Porträtt av en mördare - Jack Uppskäraren - fallet avslutat

Cornwell, Patricia

| 2003

Patricia Cornwell har i flera år intresserat sig för ett av historiens mest kända och olösta mordfall: Jack Uppskäraren. Hon har spenderat över 30 miljoner på en egen utredning och till sin hjälp har hon engagerat DNA-experter, grafologer och konstkännare. Cornwell anser sig nu ha bevis för att det var den engelske konstnären Walter Sickert som låg bakom morden på fem prostituerade kvinnor i East End i London hösten 1888. För att bevisa sin tes har hon köpt in trettio av Sickerts målningar och skurit upp dem för att leta efter konstnärens egen DNA. Hon har också jämfört motiven i tavelserien "The Camden town murders" med foton från bårhuset och funnit likheter. Dessutom har hon på ett av de anonyma brev som skickades in till polisen i samband med utredningen funnit samma vattenstämpel som på det brevpapper Sickert använde. I boken förflyttas vi till 1880-talets London och de mörka,...

Stewn E

2016-03-19

Det här är omständligt och taffligt skrivet,inte analytiskt och sakligt som jag hade hoppats.
Det är faktiskt så dåligt att det är den andra boken i hela mitt snart 40-åriga liv, som jag lämnar med ca tjugo sidor kvar till mål.
Jag orkar helt enkelt inte.
Och med tanke på all den research Cornwell faktiskt lagt ner är det väldigt synd.
För många "om", antaganden och alldeles för lite ödmjukhet.
Synd!

Maria Johnson

2011-02-22

En intressant bok, men den är tjatig...

Josefine Ejebjörk

2009-07-25

Håller med andra kommentarer, hon har verkligen bestämt sig från början vem det är som är Jack the Ripper.

Cyd Vicious

2009-06-10

Usch, avskyr den här boken? Författaren har bestämt sig redan från början vem om vill ska bara mördaren och försöker få fakta att passa hennes idé. Satsa på Donald Rumbelow eller Philip Sugden.