Polisen och den beskedlige utpressaren

2021-02-28

Jag är ju en aning partisk med den här boken med tanke på att jag fullkomligt älskade de fem filmatiserade mini-serier som gjordes mellan 1982 och 1996 och som jag sett om vid ett flertal tillfällen. Jag fick därför för mig att jag skulle läsa de resterande böcker av Gösta Unefäldt som aldrig har filmatiserats.
Vill ni läsa en händelserik mycket spännande deckare med ett enormt tempo- så är det här verkligen inte en bok för er.
Vill ni istället läsa en mer jordnära detektivroman med trovärdiga poliser i den övre medelåldern med en hel del småstadshumor så kanske den här boken passar er bättre.
Medan jag läser så kan jag riktigt se framför mig skådespelarna och det blir därför några riktigt angenäma timmars läsning. Styrkan i boken ligger definitivt på karaktärerna, deras tankar, handlingar och klantigheter.
Däremot så måste det sägas att Unefäldt lätt hade kunnat kapa åtminstone 100 sidors utfyllnad som inte direkt förde intrigen framåt. En utfyllnad som på tv med hjälp av duktiga karaktärsskådespelare skulle kunnat fungera riktigt bra, men som i bokformat kan bli en aning långtråkig emellanåt. Jag behöver t.ex. inte en fullkomlig redogörelse för hur en bastu fungerar och vilka knappar man ska trycka på etc.
Men samtidigt är den så rogivande fastän det blir lite långrandigt från och till att jag ändå fortsätter läsa med stort intresse.
Jag tänker absolut så småningom fortsätta i serien med "Poliserna i Strömstad"
Slutbetyg, en 4:a!

My.loved.books

2013-12-26

Ännu en riktigt bra deckare av Gösta Unefäldt! :)