Presidentens hustru

Rakbladsvass och rolig roman om den amerikanska överklassen Alice är en försynt och väluppfostrad flicka från en småstad i Wisconsin. En tragisk olyckshändelse när hon är sjutton år skakar hennes idylliska värld och kommer att för alltid prägla hennes livsinställning. När hon tio år senare möter den sorglöse, charmige och festglade Charlie Blackwell faller hon till sin egen stora förvåning för honom. Charlie är den förmögne sonen i en stor och välkänd republikansk släkt, själv är Alice en engagerad skolbibliotekarie och en övertygad demokrat, nöjd med sitt stillsamma liv. De gifter sig och hon försöker att vänja sig vid den Blackwellska klanens ambitioner och självtillräcklighet, men känner sig främmande för de märkliga traditioner som utspelas på deras exklusiva sommarresidens och country club. När Charlie så småningom blir president hamnar Alice i en situation hon aldrig ens drömt...

Karin Adrian

2021-01-12

2018-08-08

Boken är både en varmt berättad kärlekshistoria samtidigt dom den på ett satiriskt, rakbladsvasst och lättsamt sätt beskriver den amerikanska överklassen och dess värderingar. Att den dessutom bygger på George och Laura Bushs liv minskar definitivt inte intressefaktorn i berättelsen. Den ger en beskrivning av det amerikanska samhället med både känsla och kritik.

borene

2016-07-17

Önskar nästan att jag inte hade läst sista delen. När det blev så tydligt vilka karaktärerna byggde på försvann mycket av bokens tidigare magi.

Izabela Horn

2016-03-25

En underbar roman som bygger på Laura Bush och George Bush , kärlekshistoria. Det tog mig långt in i boken att inse att det var dessa två personer boken handlade om. En bok som ger inblick i den amerikanska överklassen .

Sofia S

2016-03-15

Första delen och tredje delen tycker jag var bra och riktigt intressanta. Mellandelen är alldeles för lång krävdes disciplin att komma igenom den.

Maritha .

2013-09-09

Stark fyra. De första två tredjedelarna, eller kanske tre fjärdedelarna, var överlägset bäst. Välskrivet, engagerande, till och med de mer osympatiska personerna lyckas på något snedvridet vis bli sympatiska och de sympatiska personerna är oemotståndliga. Tyvärr blir det lite plattare mot slutet. Hade kvaliteten hållt ända fram hade den fått fem stjärnor.

Louise Ö

2013-06-30

En av de bästa böckerna jag har läst. Jag läste så ögonen glödde. Det är en riktig tegelsten, men det kändes inte. Man får följa " Lauras" liv från att hon är liten tills att hon gifter sig med presidenten. Den här boken hade verkligen allt!!!

PL *

2012-09-09

Den här gillade jag! Något som stör mig dock, är att man inte vet vilka delar av boken som är sanna, men för läsupplevelsen spelar det inte så stor roll. SIsta delen av boken gjorde mig besviken, jag hade velat veta mer om hur det var under presidentvalskampanjen och de beslut som ledde fram till kandiderandet. Rekommenderas!

Janna Vestberg

2012-06-29

En bok som, under läsningens gång, är underhållande och rätt bra. Men den lämnar inget avtryck hos mig och är ingen bok jag kommer att ha i tankarna och fundera på nu efteråt, så det blir en trea!

Elisabeth E

2011-12-03

Jag har kommit lite över hundra sidor i den men jag fastnar helt enkelt inte för den. Det känns motvilligt att läsa den och den är inte ett dugg intressant. Så jag ger upp.

Odile A

2011-03-26

Precis som i En klass för sig, lite för babblig för min smak. Uppskattade första halvan av boken, sedan går den lite på tomgång och porträttet av Alice blir mest platt. Att hennes känslor inför sin mans presidentskap mest berättas retroperspektivt och med distans är en brist med tanke på att man i övriga delar av boken får ta del av Alice känsloliv när det gäller precis ALLT.

Å

Åsa Svärd

2011-01-24

Bra bok men lite rörig för min smak!

Brita Lodén

2010-10-22

Roligt litterärt grepp men jag förstår att Laura Bush vägrar läsa boken.

Nina Falkstrand

2010-08-07

Vi läste denna bok i min bokcirkel, och det blev väldigt intressanta diskussioner efteråt. Det ska tilläggas att det är bara kvinnor i min bokcirkel, så självklart handlade mycket av diskussionerna kring hurvida Alice gjort några medvetna uppoffringar och om hon försakat sina ideal. Jag är riktigt förtjust i boken och kan varmt rekommendera den.

Stephanie G

2010-08-01

En fin bok. Jag uppskattade verkligen - till skillnad från tidigare kommentarer - berättelsen om barndomen. Men boken var bra alltigenom - och ja, jag är intresserad av politik.

Sina J. Saouk

2010-06-14

En bra och spännande bok men en väldigt tråkig början. Ville lägga ifrån mig den efter några sidor men tvingade mig själv att läsa vidare dels för att jag antog att de skulle bli bättre längre fram, dels för att jag inte ville ha köpt den i onödan. Den blev intressant längre fram men jag hoppade ändå över många stycken, och den blev till och med tråkig när Charlie blev president. Jag är inte intresserad av politik, men då kanske det inte var en bok för mig heller..

Merete Madsen

2010-06-14

Har läst om den och nu kan jag bara säga:lysande!

Charlotta Rylander

2010-06-07

Riktigt bra!

Maria Nordström

2010-05-15

En helt fantastisk bok. Sittenfelds bästa än så länge. En historia som får med det mesta kärlek, vänskap,familjeliv, abort, sorg. yrkesliv och funderingar kring livet. Läss den!

kajsa söderström

2010-05-04

Personligen så är jag inte speciellt förtjust i det här typiskt amerikanska romanhantverket. Majoriteten av de amerikanska romanerna är uppbyggda på samma sätt och jag finner det rätt tröttsamt. Att läsa den här boken var som ett subsitut istället för att se en typiskt amerikansk film; underhållande för stunden men lämnar absolut inga spår. Habilt hantverk, ja visst, men så mycket sade den egentligen inte.

Sara Bergström

2010-04-16

Spännande att läsa om den "lilla" människan som blev USA:s första dam. Att framställningen dessutom säger sig bygga på Laura Bush:s liv är så klart kittlande. Det intressanta med boken är ändå hur den huvudpersonen faktiskt väljer bort sin egen övertygelse för att vara den goda hustrun, något som hon gör upp med i bokens avslutande del. Personligen tyckte jag att boken hade flera rätt tråkiga passager, med rätt långa sidospår samt att vissa teman upprepas till att bli lite tjatiga. Alice själv är en intressant person tillsammans med sin mormor medan Charlie, som presidenten heter, framställs som en ansvarslöst charmtroll. Helheten är dock positiv och därför får boken en fyra istället för en trea.

2010-02-05

Fascinerande och intressant läsning. Ett psykologiskt porträtt av en amerikansk First Lady och ett samhällssystem. I fem kapitel speglas olika tidsperioder i hennes liv. Första hälften av romanen är oerhört roande och rörande. I den andra delen blir det i min smak lite för mycket politik och moraliska grubblerier, men det ger en intressant inblick i amerikansk inrikespolitik. Det finns mycket att säga om romanen och jag måste absolut läsa om den. USA har fått en ny Oates, fast roligare.

Så spännande läsning!. En mycket fint skriven bok som grundar sig på Laura Bush och hennes liv. Den tilltala mig mycket!

Merete Madsen

2009-08-30

Mycket välskriven och trovärdig skildring av ett par som bara måste vara George W Bush och Laura Bush.

Emma Fägerlind

2009-08-29

En fantastisk bok och jag är ledsen över att den är slut. Men. Den kunde ha varit mer och bättre och viktigare. De 100 första sidorna var de bästa.