Pärlfarmen

Marklund, Liza

"Andlöst skickligt gestaltat." Dagens Nyheter "Ett dramatiskt äventyr ... Berättelsen har driv och spänning. Pärlfarmen är en intressant roman om världsekonomi, makt och pengar." Kulturnytt, Sveriges RadioDet är tidigt 1990-tal. Unga Kiona lever med sina syskon och föräldrar på Manihiki i södra Stilla havet, en av världens mest isolerade atoller. Hon arbetar på familjens pärlfarm: fridyker, kontrollerar ostron och skördar svarta pärlor.En morgon fastnar en stor segelbåt på revet. På däck ligger en svårt skadad man. Han är svensk och heter Erik.Så börjar en hisnande historia som sträcker sig över ett halvt årtionde och fyra världsdelar. Den ställer frågor om människors sökande efter mening och sammanhang, priset för världsekonomin, och vad vi egentligen är beredda att göra för dem vi älskar. Pärlfarmen är en storslagen berättelse om kärlek...

Amelie Adrielsson

2021-07-11

Gripande berättelse. Bra driv och en annorlunda historia.
Lite besviken på slutet.

Ellinor

2020-06-03

Jag gillade den här boken. Välskriven, intressant och full med fakta, vilket jag gillar. Jag tycker om huvudkaraktären Kiona, som visar sig vara smart och handlingskraftig, om än lite väl naiv mellan varven. Fastän historien i sig inte gjorde någon desto större avtryck, var läsningen mycket, mycket givande.

Karin Åkeson

2020-04-13

Jag är så väldigt kluven till den här boken, att jag knappt vet var jag ska börja. Det finns vissa delar jag tycker supermycket om, men samtidigt är det delar som gör att jag knappt läser klart boken.

Tyvärr är Pärlfarmens början ganska långrandig och det är inte förrän efter ca 200 sidor som jag tycker att det tar fart. Då blir det istället väldigt spännande och jag läser klart boken ganska snabbt. Det kanske inte är jättetrovärdigt, men det är actionfyllt, och jag gillar den handlingskraftiga, idérika och driftiga person som Kiona blir ju längre boken kommer. Jag känner med henne, jag gråter med henne och jag blir ibland väldigt arg på henne över de val hon gör och hennes naiva personlighet.

Det är en ganska faktaspäckad bok, dels om Cook-öarna men också om ekonomi, och är man inte faktaintresserad kanske det kan ses som väldigt mycket information som inte alltid är väsentlig för berättelsen och handlingen. Däremot tycker jag att Liza Marklund väver in den här faktan på ett väldigt snyggt sätt.

Persongalleriet är lagom stort och eftersom boken är uppdelad i flera delar blir det också lättare att hänga med i det hela. Karaktärerna har sin plats, och det gör det väldigt lätt att hålla koll på dem. Jag gillar Clay, jag gillar Erik och jag gillar Kiona. Kanske gillar jag främst Clay, men det har nog med hennes oerhört pålästa natur att göra, jag brukar falla för sådana människor generellt.

Språket är bra, men kanske ibland onödigt krångligt. Det kanske är svårt att skriva information om ekonomi utan att slänga sig med fackliga uttryck, men oftast tycker jag att Marklund gör ett bra jobb när det kommer till att förklara sådana.

Boken skiljer sig markant åt från de andra böcker av Marklund som jag läste i min ungdom, och det kanske är en av anledningarna till att jag inte riktigt fastnar, på något sätt hade jag förväntat mig något annat.

Gunilla Jönsson

2019-07-18

Så tråkig , slutar läsa efter 160 sidor

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Brukar inte gilla L Marklunds böcker men den här tog mig med storm! En annorlunda kärlekshistoria på andra sidan havet som tar sin början på en pärlfarm.

Susanne

2018-11-12

"Konstig" historia! Gillade början men sedan blev boken alltmer osannolik! Hoppar från världsdel till världsdel och allmänt spretig! Världsekonomi är också ett riktigt tråkigt ämne! Nej, gillade inte denna bok som jag hade sett fram emot att läsa - tyvärr!

2018-10-29

Njaä, inte riktigt min medicin. Historien sägs vara storslagen, men den känns mer splittrad och spretig. Personerna känns förunderligt opersonliga i detta epos som sträcker sig över lång tid och över stora delar av världen. Allt kryddas med hänvisningar till känd litteratur, Bibeln och sångtexter. Det blir inte bra.