Präriehundarna

Gardell, Jonas

| 1995

?De är gulliga. De är vegetarianer. De äter varandra.? Så karaktäriseras präriehundarna i denna roman, som är Jonas Gardells tredje och utkom första gången 1987. Vi möter Percy, Lena, Reine, Pia och Anders. De har alla sin egen historia men är samtidigt delar av varandras liv. För paret Percy och Lena har livet stelnat i väntan på den upprättelse som aldrig kommer. Sonen, Reine, väljer att våga språnget ut i det liv där allt kan brista men där den konstnärliga drivkraften och kärleken är som starkast. Pia lever i sitt limbo av brist på något eller någon att viga sitt liv åt. Anders är ung, men ändå så gammal: ?Om det var någonting som Anders ville lära Reine var det att man måste våga mista allt, att man inte får fly vare sig sorgen eller glädjen.? Knäppskallar, knasbollar eller präriehundar kan de också kallas. Och vem är anklagaren?

2016-06-07

Gardell är fenomenal på att förmedla vanliga människors beteenden, känslor och relationer. Denna bok är inget undantag. En svag 4:a

Maria Eriksson

2011-03-22

Ren äkta kärlek, om än med vissa svårigheter!

Astrid Broqvist

2010-07-09

Var sådär i början men oj vad bra den blev mot slutet. Nästan en femma!

Läste den på svenska och den är fantastisk.

Johanna Falkered

2009-07-01

Jag vågar knappt understå mig att kommentera Jonas, den bästa pennan i världen. Läs bara allt han skrivit så blir du en lyckligare människa.

Johanna Falkered

2009-07-01