Portugisiska oregelbundna verb

Komik i den akademiska världen Välkommen till professor doktor Moritz-Maria von Igelfelds värld! Han är en ovanligt lång och minnesvärd person som är både naiv och lite uppblåst på en gång. von Igelfeld innehar en tjänst på institutionen för filologi i Regensburg och där tillbringar han sin mesta tid med sina lika långa och ganska så skrattretande kolleger. I PORTUGISISKA OREGELBUNDNA VERB får vi följa von Igelfeld genom livet. Först som student och därefter början av hans forskningskarriär då han åker till Irland för att nedteckna obscena ord. Och hur allt leder fram till att han så småningom kan färdigställa sitt stora livsverk.

Marilyn Mansilla

2013-07-13

Inte lika mysigt som andra serier, men underhållande ändå. Hade hoppats på lite mer om lingvistik i berättelsen, men ämnet är inte McCall Smiths styrka och det syns.

Petra Norstedt

2010-10-05

Inte min humor. Jag har svårt att läsa ut den trots det lilla formatet

Louise Simonsson

2009-08-28

Inte lika hög feel good faktor som i Damernas dektektivbyrå-serien. Den tyske professorns liv tilltalar mig inte alls på samma sätt, men det fick plats en del underfundigheter och funderingar över livet i stort och smått även i denna bok, så för det får den en trea.

Louise A

2009-08-15

Så oerhört snustorrt och tråkigt, jämfört med vad han brukar skriva i "Damernasserien". Obegripligt!

Josefine Ejebjörk

2009-07-26

En tysk professor av det bästa stereotyipska snittet. Får en att gapskratta för det mesta