Polis

Nesbø, Jo

| 2013

När en Oslopolis hittas mördad vid samma datum och på samma plats där han många år tidigare utrett ett mord kan det knappast betraktas som en slump. Och när samma sak drabbar två andra poliser inom loppet av några månader är mönstret lika tydligt som skrämmande. Inget av de gamla brotten blev någonsin uppklarat. En brutal mördare med bestialiska metoder går lös. Polisen står helt utan spår och, vad värre är, de saknar sin allra bästa utredare. Samtidigt ligger en svårt skadad man i koma på sjukhuset. Ingen får veta hans namn. Inte ens de vaktande poliserna får komma patienten nära. Med sina romaner om kriminalkommissarien Harry Hole har Jo Nesbø nått enorm framgång både i sitt hemland Norge och utomlands. Böckerna finns utgivna i över 40 länder, har sålt i imponerande 18 miljoner exemplar och fått mängder av utmärkelser. Jo Nesbø ses som en av vår samtids viktigaste och största kriminalförfattare

Nina Forsberg

2023-01-06

Tyckte om Nesbö till en början, men de senaste 3 böckerna har varit besvikelser. Kanske jag som börjar se igenom ett mane’r eller han som blivit mer sloppy i sin iver att ge ut snabbare för att tjäna pengar. Trodde att Harry Hole var hans framgångsrecept efter att ha läst några av hans andra romaner emellan som jag upplevde tråkiga och omständiga men även den här boken är trist. För omständig och allt förklaras i de sista 10 sidorna som man möjligtvis inte gissat tidigare i rasande tempo som en slags resårlösning på en annars alltför utdragen och omständig intrig. Han försöker genomgående genom boken lura in en på stickspår som man genast genomskådar som föga trovärdigt och rent effektsökeri. Karaktärerna är inte trovärdiga i synnerhet inte de kvinnliga. Känns på många sätt som ett ambitiöst projekt som misslyckats och resulterat i ett lapptäcke av tankar sammankopplade av konstruktioner som känns som billiga genvägar.

Nina Forsberg

2023-01-06

2020-12-27

Nesbö tillhör mina favoriter. Efter några lite svagare Harry Hole böcker känns det som att Nesbö är tillbaka igen.

Johanna Nilsson

Karin Johansson

2017-08-29

Läsvärd!

2015-06-24

Gastkramande! Och så bra han skriver! Men det är nästan för detaljrikt i denna tegelsten. Slutsidorna förbryllar mig, minns inte: var fanns surfbrädorna med hajar på egentligen och vem var det som hade cowboystövlar?

Ulf Pettersson

2015-04-14

typisk Nesbötriller, tyvärr gjorde han av med min favorit - Beate Lönn

Anneli Johansson

2015-02-10

En bra och spännande fortsättning på Gengångare.

PL *

2015-01-09

En av de bästa! Om man bortser från de tio sista sidorna. Gillar inte superhjälte-Harry, men annars var det så himla bra! 600 sidor väl värda att lägga tid på. Rekommenderas.

Linda Dahlhöjd

2015-01-02

En mycket bra bok av Jo Nesbo! En av hans bästa måste jag säga. Han är oerhört skicklig på att väva ihop olika intriger och att behålla stämningen berättelsen ut. Rekommenderas till alla som gillar deckare/psykologiska thrillers!

2014-12-27

Ja, jösses. Alla som läst Gengångare vet precis vilken enastående cliffhanger som avslutade den boken. Dog Harry? Om du fortfarande inte vet så har du uppenbarligen inte läst Polis. Det borde du göra. Och i det här inlägget får du i alla fall inte veta om han lever eller är död. Trots cliffhangern i Gengångare så har jag inte kommit mig för att läsa uppföljaren förrän 1,5 år senare. Eller kanske tack vare. Ville jag verkligen veta? Nu har jag i alla fall läst och nu vet jag. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/polis-av-jo-nesb.html

Peter Gänger

2014-11-16

Jo Nesbø fortsätter att skriva spännande och välskrivna deckare. Avslutade just den 10:e och senaste norska deckaren i "Harry Hole"-serien, Blev biten av denna serie för några år sedan och har läst varje bok. Nesbø beskriver visserligen morden och andra våldsscener lite väl bestialiskt ibland, men håller hela tiden spänningen på en hög nivå. Det går aldrig gissa sig till vem som är skurken, då handlingen ofta och snabbt tar nya vändningar. Det gör att man inte kan släppa boken ifrån sig, utan hela tiden vill få reda på hur det ska sluta. Även denna bok rekommenderas för dig som vill ha en nagelbitare. Tänk dock på att läsa böckerna i rätt kronologisk ordning, då det ofta refereras till tidigare böcker i serien.

Magnus Danielson

2014-08-10

"Polis" handlar i själva verket om hur många gånger Jo Nesbö kan lura sina läsare. Han skriver en massa detaljer som gör att läsarna tror att det är en skurk som utfört ett mord fast det i själva verket är en annan skurk som utfört ett annat mord. Och så skriver han så att det verkar som om Harry Hole dör - och så skriver han som om det verkar som om Harry Hole dör igen - men hahaha - där lurade han oss allt igen. Och nu skriver han så att det verkar som om alla gråter på Harrys begravning - men tjolahopp tjolahej - hahaha, lurade igen - det var på hans bröllop de grät - lurade va? Och sen skriver han så att vi ska tro att det är en viss liten flicka som bränts upp levande - men hahaha - lurade igen - det var en redan död liten flicka som bränts upp. Och nu ska vi tro att det är Harry som blir skjuten - men hahaha - lurade igen - det var skurken som blev skjuten. Och nu tror vi att Harry är utanför ett kylskåp och sprängs i bitar - medan han i själva verket ligger i kylskåpet och klarar sig. Och nu tror vi att det är den här skruvade psykopaten som är den primära mördaren .- men hahaha - det var en annan psykopat - den här vara bara en sekundär mördare. Och nu ska vi tro att en läskig typ som vi trodde var mördaren blir mördad av den verklige mördaren, som för övrig är någon annan än den vi tror - men han dog inte utan blev bara av med ett öga - blåsta igen! Och nu ska vi tro att det är en psykopatpolisaspiranttjej som är mördaren eftersom hon kommit för att mörda Harrys blivande fru och adoptivson, ska vi tro - men hahaha - blåsta igen - hon kommer för att säga förlåt för att hon falskeligen anklagat Harry för att ha våldtagit henne. Och nu lägger Jo till en massa listiga detaljer för att vi ska tro fel - och nu lägger han till ännu fler detaljer så att även de som är för korkade för att bli lurade ändå måste bli det till sist. Så sammanfattningsvis - känner man ett starkt behov att bli oupphörligt lurad i flera hundra sidor i sträck - så förstår jag inte hur man kan leva utan den här boken.

I Polis går nästan Jo Nesbö till överdrift med sitt läsar-lurande. Det är ALDRIG den personen han låtit påskina som gör det man tror. Vilket medför att man inte längre blir så förvånad som jag tror det är tänkt att man ska bli. Istället är man hela tiden skeptisk och tror ingenting alls. Vilket känns lite tråkigt.

D

David Fall

2014-03-04

Inte bland de bättre Hole-böckerna, MEN den är värd att läsa då plotten innehåller några sköna twistar i mellan annars ovanligt förutsägbara skeenden.

Stark 3:a eller möjligen en svag 4. Landar ändå på en trea eftersom jag innan jag plockade upp boken kunde förutse delar av handlingen.

Lars Sederlin

2014-01-22

Riktigt dålig , efter Pansarhjärtat har inte Nesboe skrivit något bra. Mer våld och mer upprepningar. Trött på Harry.

Kamali 

2013-12-29

Efter "Gengångare" trodde jag att det var slut på böckerna om Harry Hole och att det kunde vara lika bra eftersom den inte alls höll samma klass som de andra i serien. Därför är det med glädje jag nu kan ge "Polis" 4 stjärnor samtidigt som jag återigen konstaterar att Jo Nesbø är en av de allra bästa deckarförfattarna.

Theresa Gyllander

2013-12-23

Spännande bok som är svår att lägga ifrån sig, MEN betyget dras ner av att boken är lika "grisig" som Nesbös böcker brukar vara.....

Marina Johansson

2013-11-13

Spännande till sista sidan

Helen Börjesson

2013-11-04

Spännande avslutande bok om Harry Hole, lämnar dessutom en del att fundera på gällande slutet...

Pia Stendahl

2013-10-08

Så var det äntligen dags att få sätta tänderna i Jo Nesbøs senaste bok. Jag har verkligen sett fram emot denna bok eftersom föregångaren, "Gengångare", slutade med en riktigt cliff-hanger.

"Polis" är en bok som är riktigt svår att lägga ifrån sig. Framför allt när jag kommit in en bit i boken. Jag kan helt enkelt inte sluta lyssna.

Intrigen är välskriven och många förvånande vändningar tar boken innan jag får klarhet i hur det hela hänger ihop.

Jag tycker att "Polis" är en riktigt spännande och bra bok. Kanske lite väl lång. Jo Nesbø vet hur man gör när man skriver en bladvändare och jag ser fram emot nästa Harry Hole-bok.

Carin Lundberg Papp

2013-09-30

Hade mycket svårt att komma in i boken, ca 300 sidor. Därefter var den precis som de tidigare böckerna om Hole svår att släppa.

Ann Simonsson

2013-09-14

Precis så bra som jag hoppades på.
Överraskande vändningar det går inte att förutse vad som skall komma när man vänder blad. Man vill inte att boken skall ta slut

Anton Johansson

2013-09-09

Om någon deckare bör beskrivas med episk så är det denna boken. Hemskare än någonsin, mer personlig och med vändningar jag absolut inte förutsåg. Så fruktansvärt tillfredsställande bok! Bästa delen i sagan om Harry Hole.

Kim M. Kimselius

2013-09-09

När folk frågar mig om de behöver läsa den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona i den ordning böckerna har kommit ut, svarar jag alltid nej, eftersom det är den historiska händelsen som är viktigast.

Däremot önskar jag att någon hade sagt till mig att jag borde läsa Jo Nesbös böcker om Harry Hole från början. Nu har jag läst dem lite som de har ramlat över mig. Det har inte gjort mig besviken, utan bara fått mig att längta efter att läsa de tidigare böckerna i serien.

Trots att jag inte har läst alla tidigare gjorde jag som förut, hoppade på en ny bok av Jo Nesbö. Den här gången var det Polis!

Spänningen byggs upp direkt i början av boken.

Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/09/09/polis-av-jo-nesbo-en-av-de-basta-spanningsdeckare-jag-har-last-pa-lange/

Kim M. Kimselius

Maria Larsson

2013-08-29

Nja, Harry Holes uppståndelse från de döda kanske inte var lika spektakulär som Bobbys i "Dallas" som helt sonika bara klev rakt ur duschen för många herrans år sedan.

"Polis" är den tionde i Jo Nesbös Hole-serie. Här mördas poliser på de mest bestialiska sätt och det finns självklart bara en enda person i hela Norge som kan lösa fallet.

De första två hundra sidorna av "Polis" är smärtsamt sega. Sedan händer allting på en gång och de följande fyrahundra sidorna har man fullt sjå med att hänga med i alla spretiga spår. Det blir faktiskt lite svårigheter för Nesbö på slutet att knyta ihop alla trådarna.

Inte lika bra som "Snömannen" men tillhör ändå en av de bättre böckerna i serien.

Maria Larsson

2013-08-29

Svag trea. Inte lika bra som "Snömannen" men tillhör ändå de bättre i serien.

Kenneth Olausson

2013-08-20

Harry Hole, den odödlige, klarar sig från det mesta och löser det till synes omöjliga fallet med polismördaren. Ett fall som visar sig innehålla inte en utan x st mördare. Men Harry klarar sig, som sagt, och gifter sig dessutom med sin älskade Rakel. Bara lite mer ärrad i kropp och själ.

Peter Berggren

2013-08-18

Jo Nesbö är väldigt bra som vanligt. I denna bok får man verkligen allt och lite till, vilket kanske blir lite för mycket ibland. Men visst är den bra.

A H

2013-08-01

Jag vill ha en fortsättning

Marita Ryen

2013-08-01

Betyg 4+. En spännande deckare rakt igenom. Det som drar ner betyget är att det händer lite väl mycket och det kan kännas lite överdrivet.

Kerstin Hellgren

2013-07-28

Mycket bra. Lite för lång bara, men helt i min smak!

Jan Banan

2013-07-26

Nesbö fortsätter att irritera mig genom att medvetet lura iväg sina läsare och att skriva särskilda kapitel för att få läsarna att tro en sak och sedan uppnå en slags överraskningseffekt när det sedan blir tvärtom. Ett billigt, ruttet och oärligt knep som står mig upp halsen, och det är verkligen kioskdeckarnivå på det beteendet. Jag gillar verkligen karaktären Harry Hole och även Nesbös språkbruk, men hans låga billiga berättarteknik är bland de sämsta i branschen och den gör mig galen.

Thommy Stenström

2013-07-19

Börjar lite halvdant.
Men blir mycket bra ju längre in i boken man kommer.

Anette Tunius

2013-06-29

Otäck och mkt spännande Hole deckare. En av de bästa!

Jenny Hjärtberg

2013-06-21

Så spännande! Läs böckerna om Harry Hole om du inte gjort det än. :-)

Carolina E

2013-06-19

Jag orkar inte med fler cliffhangers, jag är utmattad som läsare! Jag hatar dig Jo Nesbø, för vad du gör med mig. För att du sätter hjärtat i halsgropen på mig och för att du får mig att tro att jag är en bättre utredare än polisen och så visar det sig varje gång att jag har fel och för att du nästan fick mig att vilja bläddra till slutet för att se hur allt kommer att sluta och för att du får mig att tvingas läsa samma stycken flera gånger ibland för att se om det finns ledtrådar till det som har hänt som jag har missat och för att du får mig att längta till nästa bok redan nu! Okej, jag hatar inte dig för allt detta.. För det är allt detta som gör att jag nästan tycker att den evighetslånga väntan mellan varje bok är värd det.

Trots mina höga förväntningar så gjorde Jo Nesbø mig inte besviken, såklart. Jag skäms lite nu för att jag var rädd för att jag bara skulle tycka att boken var okej, att det inte skulle bli samma sträckläsningsmaraton som den förra boken Gengångare. Jag hade inte behövt oroa mig alls vet jag nu med facit i hand. Jo Nesbø behärskar helt enkelt konsten med att bygga upp både stämningen och spänningen. (Nästan irriterande bra)

Men dog inte Harry Hole i den förra boken? Eller gjorde han inte det? Varför står det att det är en "Harry Hole-thriller" på omslaget? Va? Va? Va? De svaren kommer ni inte att hitta i den här recensionen, även om jag gärna hade velat diskutera innehållet och handlingen i den här boken mer offentligt men det skulle inte gå utan att förstöra för er andra. Vilket leder oss till min rekommendation till er som lyder: Undvik recensioner om den här boken! För jag googlade lite nu och inte ens tidningarna kan hålla tyst om det.. Jag kan dock avslöja att boken gjorde mig väldigt upprörd på ett ställe. Alla vet väl att man inte ska öppna när det ringer på dörren!? Det är ju alltid en mördare eller radiotjänst och ingen av dem vill man direkt språka med. Folk borde läsa fler deckare, speciellt karaktärerna i deckare.

Jag säger bara såhär: Läs, läs, läs! Om ni gillar fart och spänning och bladvändare och allt det där som en riktigt bra deckare/thriller bör innehålla.

2013-06-12

Det här är Jo Nesbøs tionde bok om Harry Hole. Men det är bara den tredje för mig. Jag har inte läst dom sju första, men nu har jag läst dom tre senaste. (Här är en länk till den nionde boken, ”Gengångare”, där det också finns en länk till den åttonde boken, ”Pansarhjärta”).

Jag tycker mycket om Jo Nesbøs kriminalromaner. Han har skrivit en fristående bok också, ”Huvudjägarna”, som också var mycket, mycket bra. (Här är en länk till den).

”Polis” var precis lika bra som dom tidigare jag har läst. Tycker mycket om poliskaraktärerna i boken, med Harry Hole i spetsen. Gillar också att boken är rätt så grym och blodig. Att den är tjock tycker jag också om.

Så till er som inte har läst någon bok av Jo Nesbø, kan jag verkligen rekommendera att göra det.