Prins Charles känsla

Strömquist, Liv

| 2010

»WHAT IS LOVE?« frågade sig den tyske eurodanceartisten Haddaway redan år 1993. I Prins Charles känsla söker Liv Strömquist nya svar på denna fråga, i en odyssé kantad av folkliga sexköpare, sociologisk teori, crackpundare, asagudinnor, antiromantik, hjärtesorg, dvärgar, psykoanalys och personangrepp. Hon hinner också ställa en del andra frågor, till exempel: Varför städade Renata Chlumska på Mount Everest? Varför behöver Tom Cruise jordens undergång? Hur kan evolutionen förklara Killinggängets uppkomst? Och vilka är våra allra mest älskade torskar? Liv Strömquist följer äntligen upp sina tidigare succéalbum. Hennes fjärde bok, Prins Charles känsla, är en komisk och historisk granskning av parrelationen som form en regelrätt spark rätt upp i tvåsamheten.

Lovisa Ståtenhag

2021-03-07

En humoristisk och väl påläst analys av vad kärlek är och kärleksrelationers vara eller icke vara. Som vanligt tar Liv Strömquist upp de mest intressanta teorierna om varför heterosexuella relationer ser ut som de gör och varför kvinnorna oftast är förlorarna i dessa relationer. Skrattet fastnar i halsen när man inser hur sanna de till synes överdrivna exemplen är, men ändå kan man inte sluta läsa och roas, för hon är alltid något på spåren.

När man köper ett seriealbum av Liv Strömquist så vet man att man inte blir besviken!

Magdalena Hanell

2016-07-09

En bok som gör en förbannad på ett positivt sätt. En ögonöppnare som alla borde läsa!

Ulrika Håkansson

2014-09-25

Konstaterar besviket att jag inte vill instämma i hyllningskören. Fakta i ett jämnt, grått flöde. Jag känner ingenting.

Lars Willfors

2014-07-14

Nästan lika rolig och vass som "Ja till Liv". Jag håller inte med om VARJE aspekt av den ekonomiska/psykologiska/biologiska/feministiska analysen, men det behöver man inte för att omfamna detta; Strömqvist är uppenbarligen genial.

Julia Desdemona

2012-11-26

Underbar, träffsäker och sjukt intressant.

Alekzandra K.

2012-06-04

Så satans rolig, fast otroligt sorglig ibland. Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att man känner igen sig i vissa situationer och attityder.

Miriam T

2012-03-12

Ett lärorikt, roligt och intressant album men som ibland blir för bittert för mig...

Läs diskussionen och recensionen om albumet på min blogg: http://schitzo-cookie.blogspot.com/2012/02/prins-charles-kansla-av-liv-stromquist.html

Ulla Englund

2011-12-15

Att författarens humor var så väl förankrad i utredningar och andra skrifter visste jag inte. Även om jag inte får någon aha-upplevelse direkt, så småfnissar jag ibland.

Ally Regins

2011-09-28

Där den är bra, där är det riktigt bra!

Liza Bolin

2011-09-08

inte lika genomgående rolig som 100%fett, men fortfarande slår Strömqvist huvudet på spiken vad gäller dagens relationsparadigm. Dessutom är den lite mer referenstät än 100% fett, vilket universitetsstudenten i mig uppskattar!

Maria Nordström

2011-05-25

Hon är vass Liv Strömquist.

Anna Nyman

2011-04-22

Underbar. Mer reportage och teori än Einsteinsfru så det blir inte lika många skratt. Men hon säger så viktiga saker!

Ruth Lezz

2011-04-17

En serie med fotnoter det är kul bara det.

Ruth Lezz

2011-04-17

En serie med fotnoter det är kul bara det.

al ex

2011-03-07

ifrågasättande, igenkännande, underhållande, tankeväckande.

Väldigt tankeväckande och roligt.

Lotta Berling

2010-12-13

Smart, roligt och lärorikt.

Annica Bark

2010-10-10

Detta var är första gången jag läser den här typen av bok och jag blev glatt överraskad!
Jag gillade den verkligen.
Den var både rolig och sen gav en en del tankeställare.
Man tänkte till och tog sig en funderare på sitt eget förhållande och kom tack å lov på att visst en del stämmer men som tur är inte allt och man kände lite att sabliken, nu ska vi förändra, fixa till och rätta upp.
Jag gillade illustrationerna i boken, gillar hennes sätt att teckna och hur hon får ihop det till en så här superb bok som det var.
Jag gillade hennes sätt att skriva på, även om det känns lite konstigt att prata om det i det här fallet, jag är inte så van att recensera serie-böcker, men jag gillade det hon skrev och hon skrev det på ett bra sätt.
Den fick mig att vilja läsa hennes tidigare böcker också.

Vill ni läsa något annorlunda så ska ni läsa denna. Har ni läst den här typen av böcker innan, läs denna också, jag tror inte ni blir besvikna.
Den får en 4 av mig och mina varma rekommendationer.

Sophia Tingeling

2010-09-05

lika bra som de tidigare, liv är fantastisk!

Emelie Vestman

2010-08-28

Mycket intressanta tankegångar. Igenkänning och chockering funkar alltid på mig. Definitivt sugen på att läsa hennes andra böcker.