Processen

Kafka, Franz

| 1971

Processen är en av Kafkas främsta romaner. Berättelsen kretsar kring Josef K som en dag häktas utan att få veta vad han står anklagad för. Romanen igenom får vi följa hans väg genom rättsväsendets irrgångar och den alltmer absurda hanteringen av hans fall. Själva motivet för romanen är som så ofta när det gäller Kafka människans utsatthet och ångest.   Källa Adlibris

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Frlag

2017-01-10

Synd att han inte han skriva klart den... slutet kommer lite abrupt.

Men fram tills dess... en svrslagen lsupplevelse.

Filip Robertsson

2016-06-26

Lite av en besvikelse. Fr knslan av att denna bok av mnga hyllas ganska slentrianmssigt.. Vissa delar r bra, riktigt bra, andra knns ofokuserade och omotiverade. En del av de mnga och lnga monologerna r tunga att plja igenom men bidrar frvisso till den lite obehagligt menlsa stmningen. Pminner en del om Brott och straff, men jag fredrar Dostojevskijs hantverk.

Xenia Oxenstierna

2016-03-27

Svr att flja, i den mening att jag som lsare inte dras med i berttelsen.
Josef K gr i genom en process dr han trffar mnga olika mnniskor som frhr och hjlper K i sin utveckling.
Mig fll handlingen inte i smak. Alldeles fr trkig story.

Anna

2016-01-02

Kafkastmningen <3

Laban Johansson

2014-12-12

Jag bara lskar Kafka!

Ulrika Hkansson

2014-10-23

Mycket bra bok! Jag har trott att den skulle vara lite svr, eller tminstone trkig, men icke!

Sebastian Ersson

2014-09-24

En av mina favoritbcker. Jag har lst den tre gnger och blir alltid lika trollbunden. Den r obehaglig, surrealistisk, skrmmande, fascinerande och inspirerande.

Siri Salminen

2014-08-21

grym!

Jenny Eriksson

2014-01-17

Ingeborg Amnus

2013-11-27

Tja, nu har jag i alla fall lst den...

Sara Frimodig

2013-09-23

En bok som jag inte vet om det ens r vrt att frska frst sig p. Vi lste den i Svenska B p gymnasiet och jag tror jag har analyserat varenda liten detalj som finns att analysera. Trots det vet jag inte riktigt vad boken handlar om, egentligen. Kanske handlar den bara om Josef K, kanske handlar den om mycket mer. Hur som helst s tycker jag att den var underhllande och kul att ha lst.

Sara man

2013-05-29

lskar den hr boken. Den har ett djup som r tacksamt att diskutera och analysera. Trots lite hopp r den ltt att ta sig igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

En bra text trots sin hoppighet. Knslan han frmedlar r bara Kafkalik. Det r ingen text du kan lgga ifrn dig och brja om och om igen p. Den krver kontinutet. Texten r s kompakt att den bara kan lsas i lnga stycken. Den krver att man komme in i rytmen. Frst d blir den riktigt bra..

O

Olof Skoglund

2013-03-28

Mycket bra skriven. Kan inte lta bli att dra paralleller till "Brott och straff", kanske fr att det r ngot snr samma tidsperiod och behandlar kriminalitet. Men den hr hade mer driv och story n ovan nmnda. All frvirring och oklarhet om sjlva processen gr den desto mer spnnande!

Ulla Englund

2013-02-19

En riktig mardrm till berttelse. Trots att romanen brjade som en burlesk.

Ulla Englund

2012-12-28

P bokens baksida str det att Kafka skert hade roligt nr han skrev den och visst har boken sina komiska ponger. Men mest knns den som en mardrm. ntligen har jag lst/lyssnat p den. Mersmak p Kafka har den gett mig dessutom.

Anna Nyman

2012-11-30

I vissa stycken riktigt bra. Andra delar smre - antingen fr att jag inte fullt ut frstr symboliken eller fr att den inte riktigt r avslutad.

Raul Carlson

2012-08-21

Obehaglig. Som en mardrmsrysare. Ndvndig att ha lst fr att bli en hel mnniska.

Veronika S

2012-05-18

Jag frstr den men jag tycker absolut inte om den.

Emeli Backstrm

2012-04-03

Helt underbar, fr en verkligen att tnka p hur man behandlar sina nra. Sorglig.

Andreas Alvarsson

2012-03-07

Romanens form r inte s speciell, stilistiskt r romanen ganska mycket 1800-tals realism; avskalat och nstan byrkratiskt... men... desto mer stannar kvar efetr lsningen. Om du ngonsin undrat vad som menas med Kafkaliknande drmmar eller ngot liknande, r det hr du fr det mest uttmmande svaret. Symboliskt sett har boken tolkats som alltifrn en spegling av religion, alienationen i ett kapitalistiskt samhlle och den slutgiltiga domen.

sofia johnson

2012-02-08

En visserligen intressant story men ack s trist i lngden. Det rcker nstan att lsa brjan och slutet, handlingen knner vl de flesta till nd.

Andreas Ruuth

2012-01-19

Det hr r en enda lng, fascinerande mardrm.

Evert Nilsson

2012-01-15

En bok som leder den uppmrksamme in p svindlande turer i byrkratins groteska vrld.

Kamali 

2011-10-11

Overkligt och obegripligt verfrmynderi.

Josef Bjursll

2011-10-03

En klar besvikelse fr min del. Ingenting som hnde. Det som skedde var alldelees fr "sm" hndelser , fr att det skulle intressera. Kommer nog aldrig lsa kafka igen.

Anita Lundgren

2011-09-03

Vad skall man tycka om den hr? Frst var jag inte s frtjust, men efter en lng diskussion med en som lskar boken frstr jag nog den bttre nu. Ibland kndes det som den handlade om arvssynden, men min vn uppskattade mest den brutala rligheten hos Josef K i all sin odrglighet. Ja, kanske...

Felicia Dahlqvist

2011-07-18

Detta frvirrar och fascinerar! Jag vet inte om jag kanske r fr ung eller om detta fr alltid blir obegripligt, men jag njuter nd av att lsa detta. En mycket gtfull bok.

Sofie Petersson

2011-07-15

Tragikomisk, men mestadels lngtrkig.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Det hr r en bok man "borde" tycka om, men jag lyckas aldrig knna mig hemma med den.

Eva Norrman

2011-06-06

Var nog fr ung

Sofia Hansen

2011-06-06

"Processen har nu inletts och ni kommer att i sinom tid f veta allt." skriver Kafka. Nja, riktigt s blev det ju inte! Men knepet att lmna lsaren ovetandes och drmed hlla uppe tempo och intresse lyckas verkligen! Ett msterverk!

Jasmine S

2011-01-08

KR

2010-12-10

Skulle troligen ge den hr boken en fyra i "frdigt" tillstnd...som den r framstr den en smula opolerad och kronologiskt klumpig. Gillar nd huvudpersonens kmpagld och absurda humor.

Lotta Norn

2010-08-22

Lyssnade p den som ljudbok.

ninaemilia *

2010-07-11

Det r helt otroligt hur Kafka gr till vga med texten. Handlingen r utdragen, saker sker lngsamt, dialoger sprar ur - det som stndigt gr Kafka stor r hans knsla fr klaustrofobi. Han kan f de mest alldagliga situationer att verka tunga, kvvande och okontrollerbara. Man kan inte bara sammanfatta med att byrkratin kan verka jobbig - byrkratin r snarare ett verktyg fr Kafka fr att beskriva en allestdes nrvarande tyngd p individen, en slags ode till det okontrollerbara livet. Det finns mnga vgar att vandra med sina tankar om Kafka.

Tove Holmgren

2010-05-16

Det hr r min absoluta favoritbok. Jag har lst den s mnga gnger, och kan lsa om den flera gnger till. Den surrealistiska berttelsen knns mindre surrealistisk varje gng jag lser den, och mnga gnger tnker jag att det scenario som beskrivs kanske inte alls r s overkligt och vrldsfrmmande...

erik andr

2010-04-05

Jag brjade lsa Processen av nyfikenhet och som allmnbildningsinsats. Min bild, min frdom, var att det skulle vara en tung och svrlst bok. Men s tycker jag inte alls att den var. Ok, den var inte den mest snabblsta och lttsmlta boken, men den var ju spnnande p ngot stt och gav lslust. Men vad handlade den om egentligen? r den bara en magisk saga eller r hela boken en metafor? En metafor fr vad i s fall? P ngot stlle lser jag att det handlar om Kafkas frhllande till sin far. Andra tips?

Bengt Mnsson

2010-04-04

Vlknd klassiker och liknar naturligtvis ingen "vanlig" deckare. Hur knns det att bli anklagad utan att f veta fr vad? Kanske inte alls orealistiskt...

Jack Russel

2010-03-03

Jag lskar bcker som fr mig att tnka i helt nya banor, ndra sikt i frgor och rent allmnt stlla allt p huvudet som jag trodde att jag visste och tyckte - detta r INTE en sdan bok tyvrr. Intressant "plot", men en oerhrt lng och seg transport till ett tvrt slut. Kafka eller inte, eftersom jag inte har ngot behov av att utmrka mig som en "litterr gormand" s r min sikt att det finns mycket mer intressanta bcker att lgga tiden p och att hans bcker r en smula verskattade...

carl crona

2010-02-12

kajsa sderstrm

2009-12-13

Helt fantastisk! En bok att terkomma till igen och igen och igen. Jag tror att folk som inte gillar den inte riktigt har frsttt handlingen och dess symbolik. Eller s har de bara inte tlamodet att stta sig in i den.

md frelin

2009-12-13

Alltid lika fascinerade och otidsenlig

Kicki Karln

2009-11-24

Jag tror att detta mste vara den absolut i srklass trkigaste bok som ngonsin har publicerats! Enda anledningen till att den sljer r folk som vill imponera med sitt litterra kunnande, kan inte tnka mig att ngot lst den mer n en gng.

Leif Bjrling

2009-11-14

Trams. Har vissa ponger med p det stora hela totalt menls.Fruktansvrt mycket ponglst svammel.

Ida Nilsson

2009-11-13

Den r svrt att komma in i men efter det r det en fantastisk bok. Jag har verkligen fastnat fr Kafka efter att jag lste Processen

Nils Thor

2009-11-10

Lste den frsta gngen nr jag gick i gymnasiet p 60-talet. Tyckte d att den var pratig och trkig.
Men nu r den helt fantastisk.
Det som verraskade mig mest r att den r s rolig.

Henrik R.

2009-10-01

Jag lste den fr lnge sedan och lste precis om den. Jag mindes inte att den var s rolig. Visst r den lite omstndig, men jag tycker det helt klart r mdan vrt.

matilda utbult

2009-10-01

h gud s trkig den var. Fy vad jag fick kmpa.

Mina Bcker

2009-08-20

Bizarr och fantastisk! Kunde inte lgga ifrn mig den p slutet, utan lste gende lngs Arlandas korridorer. Helt otroligt osannolikt annorlunda. Tja. Jag r lyrisk!

Susanne Matuschek

2009-07-20

lngesedan jag lste den, svr men nd fngslande