Populärmusik från Vittula

Niemi, Mikael

| 2001

Uppläsare: Hasse Alatalo Matti och hans tystlåtne kompis Niila växer upp i det barnrika kvarter i Pajala som kallas Vittulajänkkä eller Fittmyren på svenska - ett slags rå hylling till den kvinnliga fruktsamheten. Det är sexti- och sjuttital, vägarna asfalteras, småjordbruken läggs ned, rockmusiken gör sin entré. De äldre generationerna för dock motstånd mot nymodigheterna, arvet från trettitalets magerår och från laestadianismen sitter djupt rotade. Mikael Niemi, född 1959, debuterade på Norstedts 1988 men en diktsamling. Med romanen Populärmusik från Vittula fick han ett sällan skådat genombrott och boken belönades med Augustpriset 2000. Mikael Niemi har också skrivit för barn- och ungdom och sysslat med teater och revyer. Hasse Alatalo är producent för radio coh TV samt musikjournalist, som regisserat och producerat barn- coh vuxenteater för radio. Har också...

Josefin Wessman

2023-12-02

Hjortronhyllan

2022-12-15

Det är den långa och smutsiga versionen av “vintersaga”. Ett förskönande av det gamla norrländska Sverige post-laestadianism med det glada supandet, pojkstreck och bastutävlingar. I första delen bjuds vi på en surrealism som jag antar ska vara en symbolism hos en ung ensam pojkes dagdrömmar som sedan tunnas ut när sprit och kvinnor (läs tissar och breda arslen) ersätter grubbel och macho eskapismen. Anekdothagel är rätt ord för denna pojkprosa och fyller faktiskt fortfarande sitt underhållningsvärde. Bukowski light. knapsu

Enkel 3a

Miguel Andersson

2022-07-20

Väldigt svår att betygsätta. Extremt rolig, väldigt välskriven, och trots att det är skrönor ändå realistisk i sin satiriska överdrivenhet av hur man ändå kan tänka sig att livet begav sig i små norrländska samhällen på den tiden. Ett minus att jag hade svårt att hänga med, och också svårt att riktigt greppa vad som hörde ihop eller inte. Det är nära en fyra, men blir ändå en stark trea. Oavsett helt klart läsvärd. 3/5. Miguel.

Anna-klara

2018-11-27

Å

Sofia Andersson

2018-05-30

Rolig!

Per Englund

2017-11-27

Vill ha mer. Vill veta hur det går för pojkarna som vuxna!

Anna Lindvall

2017-09-09

Rolig, speciell med lite udda humor...

Kristin Söderberg

2017-06-09

Rolig

Therese Dahlberg

2017-02-12

Samir Azi

2016-10-08

Läst flera ggr och sett filmen flera ggr. Bäst!

Marita Stadler

2016-04-30

Otroligt kul och verkligen oväntat innehåll. Liknar inget du läst. Jag skrattade från första sidan till den sista.
Om du är född på 70-talet känner du igen dej.

Tomash Untericht

2016-02-08

Ich liebie

Bengt Ove Nilsson

2016-01-13

Det finns ingen roman jag skrattat åt så mycket som denna. Inget hymlande här inte, den är dråplig, sann, ärlig och fruktansvärt rolig.

jacob herrlin

2015-11-18

inte riktigt så bra jag trodde

Fabiana Eden

2015-05-25

Kul, enkel läsning

Ethel Forsberg

2015-02-15

Fräck färgstark fängslande berättelse.

Jesper Svensson

2015-02-03

Modern klassiker.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

En av de bästa böcker jag läst, har läst om den några gånger. Den är rolig, jag gillar språket och personbeskrivningarna som känns äkta, man vill åka till Pajala!

Lars Wekell

2014-12-23

Överreklamerad

Birgitta Olai

2014-12-16

Underlig men charmig

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk och varm uppväxtskildring.

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk bok, minns att jag skrattade högt när jag läste den.

Monika Jacobsson

2014-04-25

Lättläst och underhållande.
Motiveringen som bokens pappa ger till varför
det är farligt att läsa är helt underbar.

Katarina Johansson

2014-03-11

Bra språk, men jag tyckte inte att boken levde upp till mina förväntningar. Inte riktigt så rolig.

Harriet Axelsson

2014-02-27

Läste denna bok på bästa möjliga sätt. Vi var en grupp som satt på flygplan till Skottland. Jag läste boken som pocket, skrattade högt. Kompisen bredvid blev nyfiken så jag rev bort kapitel ett. Nu var vi två som läste o skrattade. Hon fick kapitel två o kapitel ett gick vidare. Till slut satt vi alla med olika kapitel, läste o skrattade. Boken står i min bokhylla hopbunden med ett snöre. Ja, boken är bra men minnet nästan bättre.

Bengt Girvall

2013-11-20

Intressant och bra språkbehandling, bra beskrivning av Lappland

Susanne Antonson

2013-09-27

Lite för råsvensk

rojo Z

2013-09-18

En trevlig och rolig bok

jonathan swede

2013-08-20

En fantastisk skröna som mixar verklighet och fantasi i Tornedalen.

Y

Yvonne Pihl

2013-08-07

Kul bok helt enkelt

Elias Chougui

2013-07-28

Inte riktigt min sorts bok känner jag. Ibland så kändes det som om han försökte vara rolig hela tiden även fast än vissa sekvenser i boken inte var särskilt komiska.

Erika Emanuel

2013-04-18

Intressant berättelse men en aning skum känsla. Blev illa till mods.

D

dan pellas

2013-03-01

Helt ok bok med sköna livserfarenheter

Klara Ahlersten

2013-02-21

rätt meningslös men inte dålig

Linda V

2013-02-03

Tog mig inte ens genom första sidan. Urkass!

Marita Lundgren

2013-01-19

Läste den när den var som mest omtalad och låg på topplistorna. Blev besviken, trodde den skulle vara vassare. Lätt underhållning, inget mer...

Tommy -

2012-12-04

Det påminner om hem :-)

Björn Math

2012-11-19

Rolig, tragisk. Bra bok

Marie Karlsson

2012-11-13

Mycket roligt bok lättläst.

margaretha grön

2012-11-09

annorlunda skapligt bra

Emma Lundahl

2012-11-01

Bra bok om ungdomar i ett samhälle som inte hela Sverige har koll på. Mienkäli används och levandegör Tornedalingarna på ett bra sätt. Dessutom rolig och närgången. Berör både genom att underhålla och ge tankar.

Erik Eriksson

2012-10-18

En klassiker! Sanslöst bra!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

En underbar bok!

Rebecca Dahl

2012-08-19

Började läsa men fastnade inte för den. Överskattad.

Andreas Wallgren

2012-07-13

En bok som på ett underbart humoristiskt vis beskriver en uppväxt i norr.

Johan Holm

2012-07-12

Läste denna i lumpen. Fick gå ut och lägga mig när jag skrattade så jag fick ont i magen.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04