Curtis Sittenfeld's poignant and occassionally angst-ridden debut novel Prep is the story of Lee Fiora, a South Bend, Indiana, teenager who wins a scholarship to the prestigious Ault school, an East Coast institution where "money was everywhere on campus, but it was usually invisible." As we follow Lee through boarding school, we witness firsthand the triumphs and tragedies that shape our heroine's coming-of-age. Yet while Sittenfeld may be a skilled storyteller, her real gift lies in her ability to expertly give voice to what is often described as the most alienating period in a young person's life: high school.

Karin Adrian

2021-01-12

2020-12-29

Tyckte att boken var välskriven och intressant. Ett impulsivt beslut fattas och sedan fortsätter huvudkaraktären att leva utifrån det beslutet med all den sorg och vilsenhet det medför. Till viss del blir det bra men en stor del av boken handlar om utanförskapet eller kanske snarare att vara delvis utanför oavsett sammanhang. Den lyfter både hur det är eller kan vara att vara tonåring samt problem med att inte våga vara sig själv. Till viss del pekar den också på klasskillnader men allra mest tycker jag att boken beskriver relationer av olika slag. Huvudkaraktären känner jag inte särskilt mycket sympati för under större delen av boken, men det gör boken desto mer intressant.

Kristina Sund

2018-07-15

Jag kämpade verkligen med att ta mig igenom denna bok. Tyckte den var seg och lång. Men den har ändå sina ljusglimtar. Sången svag trea får det bli.

2016-03-29

Vi får följa Lee Fiora under hennes år på en internatskola i USA, Med och motgång, kärlek och vänskap men också bittra svek. En riktigt bra och trovärdig beskrivning hur det kan vara att lämna sin familj vid 14 års ålder och försöka ta hand om sig själv och sin omgivning. En stark 3:a

Ellinor Karlberg

2014-10-04

Speciell bok, välskriven. Inte en vanlig ungdomsbok, mer nerv. Mer av allt

Emma

2014-02-15

Måste bara lägga en ny kommentar på den här boken, för jag har tänkt på den flera år senare och inser nu att den är genialisk. Det är det som Cross säger till henne på basketplanen "[...] det skulle vara lättare för dig om du antingen insåg att du inte är så konstig eller om du bestämde dig för att det inte är något fel på att vara konstig." Huvudpersonen inser det inte själv, men det är som om allt utanförskap sitter i hennes eget huvud. Jag kunde inte se det när jag läst ut boken, för då hade jag mest känslan kvar av hur hemsk och vidrig den varit att läsa. Men så här i efterhand... Jag säger det igen, den är helt genialisk.

Sara Eriksson

2013-02-10

Oj... verkligen inte min typ av bok. Den var hopplös för mig att ta mig igenom :S

Linda F

2012-10-11

Lite småbra. Men jobbigt skriven.

Emma Hortlund

2011-11-26

Jag hade höga förväntningar på den här boken, bara för att jag tyckte att Sittenfelds andra bok Presidentens hustru var helt fantastisk. Men någonting gör att det inte är samma nöje att läsa den här och när jag funderar på vad blir jag rädd att det är översättningen. Kanske beror det på att jag läst många böcker på engelska på sista tiden, kanske är översättningen helt enkelt kass, men det känns fånigt och ibland nästan obegripligt. Jag önskar att jag hade läst den på engelska.

I en klass för sig handlar om Lee och hennes fyra high school år på internatskola, och trots att det, precis som i Presidentens hustru, egentligen inte händer så mycket så är det en behållning att läsa boken.

Lee är osäker och tillbakadragen och det är verkligen ingen feel good bok.

Josefine Ejebjörk

2011-08-29

Curtis Sittenfield har verkligen talang för att kunna berätta en historia och beskriva ungdomar.

Elin Möllerstedt

2011-08-18

Jag gillar skildringar av skolmiljö och uppväxt, särskilt internatskolor eftersom det är en så pass sluten värld. Den här romanen vill vara något mer än bara en enkel chick-lit/feel-good-berättelse, och det lyckas den med.

anna panna

2010-09-25

Kunde inte alla identifiera mig med huvudpersonen, störde mig mest på henne. Tyckte handlingen gick lite väl fort fram också utan att det egentligen hände något man ville läsa vidare om.

Maria Blomkvist

2010-07-30

En extremt bitterljuv uppväxtskildring och jag både skrattar och gråter med huvudkaraktären Lee när hon tar sig igenom alla händelser och tankar som alltid kommer hand i hand med tonårstiden.
Jag fullkomligt älskar Sittenfelds sätt att få med alla, knappt märkbara, nyanser som sker i kommunikationen ungdomar emellan. Hon hittar de komplexa och mörka känslorna bakom det lättsamma och ofta larviga pratet. Att hon sedan dessutom lyckas bygga en av mina absoluta favoritböcker kring en karaktär som driver vilken läsare som helst till vanvett bevisar för mig att hon är en fantastisk författare.

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Väldigt intressant att läsa om en miljö som liknade den i Ondskan (i alla fall i mitt huvud) och om livet i en privatskola.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-12

Åh. Jag hatar när det blir så. Besvikelse. Denna bok var så bra, så bra - ända mot slutet. Jag vek in ungefär tusen (nåja) hundöron boken igenom, för att mot slutet vara med om att den sjönk som en sten - från bokens blad och rätt ner i min mage. Jag blev så besviken.

Den här boken visar hur klasssamhället är hårt cementerat under ytan i det amerikanska samhället. Samt i alla andra länder med för den delen. Vissa längtar efter att ta sig upp och vet vad de gör. I den här boken är längtan naiv och finns hos en tjej, som inte riktigt har någon hjälp att förstå vad hon är med om. Kul att läsa en bok om en helt annan verklighet och ändå bli så fascinerad.

2010-02-05

En trevlig bok att vara med. Mycket tänkvärd. Passar alla åldrar inte bara "unga vuxna" som är mitt biblioteks hyllplacering.

Charlotta Rylander

2010-01-04

Att jag missat den här boken så länge!

Felicia Axelsson

2009-10-10

Ganska lik verkligheten på det sättet att det händer saker hela tiden, både bra och dåliga, och det finns inget som heter lyckliga slut. Tyvärr.

miranda åkermalm

2009-10-06

Jag skämdes för att det här var min favoritbok när ja var sjutton. Trodde att det ansågs vara en highschool-bok, i stil med en hhighscool-film, inget man pratade om man råkade gilla det.

Det är en bok om high school, men ändå ingen ungdomsbok. Känner igen mig i väldigt mycket och allt talar verkligen till mig. Kan inte ens förklara vad som är bra, den bara är det.

Emma

2009-09-09

Om en tjej som fullkomligt utplånar sin egen person i sin strävan att passa in. Fyran ger jag mest för att boken fångade mig direkt och gjorde den märkvärdigt svår att lägga ifrån sig. Däremot är huvudpersonen överraskande irriterande! För det mesta av tiden vill jag bara lyfta boken och drämma den hårt i huvudet på henne, för att hon skall vakna upp. Med sitt självkritiska tänkande gör hon sig själv till ett offer. Men hennes egofixering och skeva världsuppfattning är väl egentligen inte helt ovanlig för en tonåring. Väntar hela tiden på någon otippad vändning eller ett överraskande slut, men det kommer inte. Slår ihop sista sidan med blandade känslor av lättnad över att boken är slut, förvirrade tankar och en känsla av att boken likväl har gett mig något.

Josefine Lind

2009-07-11

För yngre tror jag, Fick mig att återuppleva ångesten från högstadiet. Hon är något av en antihjälte dessutom som inte riktigt utvecklas under dramats gång.

Lady Flanders

2009-06-18

RIktigt jäkla bra!

Jean

2009-06-11

"Prep" (på svenska "I en klass för sig") är Curtis Sittenfelds debutroman som har jämförts med min absoluta favoritbok "The catcher in the rye". Och visst finns det likheter, om än inte så många som framhållits. Jag är nämligen nästan helt övertygad om att de båda böckernas huvudpersoner, tillika (anti)hjältar Lee Fiora och Holden Caulfield skulle avskytt varandra om de gått i samma skola. Lee skulle tycka att Holden var en tönt, och Holden skulle tveklöst tycka att hon var "phony". Skulle jag sedan stå inför valet att välja sida, skulle jag definitivt inte sympatisera med Lee Fiora. Maken till nervpåfrestande romankaraktär har jag inte stött på sedan pastor Gregorius i Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas"!

Trots det är detta alltså en av de senaste årens bästa böcker. Och med det visar Curtis Sittenfeld att riktig författare klarar av att skriva en riktigt bra bok utan att låta karaktärerna bära ansvaret för att läsaren blir tillfredsställd på sina axlar. Sittenfeld gör oss nöjda helt på egen hand, och för allt jag vet skulle hon kunna sitta och pokea folk på Facebook för resten av livet, utan ett uns av dåligt samvete, medveten om att hon skrivit en modern klassiker.