Prins Mårten fyller år

Lundmark, Aili

Prins Mårtens födelsedag börjar inte så bra. Det verkar som om folk helt glömt bort att han fyller år. Vad ska han nu göra för att se till att de inte missar den fantastiska chansen att fira honom? Mårten smyger upp och gör gemensam kupp med sankt bernhardshunden Aladdin, men saker och ting går kanske inte riktigt som det var tänkt ... och hur blir det när det äntligen bultar på slottets stora port? Snart rullar dagen ändå i gång med pompa och ståt, men det är inte så lätt att hålla tyst när prinsen av Frankedonien trippar in med näsan i vädret, även om det är en fråga om rikets säkerhet att hålla sams. Å andra sidan kan man alltid lita på att husmor bakat mängder med tårtor, och att det är fart på hundarna från Tyskien! En lekfull bok med mycket humor om att fylla år, förväntningar, om ansvar och vänskap, om hundar och tårtor och besvärliga prinsar, satt i en spännande och fantasilockande...

Anna Hallqvist

2020-03-04

De flesta av oss minns nog hur det var att fylla år som liten. Förväntningarna var höga (eller ska man säga extremt höga!?), det var knappt att det gick att somna på kvällen före den stora dagen. För Prins Mårten börjar födelsedagen inte alls som han hoppats på. Alla tycks ha glömt bort att han fyller år! Men Mårten är ju en försigkommen pojke, så tillsammans med hunden Aladdin smider han planer för att se till att ingen missar hans födelsdag. Men inget går som det var tänkt...

Det här är en finurlig bok som med humor tar upp ämnen som förväntningar och ansvar på ett lättsamt sätt. Den är väl anpassad till ålderskategorin, antingen som att läsa högt tillsammans med vuxen eller för den som har börjat läsa själv. Detaljrika och känslosamma bilder gör berättelsen väldigt levande. Både jag och min sjuåring gillade Prins Mårten fyller år :)

Rolig, charmig & fint illustrerad!

Margareth Ericsson

2020-01-17

Härlig bok både vad gäller innehåll och bilder. Inbjuder till samtal om känslor såsom besvikelse, rädsla, vänskap och dess motsats. Ger behållning både för barn och vuxna!

Marie-Louise Sanner

2020-01-16

En mycket trevlig bok, tyckte mina barnbarn (7 och 8 år) och jag.

Jenny Magdalena

2020-01-15

Mycket välskriven berättelse om prins Mårtens födelsedag på slottet! Underbara bilder dessutom!

Malena Bergroth

2020-01-12

Min 8-åring gillade boken, så jag har gett bort den som julklapp och födelsedagspresent bland släkt och vänner - den är uppskattad! Rolig för barn med en del tänkvärt för vuxna också.

Anita Birgitta

2020-01-10

En inspirerande och fantasifull historia med finurliga vändningar. Spännande att följa prins Mårtens kreativa vägar till tårta och presenter. Härliga bilder också.