Pompeji

Harris, Robert

| 2005

En stekhet vecka i slutet av augusti. Var ska man tillbringa sommarens sista dagar om inte vid den vackra Neapelbukten?  Utmed hela kusten kopplar det romerska imperiets rikaste medborgare av i sina luxuösa villor. Världens största flotta ligger stilla för ankar i Misenum. Turisterna gör av med sina pengar i badorterna Baiae, Herculaneum och Pompeji.  Men ingenjören Marcus Attilius är orolig. Han har just blivit ansvarig för Aqua Augusta, den enorma akvedukt som förser en kvarts miljon människor i nio städer utmed bukten med vatten. Källorna börjar sina för första gången i mannaminne. Hans företrädare har försvunnit spårlöst. Och nu tycks akvedukten vara skadad ? någonstans norr om Pompeji, på Vesuvius sluttningar.  Attilius ? en samvetsgrann och omutbar trettioåring i romarrikets tjänst ? lovar Plinius, den kände vetenskapsmannen som för befälet över flottan, att...

Maritha .

2014-05-08

Återigen en bok som jag skulle vilja ge 4,5 i betyg, den är lite för bra för att vara en fyra men når ändå inte riktigt upp i en femma. Det är en fantastisk skildring av tiden före och under det katastrofala vulkanutbrottet.

Lelle Jansson

2013-08-05

Som historieintresserad så fastnade jag stenhårt i denna berättelse efter bara några sidor. Det är spännande, fascinerande och man blir imponerad av det researcharbete som Robert Harris måste ha gjort inför detta mustiga thrillerdrama.

Stefan Johnsson

2011-12-03

Spännande

Josefine Ejebjörk

2011-10-17

Harris vet hur man berättar en historia för att dra ut varje uns av läsarens fantasi och kännedom om ämnet. Den bästa fiktiva bok som skrivits om staden.

Magnus Öberg

2011-07-06

Rätt bra nagelbitare, svårt att lägga ifrån sig boken. Man kanske inte blev jätteberörd men ett bra tempo i berättandet gjorde den ändå läsvärd.

Nils Thor

2010-05-27

Mycket bra och spännande. Trovärdig skildring av livet kring Neapelbukten på romersk tid.

Samuel Karlsson

2009-08-15

Trovärdig och bra bok om en katastrof som hände för så länge sedan men som inte slutar att fängsla. Spännade läsning.