Processen

Kafka, Franz

| 1971

Processen är en av Kafkas främsta romaner. Berättelsen kretsar kring Josef K som en dag häktas utan att få veta vad han står anklagad för. Romanen igenom får vi följa hans väg genom rättsväsendets irrgångar och den alltmer absurda hanteringen av hans fall. Själva motivet för romanen är som så ofta när det gäller Kafka människans utsatthet och ångest.   Källa Adlibris

Josef K., en respektabel banktjänsteman, är häktad, detta enligt vaktarna som håller honom fängslad i sitt egna hem iallafall. Efter ett kortare förhör med inspektören, som utreder ärendet, är det fortfarande oklart för K. varför han egentligen är häktad. Han grips dock inte och får så småningom till och med lämna hemmet, trots häktningen. Pliktskyldigt, och redo att bemöta anklagelserna och anklagarna, inställer sig K. inför sessionsförhöret och rannsakningsdomaren. Det är inte vid den vanliga domstolen som det påbörjas och för K. blir det därför allt mer självklart att det hela måste vara ett enda stort missförstånd. Men trots sessionen framgår det inte någon anledning till varför K. är föremål för rättegången. Det blir en utdragen rättsprocess som tycks bara bli mer egendomlig för varje snedsteg som K. trasslar in sig i. En process med ouppnåeliga instanser och labyrintiska vägar med oändliga återvändsgränder i rättsystemet.

Processen är med sin roande och förbryllande absurdism en av Franz Kafkas mest kända mästerverk. Det är en roman som levererar texter med precision och finess. Det är den Kafkesqueka mardrömmen, med andra ord att bli byråkratins föremål med obegripliga vägskäl och byråkratiska komplikationer. Det är, förutom absurt, en surrealistisk fascinerande berättelse som bär ett djup på flera nivåer. För att skärskåda romanen kan man utgå från att berättelsen tydligt centrerar kring skuldkänsla, försummelse och rannsakning. Även den ensamhet som K. färdas med i sitt samvetet under berättelsens gång. Processen är en resa in i det mest egendomliga av världar som tänkas kan, och det tycks vara en komplicerad och extremt mångtydig sådan. Jag, och säkert många andra, både njuter och förundras för varje sida som belyser och upplyser om livets stora tankar. Det är, trots den melankoliska skildringen, ett verk med olidliga särdrag som provocerar och fascinerar. Det är helt enkelt en läsupplevelse som ej får gå obemärkt förbi.

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Förlag

2017-01-10

Synd att han inte han skriva klart den... slutet kommer lite abrupt.

Men fram tills dess... en svårslagen läsupplevelse.

Filip Robertsson

2016-06-26

Lite av en besvikelse. Får känslan av att denna bok av många hyllas ganska slentrianmässigt.. Vissa delar är bra, riktigt bra, andra känns ofokuserade och omotiverade. En del av de många och långa monologerna är tunga att plöja igenom men bidrar förvisso till den lite obehagligt menlösa stämningen. Påminner en del om Brott och straff, men jag föredrar Dostojevskijs hantverk.

Xenia Oxenstierna

2016-03-27

Svår att följa, i den mening att jag som läsare inte dras med i berättelsen.
Josef K går i genom en process där han träffar många olika människor som förhör och hjälper K i sin utveckling.
Mig föll handlingen inte i smak. Alldeles för tråkig story.

Anna

2016-01-02

Kafkastämningen <3

Laban Johansson

2014-12-12

Jag bara älskar Kafka!

Ulrika Håkansson

2014-10-23

Mycket bra bok! Jag har trott att den skulle vara lite svår, eller åtminstone tråkig, men icke!

Sebastian Ersson

2014-09-24

En av mina favoritböcker. Jag har läst den tre gånger och blir alltid lika trollbunden. Den är obehaglig, surrealistisk, skrämmande, fascinerande och inspirerande.

Siri Salminen

2014-08-21

grym!

Jenny Eriksson

2014-01-17

Ingeborg Amnéus

2013-11-27

Tja, nu har jag i alla fall läst den...

Sara Frimodig

2013-09-23

En bok som jag inte vet om det ens är värt att försöka förstå sig på. Vi läste den i Svenska B på gymnasiet och jag tror jag har analyserat varenda liten detalj som finns att analysera. Trots det vet jag inte riktigt vad boken handlar om, egentligen. Kanske handlar den bara om Josef K, kanske handlar den om mycket mer. Hur som helst så tycker jag att den var underhållande och kul att ha läst.

Sara Åman

2013-05-29

Älskar den här boken. Den har ett djup som är tacksamt att diskutera och analysera. Trots lite hopp är den lätt att ta sig igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

En bra text trots sin hoppighet. Känslan han förmedlar är bara Kafkalik. Det är ingen text du kan lägga ifrån dig och börja om och om igen på. Den kräver kontinutet. Texten är så kompakt att den bara kan läsas i långa stycken. Den kräver att man komme in i rytmen. Först då blir den riktigt bra..

O

Olof Skoglund

2013-03-28

Mycket bra skriven. Kan inte låta bli att dra paralleller till "Brott och straff", kanske för att det är något sånär samma tidsperiod och behandlar kriminalitet. Men den här hade mer driv och story än ovan nämnda. All förvirring och oklarhet om själva processen gör den desto mer spännande!

Ulla Englund

2013-02-19

¨En riktig mardröm till berättelse. Trots att romanen började som en burlesk.

Ulla Englund

2012-12-28

På bokens baksida står det att Kafka säkert hade roligt när han skrev den och visst har boken sina komiska poänger. Men mest känns den som en mardröm. Äntligen har jag läst/lyssnat på den. Mersmak på Kafka har den gett mig dessutom.

Anna Nyman

2012-11-30

I vissa stycken riktigt bra. Andra delar sämre - antingen för att jag inte fullt ut förstår symboliken eller för att den inte riktigt är avslutad.

Raul Carlson

2012-08-21

Obehaglig. Som en mardrömsrysare. Nödvändig att ha läst för att bli en hel människa.

Veronika S

2012-05-18

Jag förstår den men jag tycker absolut inte om den.

Emeli Backström

2012-04-03

Helt underbar, får en verkligen att tänka på hur man behandlar sina nära. Sorglig.

Andreas Alvarsson

2012-03-07

Romanens form är inte så speciell, stilistiskt är romanen ganska mycket 1800-tals realism; avskalat och nästan byråkratiskt... men... desto mer stannar kvar efetr läsningen. Om du någonsin undrat vad som menas med Kafkaliknande drömmar eller något liknande, är det här du får det mest uttömmande svaret. Symboliskt sett har boken tolkats som alltifrån en spegling av religion, alienationen i ett kapitalistiskt samhälle och den slutgiltiga domen.

sofia johnson

2012-02-08

En visserligen intressant story men ack så trist i längden. Det räcker nästan att läsa början och slutet, handlingen känner väl de flesta till ändå.

Andreas Ruuth

2012-01-19

Det här är en enda lång, fascinerande mardröm.

Evert Nilsson

2012-01-15

En bok som leder den uppmärksamme in på svindlande turer i byråkratins groteska värld.

Kamali 

2011-10-11

Overkligt och obegripligt överförmynderi.

Josef Bjursll

2011-10-03

En klar besvikelse för min del. Ingenting som hände. Det som skedde var alldelees för "små" händelser , för att det skulle intressera. Kommer nog aldrig läsa kafka igen.

Anita Lundgren

2011-09-03

Vad skall man tycka om den här? Först var jag inte så förtjust, men efter en lång diskussion med en som älskar boken förstår jag nog den bättre nu. Ibland kändes det som den handlade om arvssynden, men min vän uppskattade mest den brutala ärligheten hos Josef K i all sin odräglighet. Ja, kanske...

Felicia Dahlqvist

2011-07-18

Detta förvirrar och fascinerar! Jag vet inte om jag kanske är för ung eller om detta för alltid blir obegripligt, men jag njuter ändå av att läsa detta. En mycket gåtfull bok.

Sofie Petersson

2011-07-15

Tragikomisk, men mestadels långtråkig.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Det här är en bok man "borde" tycka om, men jag lyckas aldrig känna mig hemma med den.

Eva Norrman

2011-06-06

Var nog för ung

Sofia Hansen

2011-06-06

"Processen har nu inletts och ni kommer att i sinom tid få veta allt." skriver Kafka. Nja, riktigt så blev det ju inte! Men knepet att lämna läsaren ovetandes och därmed hålla uppe tempo och intresse lyckas verkligen! Ett mästerverk!

Jasmine S

2011-01-08

KR

2010-12-10

Skulle troligen ge den här boken en fyra i "färdigt" tillstånd...som den är framstår den en smula opolerad och kronologiskt klumpig. Gillar ändå huvudpersonens kämpaglöd och absurda humor.

Lotta Norén

2010-08-22

Lyssnade på den som ljudbok.

ninaemilia *

2010-07-11

Det är helt otroligt hur Kafka går till väga med texten. Handlingen är utdragen, saker sker långsamt, dialoger spårar ur - det som ständigt gör Kafka stor är hans känsla för klaustrofobi. Han kan få de mest alldagliga situationer att verka tunga, kvävande och okontrollerbara. Man kan inte bara sammanfatta med att byråkratin kan verka jobbig - byråkratin är snarare ett verktyg för Kafka för att beskriva en allestädes närvarande tyngd på individen, en slags ode till det okontrollerbara livet. Det finns många vägar att vandra med sina tankar om Kafka.

Tove Holmgren

2010-05-16

Det här är min absoluta favoritbok. Jag har läst den så många gånger, och kan läsa om den flera gånger till. Den surrealistiska berättelsen känns mindre surrealistisk varje gång jag läser den, och många gånger tänker jag att det scenario som beskrivs kanske inte alls är så overkligt och världsfrämmande...

erik andré

2010-04-05

Jag började läsa Processen av nyfikenhet och som allmänbildningsinsats. Min bild, min fördom, var att det skulle vara en tung och svårläst bok. Men så tycker jag inte alls att den var. Ok, den var inte den mest snabblästa och lättsmälta boken, men den var ju spännande på något sätt och gav läslust. Men vad handlade den om egentligen? Är den bara en magisk saga eller är hela boken en metafor? En metafor för vad i så fall? På något ställe läser jag att det handlar om Kafkas förhållande till sin far. Andra tips?

Bengt Månsson

2010-04-04

Välkänd klassiker och liknar naturligtvis ingen "vanlig" deckare. Hur känns det att bli anklagad utan att få veta för vad? Kanske inte alls orealistiskt...

Jack Russel

2010-03-03

Jag älskar böcker som får mig att tänka i helt nya banor, ändra åsikt i frågor och rent allmänt ställa allt på huvudet som jag trodde att jag visste och tyckte - detta är INTE en sådan bok tyvärr. Intressant "plot", men en oerhört lång och seg transport till ett tvärt slut. Kafka eller inte, eftersom jag inte har något behov av att utmärka mig som en "litterär gormand" så är min åsikt att det finns mycket mer intressanta böcker att lägga tiden på och att hans böcker är en smula överskattade...

carl crona

2010-02-12

kajsa söderström

2009-12-13

Helt fantastisk! En bok att återkomma till igen och igen och igen. Jag tror att folk som inte gillar den inte riktigt har förstått handlingen och dess symbolik. Eller så har de bara inte tålamodet att sätta sig in i den.

måd frelin

2009-12-13

Alltid lika fascinerade och otidsenlig

Kicki Karlén

2009-11-24

Jag tror att detta måste vara den absolut i särklass tråkigaste bok som någonsin har publicerats! Enda anledningen till att den säljer är folk som vill imponera med sitt litterära kunnande, kan inte tänka mig att något läst den mer än en gång.

Leif Björling

2009-11-14

Trams. Har vissa poänger med på det stora hela totalt menlös.Fruktansvärt mycket poänglöst svammel.

Ida Nilsson

2009-11-13

Den är svårt att komma in i men efter det är det en fantastisk bok. Jag har verkligen fastnat för Kafka efter att jag läste Processen

Nils Thor

2009-11-10

Läste den första gången när jag gick i gymnasiet på 60-talet. Tyckte då att den var pratig och tråkig.
Men nu är den helt fantastisk.
Det som överraskade mig mest är att den är så rolig.

Henrik R.

2009-10-01

Jag läste den för länge sedan och läste precis om den. Jag mindes inte att den var så rolig. Visst är den lite omständig, men jag tycker det helt klart är mödan värt.

matilda utbult

2009-10-01

Åh gud så tråkig den var. Fy vad jag fick kämpa.

Mina Böcker

2009-08-20

Bizarr och fantastisk! Kunde inte lägga ifrån mig den på slutet, utan läste gående längs Arlandas korridorer. Helt otroligt osannolikt annorlunda. Tja. Jag är lyrisk!

Susanne Matuschek

2009-07-20

längesedan jag läste den, svår men ändå fängslande