Privat och offentligt

Privat och offentligt är en bok om det moderna samhället. Individen och företaget, makt och framgång, kvinnor och män, laster och dygder, gräl och mänsklig förståelse, egoism och altruism, är några av de ämnen Francesco Alberoni diskuterar. I ett kapitel om Det dolda våldet analyserar han olika tecken på sociala förändringar i det s.k. postindustriella samhället: oljud, obscenitet, förtal, slarv, otacksamhet. Och i den avslutande delen hävdar han att människans stora uppgift inför framtiden inte ligger inom teknologin eller industrin, utan är av social, psykologisk och framför allt moralisk art.

Klinga

2011-01-24

Jag vacklar mellan 2 och 3. Alberonis 25 år gamla bok är daterad. Man kan reta upp sig på hans exempel och förklaringar som involverar hemmafruar och arbetande män. Ramen är lite unken. Stilen är personlig genom att han aldrig motiverar sina påståenden eller refererar till något annat än vad "han vet". Den är också opersonlig som en broschyr. Men mitt i allt detta lyckas han få till några riktigt intressanta och ögonöppnande iakttagelser. Ibland är han i sin självtillräcklighet något intressant på spåret.