Pompeji

Harris, Robert

| 2005

En stekhet vecka i slutet av augusti. Var ska man tillbringa sommarens sista dagar om inte vid den vackra Neapelbukten?  Utmed hela kusten kopplar det romerska imperiets rikaste medborgare av i sina luxusa villor. Vrldens strsta flotta ligger stilla fr ankar i Misenum. Turisterna gr av med sina pengar i badorterna Baiae, Herculaneum och Pompeji.  Men ingenjren Marcus Attilius r orolig. Han har just blivit ansvarig fr Aqua Augusta, den enorma akvedukt som frser en kvarts miljon mnniskor i nio stder utmed bukten med vatten. Kllorna brjar sina fr frsta gngen i mannaminne. Hans fretrdare har frsvunnit sprlst. Och nu tycks akvedukten vara skadad ? ngonstans norr om Pompeji, p Vesuvius sluttningar.  Attilius ? en samvetsgrann och omutbar trettioring i romarrikets tjnst ? lovar Plinius, den knde vetenskapsmannen som fr beflet ver flottan, att...

Maritha .

2014-05-08

terigen en bok som jag skulle vilja ge 4,5 i betyg, den r lite fr bra fr att vara en fyra men nr nd inte riktigt upp i en femma. Det r en fantastisk skildring av tiden fre och under det katastrofala vulkanutbrottet.

Lelle Jansson

2013-08-05

Som historieintresserad s fastnade jag stenhrt i denna berttelse efter bara ngra sidor. Det r spnnande, fascinerande och man blir imponerad av det researcharbete som Robert Harris mste ha gjort infr detta mustiga thrillerdrama.

Stefan Johnsson

2011-12-03

Spnnande

Josefine Ejebjrk

2011-10-17

Harris vet hur man berttar en historia fr att dra ut varje uns av lsarens fantasi och knnedom om mnet. Den bsta fiktiva bok som skrivits om staden.

Magnus berg

2011-07-06

Rtt bra nagelbitare, svrt att lgga ifrn sig boken. Man kanske inte blev jtteberrd men ett bra tempo i berttandet gjorde den nd lsvrd.

Nils Thor

2010-05-27

Mycket bra och spnnande. Trovrdig skildring av livet kring Neapelbukten p romersk tid.

Samuel Karlsson

2009-08-15

Trovrdig och bra bok om en katastrof som hnde fr s lnge sedan men som inte slutar att fngsla. Spnnade lsning.