Pride and Prejudice and Zombies

Grahame-Smith, Seth

| 2009

"Pride and Prejudice and Zombies" features the original text of Jane Austen's beloved novel with all-new scenes of bone crunching zombie action. As a mysterious plague falls upon the village of Meryton and zombies start rising from the dead, Elizabeth Bennett is determined to destroy the evil menace, but becomes distracted by the arrival of the dashing and arrogant Mr. Darcy.

Nicklas Björk

2013-06-07

Underhållande till en början, men det dröjer inte länge innan det blir för mycket av det goda. Det blir snabbt tröttsamt.

Alva Ordnörden

2013-06-01

Kul idé och stundtals riktigt bra, men den slår inte originalet.

Emma Hortlund

2013-01-03

Stolthet och fördom är väl en sån där bok som man egentligen borde ha läst, eller åtminstone känna till. När den 2009 kom ut i zombiespäckad version så kändes det plötsligt mycket enklare att ta sig an den uppgiften. Även om jag inte kastade mig över boken redan då så har jag haft ett intresse av att läsa den och nu äntligen tagit mig tid att göra det.

Grundhistorien i Stolthet och fördom och zombier är samma som i Stolthet och fördom, men nu råkar bokens karaktärer ut för zombieattacker med jämna mellanrum. Dock hör zombierna inte till huvudhistorien utan fokus ligger på att hitta lämpliga makar åt systrarna Bennet och zombieinvasionen känns några kapitel in i boken som den bihistoria det är.

Jag vet inte om man har större glädje av att läsa Stolthet och fördom och zombier om man har läst Austens original innan eller inte, men som jag ser det behöver jag nu inte läsa Stolthet och fördom eftersom jag har fått koll på historiens huvuddrag. Däremot tycker jag inte att Stolthet och fördom och zombier riktigt håller som en egen roman, utan det roliga med boken är just att det är en omgjord klassiker.

Marica Schneider

2012-09-02

Mycket rolig - speciellt om man läst orginalet innan!

Mathilda Flood

2012-05-01

Nej inget för mig, kändes som att jag läste en splattermanga..

Marcus Sohl

2012-04-12

Jag gillar iden, en fullständigt respektlös lek med en stor klassiker. Slutresultatet liknar dock mer manuset till en kalkonfilm än något annat.

Stolthet och fördom och zombies. Intressant kombination och underhållande, men efterhand lätt småtrist.

Lena Floser

2011-05-24

Rolig idé men det håller inte riktigt för en hel roman. Grundberättelsen är dock tillräckligt bra för att man ska stå ut.

Sara Landqvist

2010-08-13

Älskar Pride and Prejudice, släng in zombies och den blir nästan ännu bättre!

Daniel Garpebring

2010-08-11

Nu har jag klämt nya versionen av Jane Austen. Horder av zombier borde kunna göra vilken bok som helst underhållande.. men i detta fall hjälper det tyvärr inte mot det faktum att romanen i grunden är fruktansvärt högtravande och allmänt skittråkig.. kändes dessutom som att Seth i slutet av varje kapitel klämt in en eller två rader om de onämnbara.. det räckte inte. Den skulle ha slutat med att de festade på Mr. Darcys fisförnäma överklasshjärna:)

Linda Sundbom

2010-07-04

Det här med zombierna blev faktiskt lite krystat. Riktigt kul till en början, skrattade gott och gör det fortfarande åt själva idén, men det blev lite tråkigt. Historien med zombierna fick, enligt mig, varken början eller slut. Den bara fanns där, lite inklämd. Jag väntade mig mer!

Karin Söder

2010-06-27

Kunde ju ha varit kul, men var bara en besvikelse och så dålig att jag längtade efter att lägga boken ifrån mig. Bara en stoooor suck!

Jessica Johansson

2010-06-21

Härlig humor och fina illustrationer! Orginalstoryn finns kvar, om någon högstadielärare ska tvinga på sina elever Jane Austen borde man välja den här istället. Lättare att ta till sig liksom. Men i mitt tycke hade den för få zombies.

Johanna Galenpanna

2010-03-05

Författaren hade kunnat ta ut svängarna mycket mer vad det gäller antalet zombies och gore; jag tyckte att det var alldeles för lite. Boken var i princip samma som originalet, bortsett från några zombiedrabningar här och var. Lite tråkigt för en annars väldigt underhållande idé.

Malin Svensson

2010-02-11

Allt som är bra med den här boken är Jane Austens förtjänst ...

D

Dan Tilert

2010-02-04

Jag hade roligt när jag läste den här! Till stor del är det Austens förtjänst, jag är inte alls säker på att omarbetningen i sig är värd en fyra. Läsupplevelsen som helhet gav mig hur som helst en god portion lycka, och det är relevant för mig.

Karin Waller

2009-04-12

Nå, jag är nöjd. När nyheten först dök upp att det kommer en bok som ska heta Pride and Prejudice and Zombies var väl den första reaktionen ZOMG WTF? Och sedan: hur ska detta gå? Men jag får säga att utförandet var så bra som man kunde ha hoppats. Om man har humor alltså.

Största delen av boken är ordagrant Austens originaltext (eller som jag inte kan låta bli att tänka på den: den censurerade versionen...). Det är bara det att England dessutom sedan 55 år har hemsökts av horder av levande döda vars enda mål är att festa på engelsmännens saftiga hjärnor. Detta är vardag för familjen Bennet, Mr Darcy och de andra och nämns ibland bara i en bisats, ibland i hela scener av zombieslakt.

Zombiernas närvaro har även påverkat samhället: det är mer vardagsvåldsamt, med fler dueller och savage beatings. Systrarna Bennet är naturligtvis utbildade i the deathly arts i ett Shaolin-tempel och halshugger the sorry stricken med Katanas. (Den ökade våldsnivån gör även att en av bifigurerna får sina schyssta desserter istället för att komma undan.)

Förutom våldet har censuren även släppts en aning vad gäller sex. Bland andra antydningar gillar Mr Darcy att ordvitsa med ordet "balls" - och "there is something of dignity in the way his trousers cling to those most English parts of him."

Och utöver det här är det alltså samma gamla historia om hur stolthet och fördomar sätter käpppar i hjulet för Elizabeth Bennets och Mr Darcys kärlekshistoria. Baler och visiter och brev och heder och outtalade känslor. Med zombies.

Jag får ibland rentav samma känsla som jag fick av Tom Hollands The Vampyre - att "jamen det är klart att det är så, den övernaturliga förklaringen är den mest logiska." Precis som det förklarar mycket att Lord Byron var vampyr, så är zombieplågan en vettig bakgrund till mycket i Pride and Prejudice. Charlotte Lucas argument för att gifta sig med Mr Collins till exempel, vad Darcy hade emot Jane, och hans och Lizzies krigarheder inte minst. Så ja, jag är nöjd! Det var kul.

Hyllor i Det Stora Biblioteket: Make ’em laugh. - Once upon a time. - Woman power. - Great (leading) men. - Den vidunderliga kärleken. - Rule Britannia. - Somebody’s gonna get their head kicked in tonite. - Monsterboken.