Porslinsfasaderna

Augustnominerad till årets svenska skönlitterära bok. I sin tredje roman Porslinsfasaderna återvänder Sven Olov Karlsson, den kritikerrosade författaren till Italienaren och Amerikahuset, till den lilla byn Eriksfors i norra Västmanland. Under ett grönavågen-blommigt 1970-tal röjer familjeföretaget Silvers auktioner ut traktens dödsbon. På gårdsplanen ropar Knud sedan ut sågar, serviser och buntade trasmattor till bybor och sommargäster. Men dottern i familjen har andra planer och hon sätter dem i verket. Porslinsfasaderna handlar om att hela livet kämpa för att följa sina drömmar, eller kämpa för att till varje pris dölja dem. Om hur tre syskon särpräglas av sin mors besatta besvikelser.

Inger Jonsson

2016-09-20

+En berättelse som ger en sen fyrtiotalist många igenkännanden - särskilt om man vuxit upp på landet. Beskriver miljöer och människors kamp mot klasskillnader, sjukdom och olyckor. Ett tidsdokument.

Pirjo Thorson

2015-07-05

Jordnära, fängslande skildringar genom hela romanen! Man förstår att det sägs mer mellan raderna än vid första anblicken. Livet kan levas precis så här. Hårt, äkta och accepterande.

Kenneth Olausson

2013-09-17

En story, som rätt hanterad, skulle kunna bära mig som läsare över mina egna berg och dalar. Men jag uppfattar den som om Karlsson inte riktigt kunnat bestämma sig för om han skall försöka bli en ny Torgny Lindgren eller ännu en "En man som heter Ove"-författare. Hursomhelst lyckas han inte med någotdera. Det betyder inte att det inte finns partier som både är välformulerade och lindgrenska eller för den delen riktigt roliga. För det finns det. Och själva storyn är inte alls dum. Men jag uppfattar det som att Karlsson i hantverket att formulera den har klämts illa mellan Torgny och Ove.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Sven Olov Karlssons nya roman är en ljusare historia än den förra, "Amerikahuset".
Han känns väl igen som berättare från de tidigare böckerna. Någon släkting till huvudpersonen i förra boken nämns också i förbifarten, är Karlsson i färd med att skriva
"Den västmanländska komedin"? Boken handlar om familjen Silver som har en auktionsfirma.
Modern i familjen, Saga, har en minst sagt särpräglad personlighet. Boken är underhållande och
välskriven och gillade du Karlssons tidigare böcker gillar du också denna. Men vissa av karaktärerna och episoderna kunde väl ha utvecklats lite mer, jag tyckte inte boken var lika minnesvärd som de tidigare. En stark trea.