Primtalens ensamhet

Giordano, Paolo

| 2009

Internationell bestseller av 27-årig fysiker från Turin som gjort succé och sålt i över 1 miljon exemplar i Italien Mattia är en överintelligent pojke med en förståndshandikappad tvillingsyster, Michela. Att ständigt ha systern i släptåg känns förödmjukande för honom. Så när tvillingarna för första gången blir bjudna på ett födelsedagskalas hos en klasskamrat bestämmer sig Mattia för att lämna Michela ensam i parken med löftet att han snart ska komma tillbaka. Men synär han återvänder är systern spårlöst försvunnen. Alice är en flicka som liksom Mattia bär på en mörk hemlighet. Mattia och Alice knyts hårt samman, men utan att lyckas nå varandra. De är som talen som matematikerna kallar primatalstvillingar: två primtal som är skilda åt av ett jämnt heltal. Nära men aldrig tillräckligt nära för att verkligen vidröra varandra.Primtalens ensamhet är en roman som inte lämnar någon...

Mariann Winge

2016-02-12

Primtalens ensamhet - läst på svenska

Sara .

2013-01-10

En lite rolig och fin historia om kärlek. Påminner mycket om "En dag" av David Nicholls.

Helena S

2012-09-26

Två tragiska figurer som hittar varandra och någon slags kärlek. Men det är för mycket ledsamt, för mycket svart och fult. Det där ljuset jag väntar på kommer aldrig riktigt. Jag blev mest illa berörd och deppig av den här boken. Det bästa med den är att den är väl skriven, och att den berör. Om man vill bli ledsen.

Marc Moore

2012-08-03

Finns något djupt gripande i den...

Joel Sjöstrand

2012-07-15

En berättelse man läst förr. Han, svår uppväxt med ett stort trauma som gör att han gömmer sig i matematikens värld. Hon, deprimerat rikemansbarn. Båda med självskadebeteende. Platta figurer som inte utvecklas under berättelsen.

En ok berättelse, varken mer eller mindre.

Erika Rönngård

2012-02-01

Fint språk, men stundvis gör karaktärerna mig mera frustrerad än medkännande.

Lena Floser

2011-05-28

Något tveksam fyra. I början höll jag på att lägga ner den för att jag tycker det är så jobbigt med barn som är så utsatta men boken växte och blev intressant. Inte helt nöjd med översättningen.

Sofia Hansen

2011-04-21

Mycket annorlunda bok som är något svår att få grepp om. Det är också det som gör den väldigt intressant eftersom det är vad hela boken också går ut på. Att inte få riktigt grepp om något. Man kommer dock på sig själv med att känna både sorg, frustration och då och då även lite glädje. Läsvärd bok!

Conny J

2011-03-30

Inte min typ av bok, men det är alltid kul att läsa nya unga författare! Smärtsamt, bitvis kände man igen sig i vissa fragment, därav det låga betyget, för det var inte feelgood utan motsatsen. Feelbad...

Bissous .

2011-03-27

Fruktansvärt osympatiska huvudpersoner! Noll karaktärsutveckling, de är precis desamma som när boken började. Trots att de redan för tvåhundra sidor sedan insåg att det inte funkade. Dock plus för mattevinklingen.

jörgen jönsson

2011-03-25

Plågsamt bra!
Lite i samma anda som "låt den rätte komma in"

Maria Johnson

2011-02-15

Mattia och Alice är två udda figurer som finner varandra. Båda har en tuff barndom bakom sig. Mattia lämnade sin föståndshandikappade syster i en park när han inte ville ha henne med på ett kalas- hon försvann och hittades aldrig. Alice lider av ätstörningar som bröt ut när hennes mamma dog. Deras vänskap är på något sätt parallell, de tycker om varandra men de når inte riktigt fram till den andra. En klart läsvärd bok.

Klinga

2011-02-08

Fin. Stillsam. Men den grep mig inte riktigt.

Torbjörn Nilsson

2011-01-27

Det här är bra, riktigt bra. De två inledande kapitlen är något av det bästa jag läst.

Felicia Dahlqvist

2010-10-21

Annorlunda och väldigt bra bok! Det är ett bra flyt i den och jag blev berörd av personerna, de blev väldigt verkliga.

Maria Klamas

2010-09-09

Jamen, nejmen kanske...
Älskade starten av boken och i stort sett hela vägen, driv o härliga spännande människor, men vad hände de sista sidorna?? författaren förlorade mig totalt och jag satt där på tåget från Stockholm o bara undrade va???

vanessa lindqvist

2010-09-04

boken är bra uppbygg, men tråkig eftersom att saker och ting aldrig klarnade upp... och det som stog på baksidan var inte egentligen det boken handlade om mest. jag blev lite besviken...

Maja Karolina

2010-08-08

mycket fin liten berättelse med personporträtt som berör. blir aldrig långtråkig trots det stillsamma berättandet, snarare vill jag bara läsa vidare...

Astrid Broqvist

2010-06-29

Väldigt bra bok. Språket var inte det minsta "torftigt", det var bra. Jag gillade hur boken var upplagd eller vad man ska kalla det. Att berättelsen hoppade fram några år då och då och att saker klarnade mer och mer allteftersom. Jag läste långt in på natten, kunde inte riktigt lägga ifrån mig den. Mycket bra bok!

Karin D

2010-03-13

Jag tyckte att det var en riktigt bra bok. Ibland är det så skönt att vara vuxen och ha lämnat de otäcka tonåren bakom sig. Tyckte bara att slutet saknade en tydlig riktning men det var kanske typiskt för boken.

2010-02-19

Om två skadade människors ensamhet och stumhet. Roligare än så blir det inte. Torftigt språk, märks att det är en debut. Romanen fick Italiens främsta litterära pris förra året. Dysterhet lönar sig i den kulturelitiska världen, se Nobelpris och Augustnomineringar.

FranZone c”,)

2010-02-01

Mycket välskrivet om två *udda* personer...

Skrotmagnet

2010-01-25

Jag försöker hitta rätt adjektiv för att beskriva boken, men stannar vid: svart, varm, sorglig, spännande, passionerad och känslofylld. Giordano är skoningslös men träffsäker när han ska beskriva våndorna som karaktärerna upplever, både som unga och äldre. Man sugs in i någon av känslostormarna, vare sig man vill eller inte.

Kristine Hedén

2009-12-05

Det var nåt med Mattia som gjorde att jag aldrig ville att boken skulle ta slut.

Elisabeth Karlberg

2009-11-22

Jag fastnade aldrig riktigt för boken som är en beskrivning om två människor som finner varandra men ändå inte. En botten en beskrivning om den lilla människans ensamhet och otrygghet.

Ullis N

2009-10-10

Vill man veta hur det är att vara annorlunda ska man läsa den här boken. En oerhört fint skriven bok om en kille och en tjej som blir vänner på gymnasiet - två rätt trasiga människor. Minus är att det aldirg skrivs ut att killen har högfungerande autism - - viilket är rätt tydligt och att man aldirg får någon bra förklaring till tjejens märkliga relation till sina föräldrar. Ett stort plus för titeln.