Äppelmannen

En pojke har försvunnit spårlöst från sin skola och journalisten Heloise Kaldan beger sig till platsen för att ta reda på vad som har hänt. På skolgården möter hon sin vän Erik Schäfer som har hand om fallet. Ingen vet vad som hänt pojken men plötsligt dyker hans telefon upp. Det visar sig att han är besatt av pareidoli, det psykologiska fenomen som gör att man ser bilder av ansikten i slumpmässiga föremål. I pojkens telefon hittar de ett fotografi som fångar deras uppmärksamhet, en ladugårdsdörr som liknar ett ansikte. Kan det vara där pojken befinner sig?Heloise beordras att släppa artikeln hon skriver på, en kontroversiell utredning av soldater med posttraumatiskt stressyndrom, för att istället rapportera om den försvunna pojken. När fallet börjar peka i riktning mot de traumatiserade soldaterna behöver Erik Heloises hjälp att lösa gåtan.Har pojkens mamma alkoholproblem eller tar...

Lars Persson

2021-11-20

Spännande, bra bok med högt tempo och härliga skildringar av de olika personerna med ett överraskande slut som inte gjorde det sämre, bättre än hennes första bok på svenska Likblomman

2021-08-23

En fyra med ett plus- Riktigt bra story, inte alldeles förutsägbar. Bra skrivet!

Detta är andra boken om journalisten Heloise Kaldan och polisen Erik Schäfer. En pojke har försvunnit spårlöst från sin skola, ingen vet vad som hänt men plötsligt dyker hans telefon upp. I pojkens telefon hittar man bilder som fångar polisens intresse, kan det vara där pojken befinner sig?

Wow vilken bok, jag är inne i en period då jag hellre läser feelgood än deckare/polisromaner men snubblar man över en sån här bok så är jag fast. Jag fastnade direkt från första sidan och där var jag fast tills boken tog slut. Jag har inte läst den första boken i serien "Likblomman" men det var inga problem att komma in och läsa del två först. Även om jag tror att det hade varit lite roligare att fått lära känna karaktärerna från start lite bättre, men det hade ingen betydelse för upplevelsen av denna bok.
Boken har ett bra driv, välskriven, bra tempo och det gör att det går snabbt att läsa den. Jag får uppleva spänning, intriger, oförutsägbara tvister och en krypande känsla innanför skinnet och jag vill ju bara veta hur det ska sluta….En riktigt bra bok!

Monica Bäckelin

2021-07-12

Spännande, underhållande och välskriven. En riktigt bra bladvändare, betyg 4,5

2021-07-02

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Äppelmannen är den andra boken i en serie om journalisten Heloise Kalden och polisen Erik Schäfer av den danska författaren Anne Mette Hancock. Den första boken heter Likblomman, och den fick högsta betyget från mig. Och den här boken var precis lika bra. Den är välskriven, spännande, oförutsägbar, och jag tycker mycket om huvudpersonerna. Jag ser verkligen fram emot att följa den här bokserien. Rekommenderas absolut till alla som tycker om nordiska kriminalromaner. (Varvade e-boksläsning med ljudbokslyssnande, och boken var superbra inläst av Lo Kauppi).

Bettan_bokprataren

2021-06-30

Anne har gjort det igen. Jag säger bara WOW.
Hatten av för den här uppföljaren till Likblomman.
Spänning, intrig och gestaltning, allt är klockrent och superbra.
Anne drar oss med i ett rasande tempo som bara ökar under bokens gång och du är fast från sidan 1.

Läs den här!
Du får ett en bok som håller högt tempo och som när du tror att du vet...så händer det något nytt som gör att du bara gapar av förvåning. Den är spännande och upplösningen ja den du!
En klockren nagelbitare.

Är det här månntro Danmarks nya deckardrottning? I alla fall en av dem!

Läs gärna Likblomman Likblomman - Anne Mette Hancock först även om denna går att läsa separat. Men du följer personerna så det blir betydligt bättre tycker jag.