Predikanten

Lckberg, Camilla

| 2004

En sommarmorgon smiter en liten pojke ut fr att leka riddare i Kungsklyftan i Fjllbacka. Leken fr ett brdstrtat slut nr han fr syn p en dd kvinna. Polis kallas till platsen och mystiken ttnar nr man under den mrdade kvinnan finner tv kvinnoskelett. Patrik Hedstrm och hans kollegor i Tanumshedes poliskr stlls infr ett svrlst mysterium. Det visar sig att skeletten hrrr frn tv kvinnor som frsvann 1979. Johannes Hult, son till den bermde frikyrkopastorn Predikanten, var misstnkt men begick sjlvmord kort tid drefter. Kanske var det inte han som var skyldig, kanske letar de efter en mrdare som bidat sin tid i ver tjugo r, eller kanske r det en galning som inspirerats av de tidigare morden. Predikanten r en kriminalroman som p ett skickligt stt vver samman nutid och dtid. Frikyrkomiljn r spnnande och skrmmande aktuell och intrigen r full av verraskningar....

X

Johan Bengtsson

2016-12-29

Lckbergs andra bok. Underhllande lsning, intrigen hller ihop
till slutet ven om den knns mttligt trovrdig. Hoppas jag i alla fall, verkligheten
kan ju ibland verraska p ett fasansfullt stt. Bra hantverk och bitvis
bra person och miljskildring.

2016-11-25

Trivsam deckare med down to earth-poliser. Sknt att Erica i denna bok r ganska lugn av sig.

Lars Sthl

2014-06-25

Mycket bra deckare! Betyg: 4

Teresia Kjellgren

2014-04-28

Det r den andra boken om Fjllbacka och personernan dr men den fjrde jag har lst och jag tycker att den hr r klart bst av de fyra. Det r en ganska typisk Lckberg deckare med skillnanden att den r bttre n de andra jag lst. Jag gillar sprket och personbeskrivningarna r bra som vanligt.

Katarina Johansson

2014-03-11

Spnnande underhllning.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Ja d var jag ntligen tillbaka p Boktipset. Fick ngot trassel med mitt konto, vilket slutade med att jag skapade ett nytt konto och hr r jag nu.

Har lst en hel del Lckberg trots att jag inte var s imponerad av debuten. Bok nummer tv var gldjande bttre. Sprket r bttre och ven historien, inte lika frutsgbar som den frsta ven om jag grna hade sett en mer utvecklande historia. Det knns som att frfattaren medvetet skapar lite snva rammar.

Okej bok men inte den bsta i genren.

Mary Gransson

2014-02-28

Spnnande och lttlst.En bladvndare

Glada Gunvor

2013-10-07

Spnnande och lttlst.

Anna Jensen

2013-08-10

Lika bra som de andra Lckbergs msterverk, spnnande och bra handling. Gripande.

2013-06-05

Den hr boken var lika dlig och barnsligt skriven som den frsta! Inget att rekommendera.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Fruktansvrt bra bok. Lckberg brjade serien p strlande stt men sen har det dalat. De frsta bckerna r magiska sen blir de bara vldigt bra:)

Ellinor Karlberg

2012-12-04

Trevlig deckare men lngt ifrn det bsta jag lst..

Caroline Karlsson

2012-06-21

Den hr boken lgger man inte ifrn sig i frsta taget! Den r mycket spnnande och oerhrt vlskriven och genomtnkt. Lckberg levererar en story med en perfekt mix av polisarbete och vardagsliv, och resultatet r fullndat! Bttre kan det knappt bli!

Viveca Sten

2012-05-21

Min stora favorit bland Camillas bcker. Och slutet r genialt!

Martina Jonsson

2012-05-08

Tyvrr lite fr frutsgbar. Gillar inte att historien r ganska smal, begrnsad till ett ftal personer.

Lena A

2011-08-29

Kenneth Olausson

2011-05-22

Tvngslsning inom ramen fr en kurs. Det gjorde inte lsningen mer njutbar.

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Anna-Karin L

2011-01-19

Helt ok

KR

2010-08-20

Allt som sades om "Isprinsessan" kan upprepas hr ocks, men Lckberg har dessutom en unik frmga att anamma nya artistiska galenskaper (men inga frtjnster) med varje bok. Som exempel kan nmnas hennes tendens - tyvrr MYCKET vanlig i modern svensk litteratur och film - att anvnda engelska fraser, versatta verbatim. Uttryck som "riddare i skinande rustning" lter direkt idiotiska p svenska. Det hr handlar om att ha ra fr ord, inte minst i relation till andra ord. Klyschorna haglar "som katter och hundar" i exposition och dialog, och boken r faktiskt litterrt underlgsen debuten, vilket mste vara ett slags rekord i sig. Det strsta beviset fr Lckbergs otroligt lga litterra niv kan dock uttydas frn de POSITIVA kommentarerna. Alla sger samma sak: "Otroligt spnnande!", "En riktig bladvndare!", "Jag kunde inte lgga ner den!", etc.. r det verkligen bra omdmen? Varfr sger ingen ngonsin "Hmm...den hr boken fick mig att stanna upp och tnka till" eller "sprket r en njutning att lsa" om en Lckberg eller Dan Brun? Svaret r att den hr smrjan r skriven fr en TV-publik, snabbmatsdemografin som gr igng p Idol och Parlamentet. Gr det snabbt att ta in gr det ofta ven snabbt att glmma. Jag vet faktiskt inte om jag ngonsin har lst en s illa skriven bok, med mjliga undantag fr "Twilight" och "Gmda". Ah, och "Tyskungen".

Gillar inte det hr, Lckberg skriver naivt o dligt mellan varven nr det handlar om den parallella nutidshistorien.

2010-07-25

Mycket bttre n "Isprinsessan".

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Hr har sprket ftt mer "erfarenhet" och Lckberg visar en tydlig egen stil i skrivandet. Hela tiden nr jag lste kunde jag inte frst hur en normal person kunde komma p en sdan fruktansvrd historia. Tur att det hamnade p papper och ingen annan stans.

2010-06-27

Jag mste ha sett den hr nr den gick p TV, fr jag hade vldigt tydliga bilder i huvudet nr jag lste. Tyvrr gjorde det boken smre, men lysande var det inte nd. Helt OK och ganska s frutsgbar, men jag gillar verkligen persongalleriet. Dr finns alla sorter och igenknningsfaktorn r hg.

kristina johansson

2010-05-13

Spnnande bok dr man som lsare hela tiden sitter p sin kant och undrar vad som kommer att hnda...roligt att frska lista ut vem den skyldige r kombinerat med att f en tillbaka blick samtidigt som man fr flja polisens familje liv. Lter det rrigt? Det r det inte :)

PL *

2010-04-12

Brjade bra men tappade lite efter mitten...segade mig igenom resten. Dligt betyg. Ingen mer Lckberg fr mig.

Elisabeth Nilsson

2010-04-11

Bra, men man frstr vem som r mrdaren rtt s tidigt. Synd tycker jag.

Jonna sterlund

2009-12-05

Helt okej, men omdmet blir vl ungefr som fr Isprinsessan. Sprket fortfarande dligt, kanske en liten gnutta bttre n i Isprinsessan dock.

M W

2009-12-01

Bellan

2009-10-07

Urk bulle vad obehagligt

Nej, gillar ej... pratigt -dligt.

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Kunde inte sluta att lsa.

Sofia kerberg

2009-07-04

Premisserna fr den hr historien var bara fr fantastiska...

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den hr har jag tyckt smst om av Lckbergs bcker.