Pärleporten

Hon tänkte ju inte döda honom. Bara litegrann. En dag får Asta, 83, nog och slår ihjäl den rasistiske knölen Herman. Men att bli av med en död kropp på 90 kilo är svårare än man kan tro. Asta skjuter listigt över skulden på en anställd på äldreboendet Solglimten, packar sin väska och rymmer ut i världen; fylld av entusiasm och livslust snarare än skam och ånger. Men som efterlyst är det knepigt att ta sig fram, särskilt om man i kvällspressen utpekas som dubbelmördare. Asta lyckas med hjälp av den unga hackern Angel skaffa sig ett falskt pass och kommer efter en strapatsrik färd med nöd och näppe med ett plan till underbara Paris. Där tänker hon unna sig några dagars lugn och ro, men snart hotas hennes frihet igen. Kommer hon att klara sig även ur denna knipa, och kommer hon någonsin att möta älskaren Albert igen? Maria-Thérèse Sommars debutroman ?Pärleporten? är en oavbrutet underhållande...

Rolig, charmig och gripande!

Trevlig liten bok 😲😲

Mattias Molin

2018-08-16

Eftertänksamt fartfylld med en härlig, ibland mörk, humor.

Asta är den ultimata antihjältinnan och en förebild för alla, ung som gammal, hen, han, hon och naturligtvis "HBTQ L-dre".

Fler borde vara som Asta men då med lite måtta, något som Asta inte har tid/lust/ork att bry sig i.

Anna Häggström

2018-08-16

En riktigt rolig berättelse med en annorlunda huvudperson.

2018-08-12

Betyg: 3 av 5.

Jag är ju egentligen ingen större fan av kortromaner och noveller. Jag gillar ju långa och tjocka romaner. Men ibland kan jag tycka att det är trevligt att sticka emellan med lite kortare berättelser. Har nu läst åtta stycken kortromaner från Bonnier Bookery. En del var väldigt korta, och en del var nästan lika långa som vanliga romaner. Alla var bra och läsvärda. Här skriver jag lite om en av böckerna.

(Bonnier Bookerys utgivning består av underhållande skönlitteratur i både kortare och längre format, följetonger och upplysande fackböcker. Alla titlar utkommer som e-bok och ljudbok.)

Boken Pärleporten fick mig att tänka lite på böckerna av Jonas Jonasson och även böckerna av Catharina Ingelman-Sundberg.

Boken var rolig och välskriven, men kanske lite väl naiv och otrolig.

Rekommenderas.