Predikanten

Läckberg, Camilla

| 2004

En sommarmorgon smiter en liten pojke ut för att leka riddare i Kungsklyftan i Fjällbacka. Leken får ett brådstörtat slut när han får syn på en död kvinna. Polis kallas till platsen och mystiken tätnar när man under den mördade kvinnan finner två kvinnoskelett. Patrik Hedström och hans kollegor i Tanumshedes poliskår ställs inför ett svårlöst mysterium. Det visar sig att skeletten härrör från två kvinnor som försvann 1979. Johannes Hult, son till den berömde frikyrkopastorn Predikanten, var misstänkt men begick självmord kort tid därefter. Kanske var det inte han som var skyldig, kanske letar de efter en mördare som bidat sin tid i över tjugo år, eller kanske är det en galning som inspirerats av de tidigare morden. Predikanten är en lysande kriminalroman som på ett mycket skickligt sätt väver samman nutid och dåtid. Personteckningen är gjord med stor psykologisk insikt, frikyrkomiljön...

Elisabeth Svensson

2021-02-14

Svenska deckare gör ig av någon orsak trollbunden

Nathalie P

2017-12-10

Läsvärd!!

Annelie Saxby

2017-09-21

X

Johan Bengtsson

2016-12-29

Läckbergs andra bok. Underhållande läsning, intrigen håller ihop
till slutet även om den känns måttligt trovärdig. Hoppas jag i alla fall, verkligheten
kan ju ibland överraska på ett fasansfullt sätt. Bra hantverk och bitvis
bra person och miljöskildring.

2016-11-25

Trivsam deckare med down to earth-poliser. Skönt att Erica i denna bok är ganska lugn av sig.

Lars Ståhl

2014-06-25

Mycket bra deckare! Betyg: 4

Teresia Kjellgren

2014-04-28

Det är den andra boken om Fjällbacka och personernan där men den fjärde jag har läst och jag tycker att den här är klart bäst av de fyra. Det är en ganska typisk Läckberg deckare med skillnanden att den är bättre än de andra jag läst. Jag gillar språket och personbeskrivningarna är bra som vanligt.

Katarina Johansson

2014-03-11

Spännande underhållning.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Ja då var jag äntligen tillbaka på Boktipset. Fick något trassel med mitt konto, vilket slutade med att jag skapade ett nytt konto och här är jag nu.

Har läst en hel del Läckberg trots att jag inte var så imponerad av debuten. Bok nummer två var glädjande bättre. Språket är bättre och även historien, inte lika förutsägbar som den första även om jag gärna hade sett en mer utvecklande historia. Det känns som att författaren medvetet skapar lite snäva rammar.

Okej bok men inte den bästa i genren.

Mary Göransson

2014-02-28

Spännande och lättläst.En bladvändare

Glada Gunvor

2013-10-07

Spännande och lättläst.

Anna Jensen

2013-08-10

Lika bra som de andra Läckbergs mästerverk, spännande och bra handling. Gripande.

2013-06-05

Den här boken var lika dålig och barnsligt skriven som den första! Inget att rekommendera.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Fruktansvärt bra bok. Läckberg började serien på strålande sätt men sen har det dalat. De första böckerna är magiska sen blir de bara väldigt bra:)

Ellinor Karlberg

2012-12-04

Trevlig deckare men långt ifrån det bästa jag läst..

Caroline Karlsson

2012-06-21

Den här boken lägger man inte ifrån sig i första taget! Den är mycket spännande och oerhört välskriven och genomtänkt. Läckberg levererar en story med en perfekt mix av polisarbete och vardagsliv, och resultatet är fulländat! Bättre kan det knappt bli!

Viveca Sten

2012-05-21

Min stora favorit bland Camillas böcker. Och slutet är genialt!

Martina Jonsson

2012-05-08

Tyvärr lite för förutsägbar. Gillar inte att historien är ganska smal, begränsad till ett fåtal personer.

Lena A

2011-08-29

Kenneth Olausson

2011-05-22

Tvångsläsning inom ramen för en kurs. Det gjorde inte läsningen mer njutbar.

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Anna-Karin L

2011-01-19

Helt ok

Gillar inte det här, Läckberg skriver naivt o dåligt mellan varven när det handlar om den parallella nutidshistorien.

2010-07-25

Mycket bättre än "Isprinsessan".

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Här har språket fått mer "erfarenhet" och Läckberg visar en tydlig egen stil i skrivandet. Hela tiden när jag läste kunde jag inte förstå hur en normal person kunde komma på en sådan fruktansvärd historia. Tur att det hamnade på papper och ingen annan stans.

2010-06-27

Jag måste ha sett den här när den gick på TV, för jag hade väldigt tydliga bilder i huvudet när jag läste. Tyvärr gjorde det boken sämre, men lysande var det inte ändå. Helt OK och ganska så förutsägbar, men jag gillar verkligen persongalleriet. Där finns alla sorter och igenkänningsfaktorn är hög.

kristina johansson

2010-05-13

Spännande bok där man som läsare hela tiden sitter på sin kant och undrar vad som kommer att hända...roligt att försöka lista ut vem den skyldige är kombinerat med att få en tillbaka blick samtidigt som man får följa polisens familje liv. Låter det rörigt? Det är det inte :)

PL *

2010-04-12

Började bra men tappade lite efter mitten...segade mig igenom resten. Dåligt betyg. Ingen mer Läckberg för mig.

Elisabeth Nilsson

2010-04-11

Bra, men man förstår vem som är mördaren rätt så tidigt. Synd tycker jag.

Jonna Österlund

2009-12-05

Helt okej, men omdömet blir väl ungefär som för Isprinsessan. Språket fortfarande dåligt, kanske en liten gnutta bättre än i Isprinsessan dock.

M W

2009-12-01

Bellan

2009-10-07

Urk bulle vad obehagligt

Nej, gillar ej... pratigt -dåligt.

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Kunde inte sluta att läsa.

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Premisserna för den här historien var bara för fantastiska...

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den här har jag tyckt sämst om av Läckbergs böcker.