Prinsessan och mördaren

Nordin, Magnus

| 2003

Nominerad till Augustpriset 2003 för bästa svenska barn- och ungdomsbok. Utnämnd av tidskriften Jury till årets barn- och ungdomsdeckare 2003 En ung kille hittas vid en soptipp. Han lever, men har utsatts för sexuella övergrepp och strypförsök. Samtidigt pågår det vanliga livet i förorten: Markus är kär i Nina som är kär i Jajje, Teo skiter i skolan och Lenita intrigerar. Vad är det som händer under ytan? En skrämmande realistisk thriller för unga vuxna om hur hemligheter och lögner förgiftar och förstör.

Jacob Paul

2019-04-03

Starten är lite trög då boken endast fokuserar på att introducera karaktärerna de första 100 sidorna och knappt rör storyn framåt förutom några huvudhändelser som såklart kommer vara viktiga senare. Om man bara är intresserad i storyn så skulle man nästan kunna hoppa över början eftersom boken beskriver dessa viktiga händelser flera gånger senare.
Karaktärerna är enligt mig bra och välnyanserade. Dock så saknar jag att t.ex. Markus inte har någon hobby som han håller på med på fritiden, som Teo har.
Storyn är bra men jag skulle inte kalla den för någon däckare. Det finns många sidospår som utvecklas av sig själv och sedan växer ihop med huvudhandlingen Spänningen är hög och man kan väldigt lätt läsa igenom boken i ett svep om man inte är försiktig. Men jag har två saker jag är kritisk mot.

• Boken berättar inte vad mördarens motiv var, och man känner att man saknar något när boken slutar. Boken har en referens till Tjikatilo, men det känns långsökt att dra en parallell mellan han och mördaren.
• Storyn känns inte som en däckare. Alla bevis som boken nämner förklaras av boken och man får ingen tid att reflektera själv. Dessutom av vad jag vet så leder alla bevis till en och samma person. Det skulle bli mer intressant om det t.ex. fanns motbevis mot denna person och då skulle läsaren behöva reflektera och fundera mer.

Boken är mycket spännande men saknar bra pacing och en del plot-hål.

Bra bok 😁

Ebbe K

2017-01-09

Helt rentutav tråkig bok.

Anna Hedenstedt

2015-08-25

Lite besviken, hade hoppats på mer spänning. Kom igång alldeles för sent med det som kändes som huvudhandlingen och hade en lite krystad upplösning. Får se vad eleverna tycker om den.

Pernilla Lindholm

2015-07-16

Bra för att vara en ungdomsdeckare. Eller ja, bra för att vara en deckare överhuvudtaget.

Anna Jensen

2015-06-09

Japp, en femma till denna barnbok! Haha. Men allvarligt, Magnus är grym på att skriva så att både unga och gamla kan ha glädje av det. Kan tänka mig att den här boken är mycket passande för unga som behöver något lättläst men spännande utan att det är sci fi.

Maja Andersson

2010-08-09

Visst var boken onekligen spännande, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin såg något motiv till skedet i boken. Och motiv, det behövs! OM det nu var så att det fanns motiv, ja, då var det så pass dåligt att jag inte kommer ihåg det, och böcker jag inte kommer ihåg... de klassar jag som dåliga.

Lejla k<<

2010-03-03

en jätte späänande bok som jag sj inte kunde läggaa ifrån mig den! rekomenderas starkt!!

Mimla .

2010-01-07

fångade spänningen och stämningen i boken