Postverket

mattias toolanen

2023-12-27

Hjortronhyllan

2022-12-27

Jag tycker om att läsa tankarna hos en smutsig, alkad gubbe. Bukowski når mig genom sin guide om hur den lägre medelklassens ska överleva ett liv i arbetarklassen. Den grusiga rösten och whiskyn i hans andedräkten ångar ut ur sidorna. Jag känner hans nedtrampade skor med hål i sulan, de som gör ont i fötterna längs promenaden när posten skall levereras. Jag vandrar med hans alterego, den perviga och berusade mannen som på något sätt förstår att sitt välkomnande inte ska tas för givet.

Genvägarna till ett liv utan ansträngningar är ständigt där, minst arbete för högsta belöning. Är det här drömmen alla vill leva för en stund i fantasin? Somna med en tom flaska i handen, förstå hästarna på travet, röka billiga cigaretter, se ut som skit men ändå bli förstådd av en kvinna. Eller i chianskis fall, kvinnor. Det är en skitig resa man skulle kunna märka med flertalet etiketter, kvinnohat, misär, det råa hos en människa. Men jag väljer att förbise det och lånar en rad av en annan recension för att beskriva postverket.

Det här är hans värld gott folk, gå in med försiktighet! Var bara försiktig så att du inte rör någonting, du vet inte var det har varit.

Leo

2020-03-12

Hanna Melin

2020-02-18

Osammanhängande knasig men förstår att den blivit något av ett mästerverk. Svårt att ta till mig den dock, Henry är inte direkt en likable karaktär som man identifierar sig med. Hemskt kvinnofientlig emellanåt men med fiktiva mått mätt rolig och sannolikt ganska genialisk.

Niklas

2019-01-15

Favorit!

Philip Stenström

2017-11-28

Henry Chinaski jobbar som posttjänsteman på postverket. Han är pliktskyldig att följa de rutiner och stadgar som tillfaller yrkesrollen. Hans uppförande och agerande är i sig en förlängning av det amerikanska postverket och därmed staten också. Han är, med andra ord, förpliktigad att efterleva regler och rutiner för att behålla arbetet. Det blir dock problematiskt när världen runtomkring är fylld av flertalet oförrätter och ännu värre då Chinaski, en obotligt fyllbult, ständigt trånar efter alkohol och brudar. Det blir små uppror och bataljer mellan postverket och en ensam Henry Chinaski som står sin mark.

Henry Chinaski, är författaren Charles Bukowskis återkommande litterära alter ego. Det är en skitig, men uppriktig, omvärld som skildras genom Chinaskis ögon. Han är en snuskig fyllbult med vass tung och skarpt sinne som inte viker i första taget. Det är individen Chinaski som tar striden, inte med facket eller någon annan organisation som stöd. Han står själv mot systemet och visar sig ståndfast trots sina laster. Det är i det vardagliga och egendomliga som Bukowski återberättar prosa med uppriktighet och precision. Det är roande men samtidigt en skildring av en råbarkad verklighet som sväljer och tuggar de svaga till underkastelse. Postverket är och förblir, trots dess enkla stil, en litterär klassiker som briljerar med dess innehåll.

Lisa K

2017-08-05

Lättsam och lättläst bok!

Danje Förlag

2017-01-10

En ärlig, genuin och självutlämnande (självbiografisk) bok av Bukowski

johanna knutsson

2013-10-15

Igenkanningsfaktorn efter att ha jobbat pa posten ar enorm, lika stor misar da som nu. Kvinnosynen ger dock avsmak. Har sina stunder men kanns valdigt upprepande, vilket i och for sig att arbeta pa posten ar..

O

Oskar Melander

2012-06-06

En fantastisk självbiografisk bok om den enkle och försupne titanen Henry Chinaski. Om det eviga drickandet, de lika trasiga kvinnorna, dagarna på galoppbanan och givetvis förnedringen och likgiltigheten för arbetet på postverket. Skriven i ett rasande tempo och med något nytt i varje kapitel.

Marcus Sohl

2012-04-13

Gränslöst och brutalt, men alldeles utmärkt.

Daniel Gustafsson

2011-12-08

Ok roman. Inte hans bästa stund.

pisse nisse

2011-09-21

Heckschers översättning är underskattade

Patrik Kull

2011-07-12

Läs den inte på svenska, så lost in translation!

Thomas Karolin

2011-07-07

Bukowskis första roman som skrevs på tre veckor efter att han sagt upp sig från just postverket. Känslan jag får är precis sådan, att han snabbt och enkelt bara skrivit ner vad som hänt honom under de ca 15 år som just passerat. Stilen är den vanliga med Bukowski, kanske att han inte tar ut svängarna riktigt lika mkt som han gjorde lite senare i karriären. Det är kortfattad prosa och underhållningsvärdet högt. Avslutas med ett efterord av Nina Lekander som jag inte tyckte tillförde just någonting.

Lars Andersson

2011-05-16

Flytande språk, med en enkel o trivsam filosofi. Handlar egentligen inte om nåt speciellt, utan är en bok av upprepningar. Stark 3:a.

Per Warberg

2010-07-26

Bör onekligen läsas på orginalspråk. Snudd på buskisvarning i den svenska översättningen.

Angela Alvarez

2010-06-14

En trea bara för att jag avskyr översättningar av Bukowski och anser att han alltid ska läsas på engelska. Alltid. Det förtjänar han, min husgud.

Emma Söderblom

2010-06-13

Många igenkänningsfaktorer för en brevbärare plus att denna slusk är fantastisk att följa. Det stora minuset med Bukowski är hans kvinnosyn.

Pål Brattberg

2009-10-26

När jag klassade detta som "en skön bok" sattes jag prompt på "prata-inte-mer-med"-listan hos en tidigare bekant litteraturvetare. Väl värd det.

Tor von Geijer

2009-09-17