går in i tanken kring bokens varför så landar jag i att livet är skört. Allt kan tas ifrån oss från en dag till en annan utan att vi förstår. Vi står med varför? Varför blev mitt barn sjuk? Varför träffade min partner en annan? Varför finns jag idag men kanske inte imorgon. Som sagt, djupa frågor som jag gärna tänker på, men inte just nu..

Hampus Romu-Widell

2021-10-17

Lättläst och underhållande

Hampus Romu-Widell

2021-10-17

Lättläst och underhållande

Mikaela86

2021-05-27

Har tidigare läst Kafkas Förvandlingen och älskade den. Jag kände direkt när jag började läsa Processen att det var Kafka, samma berättarstil, humor och träffsäkerhet. Det är en bok som inte följer mallen kring hur en bok ska vara upplagd men det är också det som gör den SÅ bra. Att aldrig som läsare få veta vad han egentligen är anklagad för är inte viktigt. Konst i text.

Mattias Hellqvist

2021-02-08

Blev till min förvåning oerhört besviken på denna bok, efter alla lovord man hade tagit del av genom åren. Den var snarare högtravande med ett splittrat språk, stelt och ytligt. Dialogerna kändes inte äkta och var likadana genom romanen. Psykologin kändes inte alls trovärdig.

Jerker Söderlund

2020-11-08

En fantastisk berättelse. Nattsvart, absurd, helgalen, men ändå oerhört rolig och träffsäker i en människo- och samhällskritik som är lika aktuell i dag som för 100 år sedan. En av mina absoluta favoriter.

Jenny Strid

2020-05-31

Helt fantastisk bok enligt mig. Lekfull, seriös, rolig och otroligt gripande.

Katrin Lindh

2019-11-22

Mikaela86

2019-11-04

Förvandligen är fantastisk på många sätt. Detaljerna är underbart beskrivna. Vissa stycken är perfekta. Jag älskade stora delar men tycker slutet drog ner lite. Det verkar som att Kafka själv inte heller gillade sitt slut. Han hade iden att skapandet i sitt skrivande skulle löpa fritt. Det visar att han ville att berättelsen skulle leva sitt eget liv och hade då inget slut uttänkt från början. Utöver det är den fantastisk!

Niklas

2019-01-15

Speciell

Philip Stenström

2017-10-10

Josef K., en respektabel banktjänsteman, är häktad, detta enligt vaktarna som håller honom fängslad i sitt egna hem iallafall. Efter ett kortare förhör med inspektören, som utreder ärendet, är det fortfarande oklart för K. varför han egentligen är häktad. Han grips dock inte och får så småningom till och med lämna hemmet, trots häktningen. Pliktskyldigt, och redo att bemöta anklagelserna och anklagarna, inställer sig K. inför sessionsförhöret och rannsakningsdomaren. Det är inte vid den vanliga domstolen som det påbörjas och för K. blir det därför allt mer självklart att det hela måste vara ett enda stort missförstånd. Men trots sessionen framgår det inte någon anledning till varför K. är föremål för rättegången. Det blir en utdragen rättsprocess som tycks bara bli mer egendomlig för varje snedsteg som K. trasslar in sig i. En process med ouppnåeliga instanser och labyrintiska vägar med oändliga återvändsgränder i rättsystemet.

Processen är med sin roande och förbryllande absurdism en av Franz Kafkas mest kända mästerverk. Det är en roman som levererar texter med precision och finess. Det är den Kafkesqueka mardrömmen, med andra ord att bli byråkratins föremål med obegripliga vägskäl och byråkratiska komplikationer. Det är, förutom absurt, en surrealistisk fascinerande berättelse som bär ett djup på flera nivåer. För att skärskåda romanen kan man utgå från att berättelsen tydligt centrerar kring skuldkänsla, försummelse och rannsakning. Även den ensamhet som K. färdas med i sitt samvetet under berättelsens gång. Processen är en resa in i det mest egendomliga av världar som tänkas kan, och det tycks vara en komplicerad och extremt mångtydig sådan. Jag, och säkert många andra, både njuter och förundras för varje sida som belyser och upplyser om livets stora tankar. Det är, trots den melankoliska skildringen, ett verk med olidliga särdrag som provocerar och fascinerar. Det är helt enkelt en läsupplevelse som ej får gå obemärkt förbi.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Bisarr och ångestframkallande. Trots handlingens absurditet (eller kanske tack vare?) finns ändå en igenkänningsfaktor i huvudkaraktärens lidande. Mycket välskriven berättelse - rekommenderas varmt.

Philip Stenström

2017-08-05

Gregor Samsa arbetar hårt som handelsresare och har aldrig försummat en dag av arbete. Precis som med sitt jobb ligger hans förpliktelser också hos sin familj, som han dagligen sliter för att försörja. Men en morgon vänds tillvaron helt upp ocn ner; Gregor vaknar och upptäcker att han har förvandlats till en skalbagge. Trots det faktum att Gregor blivit en otymplig insekt försöker han rutinmässigt återgå till sitt dagliga leverne som om ingenting hänt. Franz Kafka har med "Förvandlingen" skapat en tidlös klassiker som förändrat litteraturen för evigt. Den egendomliga berättelsen om Gregor och familjen Samsa förbryllar och fascinerar samtidigt som den med svart humor underhåller. För mig, och säkerligen för många andra, är "Förvandligen" en bok som är värd en omläsning minst en gång om året.

Therese

2017-05-20

Underbar som klassiker trots sin relativt händelsesnåla handling.

Alva Brogren

2017-02-16

Ulf Pettersson

2017-01-18

lite för svår för mig, kan inte se de djupare tankar man kanske borde förstå

Danje Förlag

2017-01-10

Synd att han inte han skriva klart den... slutet kommer lite abrupt.

Men fram tills dess... en svårslagen läsupplevelse.

Filip Robertsson

2016-06-26

Lite av en besvikelse. Får känslan av att denna bok av många hyllas ganska slentrianmässigt.. Vissa delar är bra, riktigt bra, andra känns ofokuserade och omotiverade. En del av de många och långa monologerna är tunga att plöja igenom men bidrar förvisso till den lite obehagligt menlösa stämningen. Påminner en del om Brott och straff, men jag föredrar Dostojevskijs hantverk.

ulf forsberg

2016-04-03

En av de stora klassikerna, och som sådan försedd med ett djup man kanske inte så lätt tillägnar sig vid en första genomläsning. Läs om den efter en tid och du har mognat (kan man hoppas).

Xenia Oxenstierna

2016-03-27

Svår att följa, i den mening att jag som läsare inte dras med i berättelsen.
Josef K går i genom en process där han träffar många olika människor som förhör och hjälper K i sin utveckling.
Mig föll handlingen inte i smak. Alldeles för tråkig story.

Anna

2016-01-02

Kafkastämningen <3

Emma Svanberg

2015-11-28

Läste på tyska, borde nog läsa på sesnka för att förstå allt. Men ett vackert språk och klaustrofobisk känsla som alltid

Emma Svanberg

2015-11-28

Läste på tyska, borde nog läsa på svenska igen för att förstå allt.

Inger Jonsson

2015-03-23

En utmärkt uppläsning av en märklig bok. Finns det en symbolik som jag inte förstår?

Vickan 82

2015-01-13

känns helt enkelt för äckligt med den där skalbaggen...

Laban Johansson

2014-12-12

Jag bara älskar Kafka!

Ulrika Håkansson

2014-10-23

Mycket bra bok! Jag har trott att den skulle vara lite svår, eller åtminstone tråkig, men icke!

Sebastian Ersson

2014-09-24

En av mina favoritböcker. Jag har läst den tre gånger och blir alltid lika trollbunden. Den är obehaglig, surrealistisk, skrämmande, fascinerande och inspirerande.

Siri Salminen

2014-08-21

grym!

Pernilla Lindholm

2014-06-23

Att återse Gregor Samsa gör mig påmind om vad det är jag gillar så mycket med Kafka - han vågar beskriva livet utan att skönmåla det. Av det jag har läst av Kafka så tycker jag fortfarande att Förvandlingen kammar hem förstaplatsen. Det här är kanske tidernas bästa långa novell.

Emma Nilsson

2014-02-10

En av de bästa romaner jag läst. Inspirerande. Så tydlig i att den har ett budskap, samtidigt som budskapet är otroligt subtilt. Genialisk helt enkelt.

Jenny Eriksson

2014-01-17

Ingeborg Amnéus

2013-11-27

Tja, nu har jag i alla fall läst den...

Sara Frimodig

2013-09-23

En bok som jag inte vet om det ens är värt att försöka förstå sig på. Vi läste den i Svenska B på gymnasiet och jag tror jag har analyserat varenda liten detalj som finns att analysera. Trots det vet jag inte riktigt vad boken handlar om, egentligen. Kanske handlar den bara om Josef K, kanske handlar den om mycket mer. Hur som helst så tycker jag att den var underhållande och kul att ha läst.

Sara Åman

2013-05-29

Älskar den här boken. Den har ett djup som är tacksamt att diskutera och analysera. Trots lite hopp är den lätt att ta sig igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

En bra text trots sin hoppighet. Känslan han förmedlar är bara Kafkalik. Det är ingen text du kan lägga ifrån dig och börja om och om igen på. Den kräver kontinutet. Texten är så kompakt att den bara kan läsas i långa stycken. Den kräver att man komme in i rytmen. Först då blir den riktigt bra..

sebastian wright

2013-05-19

Ett underbart språk i kombination med en härligt bisarr handling ger en oförglömlig läsupplevelse.

O

Olof Skoglund

2013-03-28

Mycket bra skriven. Kan inte låta bli att dra paralleller till "Brott och straff", kanske för att det är något sånär samma tidsperiod och behandlar kriminalitet. Men den här hade mer driv och story än ovan nämnda. All förvirring och oklarhet om själva processen gör den desto mer spännande!

Ulla Englund

2013-02-19

¨En riktig mardröm till berättelse. Trots att romanen började som en burlesk.

Sanna Carlborg

2013-02-08

Kurslitteratur. Sjukt svår att betygsätta. Det är inte precis någon fantastisk upplevelse att läsa detta, men den funkar lite både som snyftare och komik. Att leta efter långsökt symbolik är något jag hatar, så egentligen ingen bok för mig. Sätter en trea eftersom jag är förvirrad och lite skakad av läsningen.

Ulla Englund

2012-12-28

På bokens baksida står det att Kafka säkert hade roligt när han skrev den och visst har boken sina komiska poänger. Men mest känns den som en mardröm. Äntligen har jag läst/lyssnat på den. Mersmak på Kafka har den gett mig dessutom.

Anna Nyman

2012-11-30

I vissa stycken riktigt bra. Andra delar sämre - antingen för att jag inte fullt ut förstår symboliken eller för att den inte riktigt är avslutad.

Raul Carlson

2012-08-21

Obehaglig. Som en mardrömsrysare. Nödvändig att ha läst för att bli en hel människa.

Sara Wall

2012-07-18

En allegori av toppklass. Gregor förvandlas från duglig son till ohyra. Enligt min tolkning dör han egentligen inte utan försvinner bara ur föräldrarnas direkta intresse. Han blir och känner sig oönskad, speciellt av fadern. Lika häftigt underhållande som Gogols "Näsan".

Peter L

2012-06-17

Fantastisk!

Ronnie Kronblad

2012-06-05

Kafka när det är som bäst. Eller konst när det är som bäst. Enkel och vacker. Du vaknar och är en gigantisk insekt. Men dina bekymmer är som vilken annan dag som helst. Genialiskt om människans problem och relationer.

Veronika S

2012-05-18

Jag förstår den men jag tycker absolut inte om den.

Evert Nilsson

2012-05-02

Kafka är Kafka och Livet är Livet, inte alltid så livat, men Kafka var mycket speciell.

Emeli Backström

2012-04-03

Helt underbar, får en verkligen att tänka på hur man behandlar sina nära. Sorglig.