Popmusik rimmar på politik

Hur kan Izabella Scorupcos största hitlåt kopplas till apartheid? Var The Miami Showband irländska terrorister? Hur förvandlades soulstjärnan Fontella Bass till branschens bråkstake? I 37 korta kapitel förklarar Anna Charlotta Gunnarson både lätt och lättsamt varför popmusiken är en pålitlig barometer över det politiska klimatet och det kan,lika gärna handla om Ebba Gröns Die Mauer som om aktivism i Eurovision Song Contest. Temat är kamp och protester, taket är högt och ämnena spänner från Lilla Namos syn på miljonprogrammet till låten som stämplade Martha Reeves som landsförrädare. Vem hade du själv varit utan de låtar du hört? Ett är säkert: efter att ha läst denna bok kommer du att lyssna på popmusik med helt nya öron.

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

J

John C

2014-06-28

Betyg

Oerhört initierad bok om politik i popmusik där Anna-Charlotta Gunnarsson tar ett bredare grepp på ämnet än vad man brukar vänta sig. Dylan, Springsteen och den svenska proggrörelsen nämns men får lika mycket (eller mindre) utrymme som Nena, Boney M och Martha Reeves och många andra som kanske inte vanligtvis brukar nämnas när man pratar om politik och musik. Många exempel finns och kollar man på Spotify finns en lista med de flesta nämnda låtarna. Läsvärd och intressant bok och i utrot nämns att det kommer en till...