Populrmusik frn Vittula

Niemi, Mikael

| 2000

Matti och hans tystltna kompis Niila vxer upp i det barnrika kvarter i Pajalas utkant som i folkmun kallas Vittulajnkk, frkortat Vittula, och i versttning betyder Fittmyren, s kallat som ett slags r hyllning till den kvinnliga fruktsamheten. Det r sexti- och sjuttital, vgarna asfalteras, smjordbruken lggs ned, rockmusiken gr sin entr. De ldre generationerna bjuder dock hrt motstnd mot nymodigheterna, arvet frn trettitalets magerr och frn laestadianismen sitter djupt rotat. Men Mikael och hans kompisar drmmer om ett annat liv, det som kan anas bortom Tornedalens horisont.Med Populrmusik frn Vittula gr Mikael Niemi sin efterlngtade romandebut. En munter och vild skrna frn Tornedalen, en bde drastisk och msint uppvxtskildring berttad med stor sprklig briljans och med krleksfull inlevelse. Mikael Niemi, fdd 1959, debuterade p Norstedts 1988 med diktsamlingen...

Rolig, speciell med lite udda humor...

Kristin Sderberg

2017-06-09

Rolig

Therese Dahlberg

2017-02-12

Samir Azi

2016-10-08

Lst flera ggr och sett filmen flera ggr. Bst!

Marita Stadler

2016-04-30

Otroligt kul och verkligen ovntat innehll. Liknar inget du lst. Jag skrattade frn frsta sidan till den sista.
Om du r fdd p 70-talet knner du igen dej.

Tomash Untericht

2016-02-08

Ich liebie

Bengt Ove Nilsson

2016-01-13

Det finns ingen roman jag skrattat t s mycket som denna. Inget hymlande hr inte, den r drplig, sann, rlig och fruktansvrt rolig.

jacob herrlin

2015-11-18

inte riktigt s bra jag trodde

Fabiana Eden

2015-05-25

Kul, enkel lsning

Ethel Forsberg

2015-02-15

Frck frgstark fngslande berttelse.

Jesper Svensson

2015-02-03

Modern klassiker.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

En av de bsta bcker jag lst, har lst om den ngra gnger. Den r rolig, jag gillar sprket och personbeskrivningarna som knns kta, man vill ka till Pajala!

Lars Wekell

2014-12-23

verreklamerad

Birgitta Olai

2014-12-16

Underlig men charmig

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk och varm uppvxtskildring.

Elin Lindskog

2014-09-17

Humoristisk bok, minns att jag skrattade hgt nr jag lste den.

Monika Jacobsson

2014-04-25

Lttlst och underhllande.
Motiveringen som bokens pappa ger till varfr
det r farligt att lsa r helt underbar.

Katarina Johansson

2014-03-11

Bra sprk, men jag tyckte inte att boken levde upp till mina frvntningar. Inte riktigt s rolig.

Harriet Axelsson

2014-02-27

Lste denna bok p bsta mjliga stt. Vi var en grupp som satt p flygplan till Skottland. Jag lste boken som pocket, skrattade hgt. Kompisen bredvid blev nyfiken s jag rev bort kapitel ett. Nu var vi tv som lste o skrattade. Hon fick kapitel tv o kapitel ett gick vidare. Till slut satt vi alla med olika kapitel, lste o skrattade. Boken str i min bokhylla hopbunden med ett snre. Ja, boken r bra men minnet nstan bttre.

Bengt Girvall

2013-11-20

Intressant och bra sprkbehandling, bra beskrivning av Lappland

Susanne Antonson

2013-09-27

Lite fr rsvensk

rojo Z

2013-09-18

En trevlig och rolig bok

jonathan swede

2013-08-20

En fantastisk skrna som mixar verklighet och fantasi i Tornedalen.

Y

Yvonne Pihl

2013-08-07

Kul bok helt enkelt

Elias Chougui

2013-07-28

Inte riktigt min sorts bok knner jag. Ibland s kndes det som om han frskte vara rolig hela tiden ven fast n vissa sekvenser i boken inte var srskilt komiska.

Erika Emanuel

2013-04-18

Intressant berttelse men en aning skum knsla. Blev illa till mods.

dan pellas

2013-03-01

Helt ok bok med skna livserfarenheter

Klara Ahlersten

2013-02-21

rtt meningsls men inte dlig

Linda V

2013-02-03

Tog mig inte ens genom frsta sidan. Urkass!

Marita Lundgren

2013-01-19

Lste den nr den var som mest omtalad och lg p topplistorna. Blev besviken, trodde den skulle vara vassare. Ltt underhllning, inget mer...

Tommy -

2012-12-04

Det pminner om hem :-)

Bjrn Math

2012-11-19

Rolig, tragisk. Bra bok

Marie Karlsson

2012-11-13

Mycket roligt bok lttlst.

margaretha grn

2012-11-09

annorlunda skapligt bra

Emma Lundahl

2012-11-01

Bra bok om ungdomar i ett samhlle som inte hela Sverige har koll p. Mienkli anvnds och levandegr Tornedalingarna p ett bra stt. Dessutom rolig och nrgngen. Berr bde genom att underhlla och ge tankar.

Erik Eriksson

2012-10-18

En klassiker! Sanslst bra!

Linda Dahlhjd

2012-10-09

En underbar bok!

Elin Ekaterina

2012-09-22

Jag tror att den knns extra vrdefull fr alla oss som faktiskt vxt upp i Lappland. Allting r s glasklart och jag blir fylld av nostalgi och hemlngtan!

Rebecca Dahl

2012-08-19

Brjade lsa men fastnade inte fr den. verskattad.

Andreas Wallgren

2012-07-13

En bok som p ett underbart humoristiskt vis beskriver en uppvxt i norr.

Johan Holm

2012-07-12

Lste denna i lumpen. Fick g ut och lgga mig nr jag skrattade s jag fick ont i magen.

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Rolig...

Amanda Kinnander

2012-07-01

Brjade att lsa boken, men kom aldrig riktigt in i den. Tror man ska ha levt under sextio- och sjuttiotalet fr att uppskatta den, dessutom tyckte jag att sprket var lite fr komplicerat. Det blev svrt att ta till sig helt enkelt. Har ven sett filmen, vilken jag anser vara helgalen.

Lina Josefsson

2012-06-29

Jag minns att jag skrattade s att jag grt, flera gnger.

Underhllande med fantastiska miljbeskrivningar.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

Den hr vill jag lsa igen. Vet att jag bde skrattade och blev obehaglig till mods nr jag lste den hr fr ca 10 r sedan. Undrar om jag ser ngot annat idag? Berrande, kommer jag ihg den som.

Nettan Lslus

2012-05-23

Tyckte inte alls om faktiskt....

Anna

2012-05-19

rolig och lttsam

Victoria N

2012-05-05

Rolig, men ocks informativ berttelse.

Anna-Lena Lundin

2012-04-29

Svr att f ett flyt i lsningen.

Eva Bill

2012-04-16

Slkten kommer frn Tornedalen s det var mycket man knde igen sig i s boken lstes med ett konstant leende p lpparna

Komisk och underhllande utan att frfina ngonting men saknar en ordentlig handling, knns mer som olika stycken ur jagberttarens liv snarare n en fortlpande sammanhngande berttelse.

Mikael Niemi berttade i en interviu att boken i Sverige uppfattades som "Rolig och lite sorglig ocks" men i Finland "sorglig, men lite rolig ocks". Ja det r mycket tragik och galghumor, och jag skrattade s jag fick tarmvred! Samtidigt som en vass harpun skt rakt in i hjrtat och rrde upp minnen av min egen uppvxt i Tornedalen, goda som dliga. Sedan har Niemis bok envist hngt efter mig i harpunens andra nde som en obeveklig kapten Ahab. Vi Tornedalningar r ju ganska lokalpatriotiska, men nog mste uppvxtfrhllandena vara liknande p mnga andra stllen i Sveriges och VRLDENS glesbygder? Andra n Tornedalningar och finnar verkar ju uppskatta bokens mne och berttarkonst, som liknar det muntliga berttandet - p ljugarbnken.

Eva Sonesson

2012-03-12

En bok som jag lst flera gnger- med behllning. nd vill den inte riktigt bita sej fast...

birgitta nilsson

2012-03-07

Jeanette Melander

2012-01-06

Vrdels!

Louise Qvarfordt

2011-12-27

Otroligt fyndigt och mlande sprk.
Jag, som r en riktig citathora, fann stort nje i denna bok.

Humoristisk, spnnande och mycket svr att lgga ifrn sig. Den frmedlar starkt knslan av att vara ett barn, om nyfikenheten p att bli ldre och allt som r nytt, blygheten, den stora rdslan fr vrlden. Jag vet inte om det r shr att vxa upp i Norrland, men jag vill nog tro det.

Helena Henriksson

2011-12-25

Grym barndomsskildring men ven en generationsroman.svart humor i ett trskfyllt norrland. Underbar!

Leif kerberg

2011-12-12

Rolig

Helena Karlsson

2011-11-20

Helt ok roman med sin blandning av komik och djup tragik. Dock ingen bok jag sparar i mitt bibliotek utan skickar vidare till ngon som kanske uppskattar den mer.

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Bok som p sitt eget stt r fin, blir dock lngtrkig efter ett tag och innehller mnga mrkliga scener som r upp till lsaren sjlv att tolka

Maria Karvonen

2011-11-14

Ok bok

Helne Nilsson

2011-11-09

r en av de roligaste bcker jag lst. Vsterbottning ung. lika gammal som Niemi gjorde igenknningsfaktorn mycket hg. Skrattade p visa stllen s trarna rann. Helt underbar!

Karin Sder

2011-11-06

Alltfr mnga obehagliga sekvenser fr min det. Ltt lngtrkig emellant. Knner att jag kanske r lite 'bortskmd' av ett gng helt fantastiska bcker jag lst p senaste tiden. Faktum kvarstr dock - Niemis bok fll ganska platt.

Matilda Krig

2011-11-01

Frstr inte alls varfr den r s omtalad. Visst, den var lite underhllande, men s jvla bra var den inte. Mest konstig.

Jari Kokko

2011-10-23

Hysteriskt rolig p sina stllen.

Nina Ljung

2011-10-14

r inte det hr en bland dom roligaste bckerna ever?! Niemis stt att skriv fr en att kikna av skratt!

Kul helt enkelt

Jari Saarelainen

2011-09-25

Mustigt sprk och den frisprkiga skildringen med bde mrka och ljusa sidor av uppvxten i tornedalen ger en feelgood-knsla som varar lnge n ver dagen

Anna Idrestam

2011-09-23

Helt ok. Bitvis rolig med igenknningsfaktor.

simon kidane

2011-08-14

simon kidane

2011-08-14

simon

Konstantin Krakow

2011-06-30

Mycket bra. Hg igenknningsfaktor.

Faxxi -

2011-06-29

Det vrsta jag ngonsin lst. Sida efter sida med fruktansvrda historier som cklar.

sorry, men jag tyckte den var ur-usel. Rriga historier som var svra att frst. Ett riktigt bottennapp.

Underhllande men samtidigt en tankestllare kring avbefolkningen i Norrland.

Karin Berglin

2011-06-27

Rolig bok med mnga frdomar om Norrland. Den tappar dock tempo emellant

Henrik Fogelberg

2011-06-10

Den hr boken hyllades av mnga, men jag fick aldrig ngon knsla fr den. Jag lste visserligen ut den, men blev mer trtt p den fr varje sida. Allting kndes s verdrivet. Det var skert frfattarens mening att ha en verdriven stil, men mig tilltalade det inte.

Charlotte B

2011-06-09

Lste inte ut...

Solveig Hultgren

2011-05-30

Mycket bra bok! Beskriver trffskert norrlndskt beteende med mnga verraskningar!

Emma Hortlund

2011-04-09

Boken skildrar livet i Tornedalen p 60-talet . Det r inte en historia frn brjan till slut, utan snarare s att varje kapitel r som en egen liten historia i sig. Boken r stundtals ganska roligt skriven, men trots att jag nyss lste ut den s knner jag att det r ingenting som jag kommer att lgga p minnet.

Elin Stenblom

2011-03-23

modern klassiker

Anette Marcusson

2011-03-15

Ruth Lezz

2011-02-14

Om tornedalen i allskns prakt med periferikomplex, hrt arbetande karlakarlar och humor. Jag har roligt nr jag lser.

Magnus Johansson

2011-02-14

Bekrftar mnga frdomar om knsroller i Norrlands inland/Tornedalen. Underhllande och tragisk p samma gng.

En av de f bcker jag inte lst frdigt,vedervrdig.

Thomas Edetun

2011-01-30

Rolig emellant men ngot verskattad nr den kom, fast bttre n filmen i alla fall

sa Landin

2010-12-25

Som skning och kvinna uppvxt senare n romanen utspelar sig s kanske man inte har s mycket gemensamt med storyn. Men en trea blir det trots allt eftersom Mikael har ett s fantastiskt och beskrivande sprk!

Erik Littorin

2010-12-15

Sg filmen fre boken och jag m sga att filmen var bra nd tills slutet som var totalt fucked up medans bokens var superbt med stor S!

Mitt frsta intryck av boken var negativt och jag ville lgga den frn mig. Det var en osnygg hantering av snorgubbar mellan de tv grabbkompisarna, som gav mig krkknslor. Men min hustru hejdade mig sgandes att Det r bara p det stllet. Sen blir den jtterolig!
Jag fortsatte lsningen och tur var det. Jag frstr dock inte, varfr den gode Niemi tog med den passagen
Jag tror man mste ha bott i Norrbotten fr att riktigt frst mentaliteten dr: Att mn fr allt smr i Smland inte sysslar med "kvinnogra" t ex. Dock en viss tvekan kring t ex dammsugning som med nd kan accepteras, d det ju handlar om att handha en teknisk pryl
Niemis sprk r uttrycksfullt och han uppvisar en hrlig humor, med drastiskt skryt slktingarna emellan. Boken gav mig mnga hrliga skratt och dess frsljningsframgng r mycket vlfrtjnt. Tag bara fadern, som frskte hejda sonens gryende pubertet med stryk! Eller resonemanget om boklsningens farliga fljder; den ena boken leder till en annan o s v
En hrlig bok, som ocks har mnga litterra kvaliter. Den korta norrlndska vren beskrivs som en grn rfil mycket vlfunnet och beskrivningen av islossningen vid Tornelv r magnifik ljud hrdes, som man inte hr ngon annanstans.
Enligt min smak r ingende beskrivningar av omttliga supande inte srskilt roliga. Det verkar som att en bok mste glorifiera rtt supande ordet r passar srskilt vl in hr d drycken ju var msk och innehlla sex fr att slja. Sexscenen i Niemis bok r dock skickligt sensuell och expressiv.

En bok som tl att lsas om och har blivit det ocks!.

Per Christensen

Katrin Liljdahl

2010-10-30

Populrmusik frn Vittula r en sregen bok i en klass fr sig - klart lsvrd och absolut ngot man kommer ihg en lngre tid framver - men ingen personlig favorit. Mikael Niemi r hrlig, men lite rrig d man inte alltid hnger med i svngarna mellan fantasi och verklighet. Trots detta gillar jag honom skarpt och kan med varmt hjrta rekommendera denna bok till alla som r lite smsugna.
Skaffa: om du gillar tanken p en sjlvbiografi med en twist.
Undvik: om du lskar spnning.

Charlotta CG

2010-10-21

En bok som jag ville tycka mer om n jag gjorde. Tornedalen r en vldigt speciell del av Sverige och detta kommer fram i boken som r full av bde drama och komedi men det var ngot som bara aldrig lyckades gripa tag i mig nd. Jag lekte en del med pojkar som liten men dr fanns aldrig grymheten som uppstr ibland hr och som jag har svrt fr tror jag.

Lotta Svensson

2010-10-15

Frskte mig p denna bok ngra gnger men nej, jag kom aldrig mnga sidor i den. Gillade inte filmen heller!

Natalie Nordstrm

2010-09-28

Betyget dras ner pga av for mycket berattelse fran deras hemby. Hade hopp om att man fick folja dem i livet "bortom Tornedalens horisont". Men boken har sin charm. Sorgligt slut.

Sandra Svensson

2010-09-20

det tog ett litet tag innan jag slutade vara helt frvirrad nr frfattaren hoppade frn fantasi och verklighet mellan styckena. men nr jag vl kom in i hans stt att skriva var det en fantastisk lsupplevelse. vldigt rolig men ocks vldigt sorglig..

Elisabeth Kling

2010-09-10

smtrevlig,lmnade inga djupare spr

Ing-Marie Haglund

2010-09-02

Hade nyligen flytta frn Norrbotten efter att ha bott dr i ver 10 och fll direkt fr Niemis skrnor (eller sanningar?) frn Pajala och om Pajalaborna. Fr vrigt s mste det vara oerhrt knapsu att skriva bcker.

Jenny Li

2010-08-17

Den hr boken kom jag verhuvudtaget aldrig verens med och gav upp nr den vgrade tilltala ngon del av mig med minsta ansats...

Lnge sen jag lste den, men mycket rolig och annorlunda!

Ulla Edln

2010-08-07

Underhllande!

Ullis N

2010-07-31

Frstr inte riktigt vad alla ser i denna?

2010-07-23

Jag frstr inte varfr alla tycker att den r s bra???

Hillevi Good

2010-07-07

Roligt surrealistisk bok. Och kul med en inblick i ett omrde (Tornedalen) dr inte s mnga har satt sin fot.

Inger Lundqvist

2010-06-26

Ett tag sedan jag lste boken men minns den nd som en bok som var lite rolig.

Helena Niininen

2010-06-06

Det var ett tag sedan jag lste den men mins den som en rolig bok. Handlade om Norrland p 60-talet.

sa Andersson

2010-05-14

Visst skrattade jag d och d, men nstan lika ofta fastnade skrattet i halsen, fr hur phittigt r det med lyteskomik egentligen?

Ingrid Selnes

2010-05-12

Hrligt att f skratta s mycket, en humorklassiker.

Alf dlund

2010-04-16

Nr jag lste boken frsta gngen satt jag i en buss och jag skrattade s att mina medpassagerare tittade p mig med ogillande miner.

lena rosendahl

2010-04-13

60-talets Norrland i ett ntskal.

camilla missnebck

2010-03-27

En rolig bok som ltt gr att lsa mer n en gng. En typisk lttlst bok som man kan ha liggande p toaletten och frdriva tiden med =)

Roger Gyllensten

2010-03-17

En mustigt hrlig ungdomsskildring frn "lapphelvetet"

Birgitta Kllving

2010-03-09

Vgen tillbaks till ungdomstiden, var det verkligen shr :-)

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

Jag lskade den hr boken och har lst den tv gnger. Den r verkligen rolig och skriven p ett hrligt stt. Matti & Niila glmmer man aldrig och den fastnade s mycket att jag bestmt mig fr att en dag ta mig ett besk i Pajala ;) Filmen r ocks vldigt bra!

lste boken och tyckte den var "sdr". Hrde sen den som ljudbok, lst av frfattaren. D var den riktigt rolig och fick mer nrvaro. Testa sjlva.

Annika Fagerquist

2010-03-03

Huvudsakligen en bok fr mn, skriven av en man! Bra men berr mig inte srskilt....

ingrid lindahl

2010-03-01

Tnk att inte f tala sitt sprk- vad grym skolan har varit i Sverige! Bodil Malmsten kunde inte skriva om sin mormor fr det norrbottniska sprket var inte godknnt, men Allan Edvall sjunger p hennes sprk- stcha

Ann Jensen

2010-02-21

Jag tyckte den hr var s annorlunda och rolig! Blev fast direkt nr huvudpersonen klantade till det i Himalaya. S mnga roliga scener, vissa rtt makabra, men en sak r sker, det hr r en bok som jag inte kommer att glmma i frsta taget!

E P

2010-02-16

Skojig!

Maria Nordstrm

2010-02-11

Jag frstr inte varfr den r s populr.

Daniel Silfver

2010-02-10

Jag r nyfiken p vad det r som gr att vissa av er avskyr Populrmusik frn Vittula. Skriv grna i min gstbok. :)

Daniel Silfver

2010-02-10

Wow. Blev helt fngslad av bokens uppbyggnad som aldrig slutade imponera. Bsta boken jag lst p vldigt lnge!

Annika Lnneborg

2010-01-30

Underbar, rolig och ett tidsdokument.

Hkan Fr

2010-01-27

Vrdels. Provat tre gnger, varav en som ljudbok, aldrig orkat mer n 4-5 kapitel.

jenny modin

2010-01-15

Jag tillhr uppenbart fel generation. Trttnade efter frsta kapitlet.

Nedhal Pirababi

2009-12-13

Har sett platserna i Pajala. Mycket bra bok

2009-11-25

Bra bok, smre som film.

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Jobbig bok inte riktigt i min smak

magnus phlman

2009-11-17

shiitpra

Helena Eriksson

2009-11-14

Mustig historia med vrme och smrta. Om du inte orkar lsa boken s se iallfall filmen! Den hller den ocks.

Robert Krook

2009-11-08

Har viss inblick i norra Lapplands folk och dess lliv. Frfattaren har p ett strlande stt och med mycket humor fngat mnga skrvor av dess liv. Underbar bok.

Jonas Olsson

2009-09-13

Litteraturens motsvarighet till one hit-wonder! Alla Niemis andra bcker r s gott som olsbara. Denna r dock underhllande...

Som jag har frsttt det r det hr en relativt omtyckt bok - av de flesta. Jag tycker dock mest att den r irriterande. Jag vet inte varfr. Antagligen pga. Niemis stt att skriva.

Gunvi Lundqvist

2009-08-08

Det r ju mnga r sen jag lste den och d p grund av rekomendation av en god vn. Borde kanske lsa den p nytt, t mig gav den inte mycket d.

Johanna Nilsson

2009-08-06

Norrlndsk berttarkonst nr den r som allra bst!

Niclas Lillman

2009-06-11

Frsta gngen jag kom i kontakt med PfV var jag p en flygplats och vntade p en frsenad avgng. Ngra meter ifrn mig satt en medellders man och lste. Han skrattade hgljutt och spontant, utan att bry sig om att det fanns massor av mnniskor runt omkring honom. Jag tnkte att; antingen r guben lite bakom fltet, eller s r det en vldigt rolig bok. Nu vet jag svaret! :)

Ingemar Gunnarsson

2009-06-11

Boken r framfr allt en mustig och rolig story, i linje med min egen generation, 50- 60-talisterna.

2009-05-26

Nej fy fr korta meningar, det blir s rumphugget, kan knappt andas till sdana meningar, det ska ju vara vackert lnga meningar, hrliga ord som fr mig att knna att jag r dr p plats... inte det karga stt som Niemi anvnder sig av, det lockar inte mig, oavsett hur bra en story r s gr korta meningar fetbort...