Pärlan som sprängde sitt skal

Hashimi, Nadia

Succédebuten om en afghansk familj och en kvinnas kamp för sin frihet. Rahima lever i Kabul med sina systrar och deras oberäkne - lige och drogberoende far. Deras liv är hårt styrt eftersom de inte får vistas utomhus utan en manlig släkting. När fadern inte är tillgänglig kan de alltså inte gå till skolan eller handla mat. Deras enda möjlighet är att låta Rahima bli en bacha posh, det vill säga att hon klär sig som en ung pojke och kan ta ansvar för sina systrar. I samband med sin ökade frihet får Rahima höra historien om Shekiba, hennes gammelfaster, som periodvis också fick leva som man.Men allt förändras när Rahima och hennes systrar hastigt gifts bort och Rahima blir fjärde hustru till Abdul Khaliq. Nu när hon vet vilken frihet männen har kan hon omöjligt anpassa sig till sitt nya liv.Afghansk-amerikanska Nadia Hashimis debutroman Pärlan som sprängde sitt skal...

Josefine Malmer

2021-08-24

Väldigt bra, sorglig och intressant på samma gång. Verkligen läsvärd. Rekommenderas varmt

Amanda Lindqvist

2021-04-08

En väldigt sorglig bok om ett viktigt ämne. Man blir arg av att läsa den. En verkligen läsvärd bok.

Hanna Gyllberg

2020-12-25

Fantastisk bok! Sträckläste.

Cecilia U

2020-12-06

En av de absolut bästa böcker jag läst. Hemsk och hjärtskärande, samtidigt som den var hoppingivande. Boken cirkulerade i min hjärna flera dagar framöver och stannade i mitt hjärta för all framtid.

Henrik Johansson

2020-07-05

Spännande och välvävd men det känns som om jag läst historien förut...

Frida Tosterud

2020-01-17

Riktigt intressant och bra bok om en för mig främmande värld

Eva Pettersson

2019-07-18

En pärla! (pun intended)

Detta är författarens debutroman. Boken är både fantastisk, gripande och fascinerande, att få läsa om de två kvinnornas livsöden. Det blir en tidsresa som sträcker sig över 100 år, att få en inblick hur det kan vara att leva som kvinna i Afghanistan i nutid och dåtid och att det stundtals inte skiljer något nämnvärt. En bok om tvångsgifte, stening, förtryck men oxå om hopp, mod och längtan efter frihet och kärlek.

Maria Olofsson

2018-11-16

Fantastisk bok om två kvinnoöden i Afghanistan. Parallellberättelser med ca 100 år emellan. Boken tappade lite mot slutet tyckte jag, men sammantagna poäng blir ändå en solklar femma!

villa-freja.se

2018-10-29

Vilken gripande berättelse! Och så viktig i sitt slag när den skapar en inblick i hur det är att vara kvinna i Afghanistan, långt bortom min föreställningsvärld och kunskap. En vacker och ärlig skildring.

Susanna Svanberg

2018-10-26

Gripande. Svår att lägga ifrån sig. Som en säga fast det är verklighet.

Maja Dukic

2018-10-17

Vissa böcker tar mig till helt okända platser och visar mig helt andra upplevelser än vad jag van vid. Såna böcker tar mig med storm. Denna bok är en sån bok. Omg jag säger bara wooow!! Den här boken tog mig på en resa i både tid och rum. Den berättar en släkthistoria som sträcker sig över hundra år och kör två berättelser samtidigt. Om Rahima och Shekiba nu och då. Berättelsen ger en möjlighet att veta hur det är att vara en kvinna i Afganistan, och jag är oerhört tacksam till författaren för att få veta hur det är att leva i såna hårda förhållanden. Där kvinnorna kämpar för att få levnadsrum och få styra sina egna öden. De blir bortgifta som unga flickor, de får föda barn när de egentligen är barn själva, de får inte gå i skolan. De blir tredje, fjärde hustru. De får inte utöva sina demokratiska rättigheter. De blir stenade. De blir misshsndlade av både sin man och psykiskt misshandel av hela mannens släkt är vanlig. De jobbar från tidig morgon till sen kväll både ute på åkrar och hemma. Boken är väldigt väldigt tungt men inte en enda sida var tråkig! Jag ville inte att den skulle ta slut! Omg alltså!!! Läs den!! Så bra!!

2018-06-14

Vi får följa Shekiba i tidiga 1900-tal och Rahimi i nutid. Det är inte mycket som förändrats för kvinnorna under de åren. Det är en intressant, skakande och mycket ledsam skildring av livet för många kvinnor i Afghanistan.
Tänkvärd!!!

Gripande, fängslande och stark!