PORTRÄTT AV KONSTNÄREN SOM UNG

Joyce, James

| 1979

OBS! Lev. i paket om fem exemplar till angivet pris!

Jouni Gustafsson

2016-12-14

En stark uppväxtskildring!
En uppgörelse med katolicismen och med Joyce's Irland som måste ha varit oerhört svår för honom, speciellt med tanke på tidsandan då den skrevs.

Annika P

2010-05-03

Efter Cather in the Rye har jag varit relativt less på böcker om tonåriga killar och deras liv. Detta lösdrivande som så många gånger skildrats i just skolmiljöer har jag uppfattat som något slentrianmässigt, något författaren konstruerat utan särskild konstnärlig förmåga. Men så fann jag Joyces bok och med den Stephen - en alldeles fascinerande tonårspojke. Jag fullkomligt älskar stuket - stream of consciousness - och hur man som läsare trängs in i virrvarret av osammanängande tankar och känslor. Och visst, även om kapitlena om kyrkan emellanåt var lite väl upprepande så fann jag beskrivningarna av Helvetet så träffsäkert gestaltade att jag ett tag t.o.m. började överväga att det fanns ett sådant (och jag är ändå en sådan person som sällan ruckar på så pass "avgörande" uppfattningar). Men Portrait of the artist och jag klickade helt enkelt, och det är jag sannerligen glad över!

Tor von Geijer

2009-09-17