Populärmusik från Vittula

Niemi, Mikael

| 2000

Matti och hans tystlåtna kompis Niila växer upp i det barnrika kvarter i Pajalas utkant som i folkmun kallas Vittulajänkkä, förkortat Vittula, och i översättning betyder Fittmyren, så kallat »som ett slags rå hyllning till den kvinnliga fruktsamheten«. Det är sexti- och sjuttital, vägarna asfalteras, småjordbruken läggs ned, rockmusiken gör sin entré. De äldre generationerna bjuder dock hårt motstånd mot nymodigheterna, arvet från trettitalets magerår och från laestadianismen sitter djupt rotat. Men Mikael och hans kompisar drömmer om ett annat liv, det som kan anas bortom Tornedalens horisont.Med Populärmusik från Vittula gör Mikael Niemi sin efterlängtade romandebut. En munter och vild skröna från Tornedalen, en både drastisk och ömsint uppväxtskildring berättad med stor språklig briljans och med kärleksfull inlevelse. Mikael Niemi, född 1959, debuterade på Norstedts 1988 med diktsamlingen...

Anna Lindvall

2017-09-09

Rolig, speciell med lite udda humor...

Kristin Söderberg

2017-06-09

Rolig

Therese Dahlberg

2017-02-12

Samir Azi

2016-10-08

Läst flera ggr och sett filmen flera ggr. Bäst!

Marita Stadler

2016-04-30

Otroligt kul och verkligen oväntat innehåll. Liknar inget du läst. Jag skrattade från första sidan till den sista.
Om du är född på 70-talet känner du igen dej.

Tomash Untericht

2016-02-08

Ich liebie

Bengt Ove Nilsson

2016-01-13

Det finns ingen roman jag skrattat åt så mycket som denna. Inget hymlande här inte, den är dråplig, sann, ärlig och fruktansvärt rolig.

jacob herrlin

2015-11-18

inte riktigt så bra jag trodde

Fabiana Eden

2015-05-25

Kul, enkel läsning

Ethel Forsberg

2015-02-15

Fräck färgstark fängslande berättelse.

Jesper Svensson

2015-02-03

Modern klassiker.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

En av de bästa böcker jag läst, har läst om den några gånger. Den är rolig, jag gillar språket och personbeskrivningarna som känns äkta, man vill åka till Pajala!

Lars Wekell

2014-12-23

Överreklamerad

Birgitta Olai

2014-12-16

Underlig men charmig

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk och varm uppväxtskildring.

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk bok, minns att jag skrattade högt när jag läste den.

Monika Jacobsson

2014-04-25

Lättläst och underhållande.
Motiveringen som bokens pappa ger till varför
det är farligt att läsa är helt underbar.

Katarina Johansson

2014-03-11

Bra språk, men jag tyckte inte att boken levde upp till mina förväntningar. Inte riktigt så rolig.

Harriet Axelsson

2014-02-27

Läste denna bok på bästa möjliga sätt. Vi var en grupp som satt på flygplan till Skottland. Jag läste boken som pocket, skrattade högt. Kompisen bredvid blev nyfiken så jag rev bort kapitel ett. Nu var vi två som läste o skrattade. Hon fick kapitel två o kapitel ett gick vidare. Till slut satt vi alla med olika kapitel, läste o skrattade. Boken står i min bokhylla hopbunden med ett snöre. Ja, boken är bra men minnet nästan bättre.

Bengt Girvall

2013-11-20

Intressant och bra språkbehandling, bra beskrivning av Lappland

Susanne Antonson

2013-09-27

Lite för råsvensk

rojo Z

2013-09-18

En trevlig och rolig bok

jonathan swede

2013-08-20

En fantastisk skröna som mixar verklighet och fantasi i Tornedalen.

Y

Yvonne Pihl

2013-08-07

Kul bok helt enkelt

Elias Chougui

2013-07-28

Inte riktigt min sorts bok känner jag. Ibland så kändes det som om han försökte vara rolig hela tiden även fast än vissa sekvenser i boken inte var särskilt komiska.

Erika Emanuel

2013-04-18

Intressant berättelse men en aning skum känsla. Blev illa till mods.

dan pellas

2013-03-01

Helt ok bok med sköna livserfarenheter

Klara Ahlersten

2013-02-21

rätt meningslös men inte dålig

Linda V

2013-02-03

Tog mig inte ens genom första sidan. Urkass!

Marita Lundgren

2013-01-19

Läste den när den var som mest omtalad och låg på topplistorna. Blev besviken, trodde den skulle vara vassare. Lätt underhållning, inget mer...

Tommy -

2012-12-04

Det påminner om hem :-)

Björn Math

2012-11-19

Rolig, tragisk. Bra bok

Marie Karlsson

2012-11-13

Mycket roligt bok lättläst.

margaretha grön

2012-11-09

annorlunda skapligt bra

Emma Lundahl

2012-11-01

Bra bok om ungdomar i ett samhälle som inte hela Sverige har koll på. Mienkäli används och levandegör Tornedalingarna på ett bra sätt. Dessutom rolig och närgången. Berör både genom att underhålla och ge tankar.

Erik Eriksson

2012-10-18

En klassiker! Sanslöst bra!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

En underbar bok!

Elin Ekaterina

2012-09-22

Jag tror att den känns extra värdefull för alla oss som faktiskt växt upp i Lappland. Allting är så glasklart och jag blir fylld av nostalgi och hemlängtan!

Rebecca Dahl

2012-08-19

Började läsa men fastnade inte för den. Överskattad.

Andreas Wallgren

2012-07-13

En bok som på ett underbart humoristiskt vis beskriver en uppväxt i norr.

Johan Holm

2012-07-12

Läste denna i lumpen. Fick gå ut och lägga mig när jag skrattade så jag fick ont i magen.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Rolig...

Amanda Kinnander

2012-07-01

Började att läsa boken, men kom aldrig riktigt in i den. Tror man ska ha levt under sextio- och sjuttiotalet för att uppskatta den, dessutom tyckte jag att språket var lite för komplicerat. Det blev svårt att ta till sig helt enkelt. Har även sett filmen, vilken jag anser vara helgalen.

Lina Josefsson

2012-06-29

Jag minns att jag skrattade så att jag grät, flera gånger.

Underhållande med fantastiska miljöbeskrivningar.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Den här vill jag läsa igen. Vet att jag både skrattade och blev obehaglig till mods när jag läste den här för ca 10 år sedan. Undrar om jag ser något annat idag? Berörande, kommer jag ihåg den som.

Nettan Läslus

2012-05-23

Tyckte inte alls om faktiskt....

Anna

2012-05-19

rolig och lättsam

Victoria N

2012-05-05

Rolig, men också informativ berättelse.

Anna-Lena Lundin

2012-04-29

Svår att få ett flyt i läsningen.

Eva Bill

2012-04-16

Släkten kommer från Tornedalen så det var mycket man kände igen sig i så boken lästes med ett konstant leende på läpparna

Komisk och underhållande utan att förfina någonting men saknar en ordentlig handling, känns mer som olika stycken ur jagberättarens liv snarare än en fortlöpande sammanhängande berättelse.

Mikael Niemi berättade i en interviu att boken i Sverige uppfattades som "Rolig och lite sorglig också" men i Finland "sorglig, men lite rolig också". Ja det är mycket tragik och galghumor, och jag skrattade så jag fick tarmvred! Samtidigt som en vass harpun sköt rakt in i hjärtat och rörde upp minnen av min egen uppväxt i Tornedalen, goda som dåliga. Sedan har Niemis bok envist hängt efter mig i harpunens andra ände som en obeveklig kapten Ahab. Vi Tornedalningar är ju ganska lokalpatriotiska, men nog måste uppväxtförhållandena vara liknande på många andra ställen i Sveriges och VÄRLDENS glesbygder? Andra än Tornedalningar och finnar verkar ju uppskatta bokens ämne och berättarkonst, som liknar det muntliga berättandet - på ljugarbänken.

Eva Sonesson

2012-03-12

En bok som jag läst flera gånger- med behållning. Ändå vill den inte riktigt bita sej fast...

birgitta nilsson

2012-03-07

Jeanette Melander

2012-01-06

Värdelös!

Louise Qvarfordt

2011-12-27

Otroligt fyndigt och målande språk.
Jag, som är en riktig citathora, fann stort nöje i denna bok.

Humoristisk, spännande och mycket svår att lägga ifrån sig. Den förmedlar starkt känslan av att vara ett barn, om nyfikenheten på att bli äldre och allt som är nytt, blygheten, den stora rädslan för världen. Jag vet inte om det är såhär att växa upp i Norrland, men jag vill nog tro det.

Helena Henriksson

2011-12-25

Grym barndomsskildring men även en generationsroman.svart humor i ett träskfyllt norrland. Underbar!

Leif Åkerberg

2011-12-12

Rolig

Helena Karlsson

2011-11-20

Helt ok roman med sin blandning av komik och djup tragik. Dock ingen bok jag sparar i mitt bibliotek utan skickar vidare till någon som kanske uppskattar den mer.

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Bok som på sitt eget sätt är fin, blir dock långtråkig efter ett tag och innehåller många märkliga scener som är upp till läsaren själv att tolka

Maria Karvonen

2011-11-14

Ok bok

Heléne Nilsson

2011-11-09

Är en av de roligaste böcker jag läst. Västerbottning å ung. lika gammal som Niemi gjorde igenkänningsfaktorn mycket hög. Skrattade på visa ställen så tårarna rann. Helt underbar!

Karin Söder

2011-11-06

Alltför många obehagliga sekvenser för min det. Lätt långtråkig emellanåt. Känner att jag kanske är lite 'bortskämd' av ett gäng helt fantastiska böcker jag läst på senaste tiden. Faktum kvarstår dock - Niemis bok föll ganska platt.

Matilda Krig

2011-11-01

Förstår inte alls varför den är så omtalad. Visst, den var lite underhållande, men så jävla bra var den inte. Mest konstig.

Jari Kokko

2011-10-23

Hysteriskt rolig på sina ställen.

Nina Ljung

2011-10-14

Är inte det här en bland dom roligaste böckerna ever?! Niemis sätt att skriv får en att kikna av skratt!

Kul helt enkelt

Jari Saarelainen

2011-09-25

Mustigt språk och den frispråkiga skildringen med både mörka och ljusa sidor av uppväxten i tornedalen ger en feelgood-känsla som varar länge än över dagen

Anna Idrestam

2011-09-23

Helt ok. Bitvis rolig med igenkänningsfaktor.

simon kidane

2011-08-14

simon kidane

2011-08-14

simon

Konstantin Krakow

2011-06-30

Mycket bra. Hög igenkänningsfaktor.

Faxxi -

2011-06-29

Det värsta jag någonsin läst. Sida efter sida med fruktansvärda historier som äcklar.

sorry, men jag tyckte den var ur-usel. Röriga historier som var svåra att förstå. Ett riktigt bottennapp.

Underhållande men samtidigt en tankeställare kring avbefolkningen i Norrland.

Karin Berglin

2011-06-27

Rolig bok med många fördomar om Norrland. Den tappar dock tempo emellanåt

Henrik Fogelberg

2011-06-10

Den här boken hyllades av många, men jag fick aldrig någon känsla för den. Jag läste visserligen ut den, men blev mer trött på den för varje sida. Allting kändes så överdrivet. Det var säkert författarens mening att ha en överdriven stil, men mig tilltalade det inte.

Charlotte B

2011-06-09

Läste inte ut...

Solveig Hultgren

2011-05-30

Mycket bra bok! Beskriver träffsäkert norrländskt beteende med många överraskningar!

Emma Hortlund

2011-04-09

Boken skildrar livet i Tornedalen på 60-talet . Det är inte en historia från början till slut, utan snarare så att varje kapitel är som en egen liten historia i sig. Boken är stundtals ganska roligt skriven, men trots att jag nyss läste ut den så känner jag att det är ingenting som jag kommer att lägga på minnet.

Elin Stenblom

2011-03-23

modern klassiker

Anette Marcusson

2011-03-15

Ruth Lezz

2011-02-14

Om tornedalen i allsköns prakt med periferikomplex, hårt arbetande karlakarlar och humor. Jag har roligt när jag läser.

Magnus Johansson

2011-02-14

Bekräftar många fördomar om könsroller i Norrlands inland/Tornedalen. Underhållande och tragisk på samma gång.

En av de få böcker jag inte läst färdigt,vedervärdig.

Thomas Edetun

2011-01-30

Rolig emellanåt men något överskattad när den kom, fast bättre än filmen i alla fall

Å

Åsa Landin

2010-12-25

Som skåning och kvinna uppväxt senare än romanen utspelar sig så kanske man inte har så mycket gemensamt med storyn. Men en trea blir det trots allt eftersom Mikael har ett så fantastiskt och beskrivande språk!

Erik Littorin

2010-12-15

Såg filmen före boken och jag må säga att filmen var bra ändå tills slutet som var totalt fucked up medans bokens var superbt med stor S!

Mitt första intryck av boken var negativt och jag ville lägga den från mig. Det var en osnygg hantering av snorgubbar mellan de två grabbkompisarna, som gav mig kräkkänslor. Men min hustru hejdade mig sägandes att ”Det är bara på det stället. Sen blir den jätterolig!”
Jag fortsatte läsningen och tur var det. Jag förstår dock inte, varför den gode Niemi tog med den passagen…
Jag tror man måste ha bott i Norrbotten för att riktigt förstå mentaliteten där: Att män för allt smör i Småland inte sysslar med "kvinnogöra" t ex. Dock en viss tvekan kring t ex dammsugning som med nöd kan accepteras, då det ju handlar om att handha en teknisk pryl…
Niemis språk är uttrycksfullt och han uppvisar en härlig humor, med drastiskt skryt släktingarna emellan. Boken gav mig många härliga skratt och dess försäljningsframgång är mycket välförtjänt. Tag bara fadern, som försökte hejda sonens gryende pubertet med stryk! Eller resonemanget om bokläsningens farliga följder; den ena boken leder till en annan o s v
En härlig bok, som också har många litterära kvalitéer. Den korta norrländska våren beskrivs som ”en grön örfil” – mycket välfunnet och beskrivningen av islossningen vid Torneälv är magnifik – ” ljud hördes, som man inte hör någon annanstans”.
Enligt min smak är ingående beskrivningar av omåttliga supande inte särskilt roliga. Det verkar som att en bok måste glorifiera rått supande – ordet rå passar särskilt väl in här då drycken ju var mäsk – och innehålla sex för att sälja. Sexscenen i Niemis bok är dock skickligt sensuell och expressiv.

En bok som tål att läsas om och har blivit det också!.

Per Christensen

Katrin Liljédahl

2010-10-30

Populärmusik från Vittula är en säregen bok i en klass för sig - klart läsvärd och absolut något man kommer ihåg en längre tid framöver - men ingen personlig favorit. Mikael Niemi är härlig, men lite rörig då man inte alltid hänger med i svängarna mellan fantasi och verklighet. Trots detta gillar jag honom skarpt och kan med varmt hjärta rekommendera denna bok till alla som är lite småsugna.
Skaffa: om du gillar tanken på en självbiografi med en twist.
Undvik: om du älskar spänning.

Charlotta CG

2010-10-21

En bok som jag ville tycka mer om än jag gjorde. Tornedalen är en väldigt speciell del av Sverige och detta kommer fram i boken som är full av både drama och komedi men det var något som bara aldrig lyckades gripa tag i mig ändå. Jag lekte en del med pojkar som liten men där fanns aldrig grymheten som uppstår ibland här och som jag har svårt för tror jag.

Lotta Svensson

2010-10-15

Försökte mig på denna bok några gånger men nej, jag kom aldrig många sidor i den. Gillade inte filmen heller!

Natalie Nordström

2010-09-28

Betyget dras ner pga av for mycket berattelse fran deras hemby. Hade hopp om att man fick folja dem i livet "bortom Tornedalens horisont". Men boken har sin charm. Sorgligt slut.

Sandra Svensson

2010-09-20

det tog ett litet tag innan jag slutade vara helt förvirrad när författaren hoppade från fantasi och verklighet mellan styckena. men när jag väl kom in i hans sätt att skriva var det en fantastisk läsupplevelse. väldigt rolig men också väldigt sorglig..

Elisabeth Kling

2010-09-10

småtrevlig,lämnade inga djupare spår

Ing-Marie Haglund

2010-09-02

Hade nyligen flytta från Norrbotten efter att ha bott där i över 10 och föll direkt för Niemis skrönor (eller sanningar?) från Pajala och om Pajalaborna. För övrigt så måste det vara oerhört knapsu att skriva böcker.

Jenny Li

2010-08-17

Den här boken kom jag överhuvudtaget aldrig överens med och gav upp när den vägrade tilltala någon del av mig med minsta ansats...

Länge sen jag läste den, men mycket rolig och annorlunda!

Ulla Edlén

2010-08-07

Underhållande!

Ullis N

2010-07-31

Förstår inte riktigt vad alla ser i denna?

2010-07-23

Jag förstår inte varför alla tycker att den är så bra???

Hillevi Good

2010-07-07

Roligt surrealistisk bok. Och kul med en inblick i ett område (Tornedalen) där inte så många har satt sin fot.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Ett tag sedan jag läste boken men minns den ändå som en bok som var lite rolig.

Helena Niininen

2010-06-06

Det var ett tag sedan jag läste den men mins den som en rolig bok. Handlade om Norrland på 60-talet.

Åsa Andersson

2010-05-14

Visst skrattade jag då och då, men nästan lika ofta fastnade skrattet i halsen, för hur påhittigt är det med lyteskomik egentligen?

Ingrid Selnes

2010-05-12

Härligt att få skratta så mycket, en humorklassiker.

Alf Ödlund

2010-04-16

När jag läste boken första gången satt jag i en buss och jag skrattade så att mina medpassagerare tittade på mig med ogillande miner.

lena rosendahl

2010-04-13

60-talets Norrland i ett nötskal.

camilla missnebäck

2010-03-27

En rolig bok som lätt går att läsa mer än en gång. En typisk lättläst bok som man kan ha liggande på toaletten och fördriva tiden med =)

Roger Gyllensten

2010-03-17

En mustigt härlig ungdomsskildring från "lapphelvetet"

Birgitta Källving

2010-03-09

Vägen tillbaks till ungdomstiden, var det verkligen såhär :-)

Mikaela Metafor

2010-03-07

Jag älskade den här boken och har läst den två gånger. Den är verkligen rolig och skriven på ett härligt sätt. Matti & Niila glömmer man aldrig och den fastnade så mycket att jag bestämt mig för att en dag ta mig ett besök i Pajala ;) Filmen är också väldigt bra!

läste boken och tyckte den var "sådär". Hörde sen den som ljudbok, läst av författaren. Då var den riktigt rolig och fick mer närvaro. Testa själva.

Annika Fagerquist

2010-03-03

Huvudsakligen en bok för män, skriven av en man! Bra men berör mig inte särskilt....

ingrid lindahl

2010-03-01

Tänk att inte få tala sitt språk- vad grym skolan har varit i Sverige! Bodil Malmsten kunde inte skriva om sin mormor för det norrbottniska språket var inte godkännt, men Allan Edvall sjunger på hennes språk- ståcha

Ann Jensen

2010-02-21

Jag tyckte den här var så annorlunda och rolig! Blev fast direkt när huvudpersonen klantade till det i Himalaya. Så många roliga scener, vissa rätt makabra, men en sak är säker, det här är en bok som jag inte kommer att glömma i första taget!

E P

2010-02-16

Skojig!

Maria Nordström

2010-02-11

Jag förstår inte varför den är så populär.

Daniel Silfver

2010-02-10

Jag är nyfiken på vad det är som gör att vissa av er avskyr Populärmusik från Vittula. Skriv gärna i min gästbok. :)

Daniel Silfver

2010-02-10

Wow. Blev helt fängslad av bokens uppbyggnad som aldrig slutade imponera. Bästa boken jag läst på väldigt länge!

Annika Lönneborg

2010-01-30

Underbar, rolig och ett tidsdokument.

Håkan Fr

2010-01-27

Värdelös. Provat tre gånger, varav en som ljudbok, aldrig orkat mer än 4-5 kapitel.

jenny modin

2010-01-15

Jag tillhör uppenbart fel generation. Tröttnade efter första kapitlet.

Nedhal Pirababi

2009-12-13

Har sett platserna i Pajala. Mycket bra bok

2009-11-25

Bra bok, sämre som film.

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Jobbig bok inte riktigt i min smak

magnus påhlman

2009-11-17

shiitpra

Helena Eriksson

2009-11-14

Mustig historia med värme och smärta. Om du inte orkar läsa boken så se iallfall filmen! Den håller den också.

Robert Krook

2009-11-08

Har viss inblick i norra Lapplands folk och dess lliv. Författaren har på ett strålande sätt och med mycket humor fångat många skärvor av dess liv. Underbar bok.

Jonas Olsson

2009-09-13

Litteraturens motsvarighet till one hit-wonder! Alla Niemis andra böcker är så gott som oläsbara. Denna är dock underhållande...

Som jag har förstått det är det här en relativt omtyckt bok - av de flesta. Jag tycker dock mest att den är irriterande. Jag vet inte varför. Antagligen pga. Niemis sätt att skriva.

Gunvi Lundqvist

2009-08-08

Det är ju många år sen jag läste den och då på grund av rekomendation av en god vän. Borde kanske läsa den på nytt, åt mig gav den inte mycket då.

Johanna Nilsson

2009-08-06

Norrländsk berättarkonst när den är som allra bäst!

Niclas Lillman

2009-06-11

Första gången jag kom i kontakt med PfV var jag på en flygplats och väntade på en försenad avgång. Några meter ifrån mig satt en medelålders man och läste. Han skrattade högljutt och spontant, utan att bry sig om att det fanns massor av människor runt omkring honom. Jag tänkte att; antingen är guben lite bakom flötet, eller så är det en väldigt rolig bok. Nu vet jag svaret! :)

Ingemar Gunnarsson

2009-06-11

Boken är framför allt en mustig och rolig story, i linje med min egen generation, 50- 60-talisterna.

2009-05-26

Nej fy för korta meningar, det blir så rumphugget, kan knappt andas till sådana meningar, det ska ju vara vackert långa meningar, härliga ord som får mig att känna att jag är där på plats... inte det karga sätt som Niemi använder sig av, det lockar inte mig, oavsett hur bra en story är så går korta meningar fetbort...