Priset på vatten i Finistère

Malmsten, Bodil

| 2001

''Hon heter inte Madame C. Lika litet som jag heter jag, vi är personer i en bok, en längre prosatext en roman. Inte ''uppföljaren'' till Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån och Nästa som rör mig, inte den stora roman om vänskap och svek som finns nästan helt färdig från början till slut. Den behöver bara skrivas ned och det går inte under rådande förhållanden. I stället kommer denna bok om rådande förhållanden vid världens ände finis terrae - Finistère. Platser, växter, grannar. Skillnaden på stjärnhimlar. Tidvattnet. Monsieur Le Q, Ahmadou Kourouma, Julien Lepers. Madame C. Marknaden som alltmer styr våra liv. I synnerhet tisdag förmiddag i närmaste stad. Men strax efter ett packas det ihop för den veckan...

Maddox

Eva Samuelsson

2017-03-30

Älskar Bodils språk.

2013-12-18

Boken är småcharmig på sina håll, och visst får hon in vissa viktiga och intressanta samtalsämnen- men samtidigt tycker jag att hon tjattrar om en massa ovidkommande nonsens för att det ska bli något högre betyg. Men på det stora hela, en helt okej liten bok!

D

David H

2012-10-23

Jag gillar tonen i boken och att det är Bodil själv som läser. Jag tillhör kanske inte målgruppen men tycker ändå den är läsvärd.

D

David H

2012-10-23

Gillar tonen i boken och att det är Bodil själv som läser. Jag tillhör kanske inte målgruppen men tycker ändå den är läsvärd.

Kristin Karlsson

2010-10-29

hmmm... kategori deckare? Tycker att denna bok är så långt i från deckare man kan komma.

För övrigt en mysig bok som är härlig att läsa!

Nils Thor

2010-05-26

Ganska trevlig och smårolig.

Ingrid Selnes

2010-04-06

En underbar bok som jag läste när jag behövde den som bäst.

Lovisa Högberg

2010-03-28

Gud så jag behövde den här just nu: efter en period så stressig att hjärtklappning och ytandning är normalläge var det som balsam för själen att få läsa om norrländsk bisterlandsbygd och fransk piskad kust med vildvuxna blomsterträdgårdar. Malmstens syrliga kommentarer och självklara iakttagelser piggar också upp, och även om jag nog inte alltid håller med henne politiskt (?) är hon så klok, skärpt och rolig att jag vill vara med henne. Vid ett annat tillfälle hade jag måhända tröttnat på att det gick för långsamt och var för lika, för lite, men nu var det bara underbart.

Maria Vestberg

2010-03-11

Älskar den här boken! Även gnälligheten! Tycker om humorn och självironin. Precis som Inger skrattade jag högt av och till.

Inger Mårtenson

2009-11-27

Jag läste boken för ett tag sedan men jag njöt. Jag njöt av språket och av tillkortakommanden. Jag minns att jag ibland låg i badkaret och läste och skrattade högt så att det ekade i badrummet. Således en bok som jag uppskattade.

Åsa Norlund

2009-09-23

Lite tokrolig, lite charmig, men djävligt gnällig. Mest kritik mot Sverige..

Lady Flanders

2009-06-21

En emellanåt riktigt tokrolig bok om en svenskas kulturkrockar i Frankrike, och emellanåt allmänt gnällig.