Porten vid Johannes

Agnes Von Krusenstjerna [1894?1940]  var en svensk författare. Fröknarna von Pahlen är en romansvit i sju delar. Böckerna utkom mellan åren 1930 och 1935. De olika delarna heter Den blå rullgardinen, Kvinnogatan, Höstens skuggor, Porten vid Johannes, Älskande par, Bröllop på Ekered och Av samma blod. Romansvitens två huvudfigurer heter Petra och Angela von Pahlen, och genom de sju böckerna får vi följa dessa två kvinnor och fler medlemmar ur ätten von Pahlen och även andra människor som har anknytning till dem. Romansviten ledde med sina öppna sexuella skildringar till Krusenstjernafejden. Böckerna filmatiserades 1964 under namnet Älskande par med Mai Zetterling som regissör. Porten vid Johannes (1933) är den fjärde romandelen i Von Pahlen-serien.

Obs: Den här recensionen är lite mer av en historisk reflektion.

Förbluffande att någon, 1933 (!), skrev så öppet om kvinnors sexualitet, och om homosexualitet. Vissa gestaltningar i boken ser man sällan ens i kontemporär prosa. Inte konstigt att Bonniers vägrade ge ut den då, trots att förlaget publicerat de föregående delarna. (Den här utkom istället på Spektrum.)

En roman om kärlek och relationer, med mycket svärta. Man skulle kunna kalla den antiromantisk romantik. Min läsning försvårades av att jag inte läst föregående delar så ta mitt betyg med en nypa salt. Jag var ute efter romanen som källa till trettiotalets attityder till olika företeelser (även om den ska utspela sig 1914). Boken innehåller bland annat också tidstypiska rasföreställningar om judar.
Trots sin egen bisexualitet, gestaltar författaren bokens bögar med ohöljt förakt. Lesbiska kvinnor å andra sidan skildras som demoniskt driftsstyrda.

Sammanfattningsvis lyckas Krusenstjerna med att, i en mycket konservativt dominerad tid, skildra kvinnan – lesbisk eller heterosexuell – som en varelse lika styrd av åtrå som mannen.
Å andra sidan är hennes gestaltning av homosexuella en klient till trettiotalets nedvärderande syn på dem. Deras existens förtigs åtminstone inte.