Porten

Ahlberg, Astrid

| 2013

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo.Upptäckten av Porten - en öppning till en annan värld - medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.Veterinären Astrid Ahlberg har länge tyckt om att läsa fantasy och för några år sedan upptäckte hon även magin med att skriva. Debutromanen Porten är första och fristående delen av en serie kallad Ön."Bland det bästa jag läst! Historien är vacker och lämnar mig med en längtan att återvända."Björn Wirén, 26"Omöjlig att lägga ifrån sig."Philippa Johansson, 32"En historia som jag läste så ögonen bokstavligen blödde."Anna Wiking, 61

Bra bok 😊

En spännande, trevlig lässtund är vad du har att förvänta dig från Porten. Omslagsbilden är magisk och mystisk och passar väldigt bra till boken innehåll. Jag gillar huvudkaraktären då hon ständigt söker efter spänningen och det som finns bortom porten till andra sidan där ön existerar. Jag tycker Astrid har fångat en tjej som är jordnära, djurvän som dock kan vara lite naiv ibland. Det du har att förvänta dig av Porten är mycket mat-, djur- och vardagsbeskrivningar samt skogsmiljö. Det som lockas mest att läsa vidare är att veta om Miranda kommer att välja Milo eller Nore, vilket även innebär ett liv på ön eller ett liv i vår värld. Det är intressant är även när Miranda börjar avslöja och förstå öns hemligheter och dess maktspel. Jag gillar att författaren byter mellan karaktärerna för att få mer perspektiv både kring ön och känslorna och tankarna som karaktärerna har. Jag fastnade mest för karaktären Ingrid då hon är en slags mormor/mentor, tack vare Mirandas möte med henne börjar Mirandas äventyr och att hon ifrågasätter sitt ursprung och Ingrid är även mellanhand mellan Milo och Miranda i början av boken. Jag skulle vilja säga att Porten är mysig fantasy som speglar en tonårstjej som står inför valet att välja vem man ska vara i vuxenlivet och därför söker hon efter sin identitet i from av att resa till en annan dimension.

Tilda

2016-07-13

Tickmicks bokblogg

2016-07-01

Eva Ullerud

2015-07-05

Jag har läst Astrid Ahlbergs roman ”Porten”, som är den första i fantasyserien om Ön.

Bokens huvudkaraktär Miranda är tjugo år. Hon lever ett tryggt liv på sina föräldrars lantgård när hon av en händelse möter en gammal kvinna och får veta hemligheter om sitt liv som hon inte ens anat. Miranda upptäcker en port till en annan värld, ett annat sätt att leva, andra värderingar och regler.

Författaren har lyckats skapa två mycket trovärdiga världar, på varsin sida om porten. Båda har sina egna problem men också sina fördelar, i vart fall till att börja med. Ön, som porten för oss till, är väl genomtänkt och gestaltad och kommer säkerligen att ha bärkraft för en hel serie.

Att Astrid Ahlberg är stordjursveterinär är säkert en bidragande faktor till den realistiska skildringen av lantgårdarna i bägge världarna. Som läsare känner jag värmen och lukten från djuren i ladugårdar och stall i bägge världarna.

Berättelsen går aningen långsamt i början, det finns en hel del detaljbeskrivningar som känns överflödiga, men sedan tar den fart och blir nästan svindlande snabb på slutet.

Men det som framför allt slår mig är den skickliga uppbyggnaden av spänningen som gör att jag en bit in i boken inte kan släppa den. En fråga får svar och två nya gåtor uppstår. En dramaturgisk hantverksskicklighet, jag vill rentav säga mästerlighet.

Väntar med spänning på att läsa fortsättningen!

Eva Ullerud

2015-07-05

Jag har läst Astrid Ahlbergs roman ?Porten?, som är den första i fantasyserien om Ön.

Väntar med spänning på att läsa fortsättningen!

Caroline Hurtig

2014-04-09

Spännande och mysig bok som man inte kan lägga ifrån sig! Rekommenderar alla jag träffar att läsa den.
En öppning till en annan värld, kärlek, missförstånd och möten med människor som lever under helt andra förhållanden än en själv. Läs den!

Gunilla Jönsson

2014-02-21

Jag kommer absolut att läsa de följande böckerna i denna serie om den matglada Miranda.

//Boken får en stark 4+ i betyg.//

Öppningsraderna i Porten:
”Den lilla flickan rusar uppför den smala skogsvägen, mot åskrönet. Skräcken tvingar henne framåt, bort från hemmet. Bakom henne sträcker sig rasande, hungriga …”

Boken om Porten handlar om Miranda, på väg att snart fylla 20 år. Hon lever ombonat och tryggt som ensambarn med sina föräldrar på föräldragården, där hon arbetar med djurskötseln. Då. Innan allt förändras. Ett oväntat möte leder Miranda in på andra tankebanor, och även bokstavligt talat, in i en annan värld. Ett ställe där ingenting längre är tryggt eller invant för henne.

Miranda lär vi känna som en ganska ensam tjej. Van att handskas med djuren i ladugården och att boken börjar med att kon Stina ska kalva, visar tydligt att författaren är veterinär. Djuren kommer in tidigt i berättelsen och de är många. Om det är nutid eller ej, är oklart i handlingens början. Tidlöst rör sig Miranda i ladugården. Det är lätt att följa allt som sker och berättelsen lever starkt ifrån start.

Miro, en stark karaktär i boken, ställer till problem. Han utmanar Miranda genom att visa sig självsäker, arrogant och farlig. Hon känner sig inte säker inför honom. Varför bevakar han hennes hus?

I den andra världen finns kärlek, hårda regler, förföljelse och omhuldande kärlek. Inte bara Miranda förändras när hon möter den stilige Nore, även människorna hon träffar, sätter hon avtryck hos. Hon är kunnig och har även starka krafter hon använder – dock med måtta.

Djuren i boken är starkt porträtterade, likaså karaktärerna. Visserligen kan man som läsare roa sig med att räkna antal fikastunder och hur många smörgåsar som går åt, men det stoppar inte upp berättelsen. Redan efter första kapitlet, finns en Cliffhanger! Dessa kapitel, som är föredömligt långa.

Det är en bok i tegelstensformat och debuterande Astrid Ahlberg, har sannerligen skrivit en grammatiskt sett, prydlig bok. Här existerar inga lösa trådar någonstans och hon har en imponerande känsla för miljöbeskrivningar.

Ibland haltar dialogen när uttrycken inte riktigt passar in på karaktären och förklaringarna kan kännas lite omoderna. Det var länge sedan jag läste om en ”kraftfull persondator”, men detta är också en del av bokens charm. Den passar alla åldrar! Här kan en äldre generation finna sig tillrätta med miljön, djuren, flickan som förändras som person och förklaringar om de nutida saker och romankaraktärer vi möter. Den yngre generationen rycker på axlarna och reagerar säkert inte nämnvärt – istället kan de känna sig uppmuntrade över att redan känna till allt detta.

Berättarrösten i Porten är tydlig och även om boken är lång, anser jag den passar väl till högläsning. Oavsett vilken årstid det är!

Osökt går mina tankar till Diana Gabaldons böcker samt Stefan Castas. Författare som inte ryggar för andra världar. Även Margit Sandemos mastodontsaga om Isfolket, gör att jag tror på Porten. Den har en framtid.

En bok på 655 sidor med ett klart löfte om två nästkommande delar; ett löfte jag med glädje ser fram emot!
Astrid Ahlberg har kommit för att stanna.

Miranda och Miro. En tidssaga i olika världar där gränser suddas ut. Julens bok att läsa högt ur! En stark 4:a i betyg.