Pottungen

"Författaren lyckas fånga atmosfären både i hovet och på gatan, och jag gillar den feministiska tonen som går genom berättelsen". Aftonbladet "Flyhänt väver hon samman det som skedde med det som hade kunnat ske. Här blandas fina Stockholmsbilder med tidstypiska detaljer". Östgöta Correspondenten Det är mars 1792 och Gustav III ligger död påStockholms slott. På balkongen visar den nye regentenhertig Karl upp sig för folket. På borggården står Johanna som en gång var slottetspottunge med ett krampaktigt grepp om sin sonNils. Hon om någon vet vad hertigen är kapabeltill. I en tid då kopplerskor lurar på krogarna, plitargriper lösdriverskor på gatorna och där de flestaförsörjningsmöjligheter är stängda för en ogift mor ärJohanna ändå fast besluten att glömma det som varitoch skapa sig ett bättre liv. Men hur? Inne i slottets förgyllda salar drömmer hertiginnanCharlotta om inflytande och makt....

2020-05-30

Jag tyckte om den första delen, "Barnbruden", och jag tycker lika mycket om den här. Bra upplägg när man får följa Charlotta och Johanna i deras liv. Deras liv skiljer sig åt på många sätt men är lika på ett sätt. När det gällde kvinnans rätt till sin egen kropp och sin egen åsikt var det ingen skillnad på rik och fattig..... lite rörig beskrivning, läs själv så förstår du vad jag menar.

Maddox

2020-05-15

A H

2019-02-10

Hur många recensioner ska man göra för att få lägga boken som LÄST och avsluta??

A H

2019-02-01

Så intressant. Läser samtidigt Vävarnas barn och Krigens barn av PA Fogelström och det gör böckerna ännu mer intressanta

Nerdy Books

2018-06-10

Älskade första boken och tycker att den här var minst lika bra och intressant. Här får vi följa både Hertiginnan Charlotta och Pottungen Johanna, som nu är vuxen och som försöker överleva med sin son Nils. Samtidigt drar franska revolutionens tankar in över landet och det finns risk för upplopp. Kung Gustav är död och i hans ställe regerar hans bror Hertig Karl, fram till den dag då Gustavs son blir myndig. Hertig Karl misstänker dock att prinsen är en bastard och inte alls son till Gustav, vilket driver honom till att försöka driva prinsen till vansinne. Samtidigt låter han sin ordensbroder Reuterholm ta över allt mer av makten och till slut vet ingen vem det är som styr. Missnöjet pyr bland folket och inget vet riktigt hur det här kommer att sluta.

Jag gillar hur karaktärerna medvetet ifrågasätter könsroller och att kvinnorna får vara bräckliga, svartsjuka, våldsamma, elaka osv utan att det nödvändigtvis gör dem till dåliga människor och att det finns en viss "jävla anamma" i varje karaktär. Dessutom är författaren duktig på att göra minsta lilla detalj intressant!

Ser fram emot att läsa trean.

Therese A

2017-11-24

Tyckte inte denna delen var lika bra som första men helt ok!

Sandra Katby

2017-10-06

Lika bra som första boken.

Fiolsparv

2017-01-11

Bra och allmänbildande. Detaljrik.

Tickmicks bokblogg

2016-06-22

Katarina Strid

2016-03-20

Andra delen i serien lika bra som den första. Jag uppskattar att få ta del av kvinnornas historia, både fattiga och rika.

Karin Löfstrand

2015-06-23

150623: Bra historisk inramning och jag gillar verkligen att författaren gör ett så bra jobb med att försöka beskriva historien utifrån kvinnans perspektiv.

Å

Åsa Arveberg

2015-01-09

Bra uppföljare till Barnbruden även om den i vissa fall var rätt förutseende. Hoppas dock på fler delar.

När jag fick syn på boken på Piratförlagets hemsida och läste lite om den så blev jag så sugen på att läsa den. Jag bad om ett recensionsexemplar och fick ett, då läste jag lite noggrannare, oj då, det var en fortsättning på Barnbruden. Därför har jag precis innan denna läst Barnbruden och blev stormförtjust. Pottungen fortsätter där Barnbruden slutar och även i denna bok får vi följa Johanna(Pottungen) och Charlotta som är Karl XIII gemål. Den är välskriven med ett språk som enkelt, någon enstaka gång lite gammaldags uttryck men det hör ju till. Ibland blir man så heligt förbannad på männen i boken, det riktigt pyser ur näsan. Tack och lov att det ändrats sedan dess.
Bakom denna bok måste ligga ett enormt researcharbete för mycket stämmer och det gör det hela intressantare. Boken är en roman och en väldigt bra sådan, det var ett stycke i mitten av boken, som är på 446 sidor, då det blev mer historia och politik än roman. Men annars är den en mycket läsvärd och underhållande roman. Min favorit var Johanna (Pottungen) och längtar efter en fortsättning då man får följa hennes öde.