Popens pionjärer

Varför minns musikhistorien hellre Karl Gerhards naziprotest än Karin Juels långt tuffare insats, mitt under brinnande världskrig? Hur fick skivbolagsbossen Sylvia Robinson idén som gjorde hiphopen världsberömd? Varför tjänade Dolly Parton hundratals miljoner på att tacka nej till Elvis Presley?Hur blev låtskrivaren och producenten Agnetha Fältskog reducerad till "den blonda i Abba"? Vad gjorde bluesstjärnan Bessie Smith dagen efter att hon blivit knivhuggen av en kränkt förövare?   När Anna Charlotta Gunnarson följer upp sin Augustnominerade faktabok "Popmusik rimmar på politik" gör hon det med den feministiska blicken fäst i gamla rocklexikon och mot dagens nätbaserade uppslagsverk. Med hjälp av statistik, analyser och gruvligt spännande personporträtt vänder och vrider hon på den världsbild som serverats och konserverats kring populärmusik och samhälle de senaste hundra åren. Varför ser...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

J

John C

2019-07-21

Betyg

Jag var väldigt förtjust i Anna Charlotta Gunnarssons förra bok "Popmusik rimmar på politik" så det var ingen tvekan om att jag skulle läsa denna.

Den är uppbyggd på samma sätt som den, dvs enskilda kapitel som gör nedslag i musikhistorien och kikar närmare på enskilda fenomen - men samtidigt finns ett genomgående tema och denna gång handlar det om kvinnorna i pophistorien.

Det är intressanta fakta som serveras och de strukturer som hindrar och hindrat kvinnor att komma långt i samhället i övrigt finns naturligtvis också i musikvärlden. Man blir omväxlande förvånad, arg, glad och uppmuntrad under läsningen.

Summa summarum: musikjournalistik när den är som bäst. Anna Charlotta har kallats folkbildare, och jag kan bara hålla med!

Minna Matson

2019-05-28

Betyg

Intressant och ger svar på en del frågor samt skapar fler. Mycket bra spellista som hör till.