Potemkin och Katarina den stora : en kejserlig frbindelse

En av de strsta krlekssagorna i historien, i klass med den mellan Napoleon och Josephine, Antonius och Kleopatra, lika detaljrik och vlskriven som Stalin - den rde tsaren och hans hov. Grigorij Potemkin, fursten som var Katarina den storas lskare och hemlige make, blev ocks i praktiken regent ver det ryska imperiet. Katarina kallade honom "en av de strsta, mest excentriska och spirituella personer som hon ngonsin trffat". Hon sg honom som sin "tvillingsjl" men samtidigt ocks som sin "herre och hrskare" i politiken. Deras relation var passionerad men s stormig att de blev tvungna att gra en verenskommelse, som innebar att de delade p makten, men deras krleksfrhllande var inte bindande utan gav Potemkin stora friheter. Simon Sebag Montefiore har hr, precis som nr det gller boken om Stalin, gjort noggranna efterforskningar och gnat sig t att leta i arkiv...

Jonas Utterstrm

2012-10-27

Lite lustiga personbeskrivningar och jag fick aldrig riktigt grepp p nr de hade sjlva krleksaffren. Men andra delen av boken r riktigt bra. Kan rekommenderas att lsa mer versiktligt om Rysslands historia innan.

Mats M

2011-06-16

Bra tidsanda men lite fr ingende i de olika beskrivningarn, kunde ha kortats ner, bra versikt ver avgrande rysk historia, under denna period blev ryssland en stormakt

2010-02-01

Detaljrik och torr som en doktorsavhandling. Endast en Potemkinfanatiker kan orka sig igenom de 600 sidorna. Nu vet jag vilka som sprang in till Katarina om ntterna och att den store Potemkin sjlv hade ihop det med mnga damer och nstan alla av systerdttrarna. Trots allt skvaller en vldigt opersonlig skildring. Jag saknar Herman Lindqvist.