Polis

Nesb, Jo

| 2013

Nr en Oslopolis hittas mrdad vid samma datum och p samma plats dr han mnga r tidigare utrett ett mord kan det knappast betraktas som en slump. Och nr samma sak drabbar tv andra poliser inom loppet av ngra mnader r mnstret lika tydligt som skrmmande. Inget av de gamla brotten blev ngonsin uppklarat. En brutal mrdare med bestialiska metoder gr ls. Polisen str helt utan spr och, vad vrre r, de saknar sin allra bsta utredare. Samtidigt ligger en svrt skadad man i koma p sjukhuset. Ingen fr veta hans namn. Inte ens de vaktande poliserna fr komma patienten nra. Med sina romaner om kriminalkommissarien Harry Hole har Jo Nesb ntt enorm framgng bde i sitt hemland Norge och utomlands. Bckerna finns utgivna i ver 40 lnder, har slt i imponerande 18 miljoner exemplar och ftt mngder av utmrkelser. Jo Nesb ses som en av vr samtids viktigaste och strsta kriminalfrfattare.

Nina Forsberg

2023-01-06

Tyckte om Nesb till en brjan, men de senaste 3 bckerna har varit besvikelser. Kanske jag som brjar se igenom ett maner eller han som blivit mer sloppy i sin iver att ge ut snabbare fr att tjna pengar. Trodde att Harry Hole var hans framgngsrecept efter att ha lst ngra av hans andra romaner emellan som jag upplevde trkiga och omstndiga men ven den hr boken r trist. Fr omstndig och allt frklaras i de sista 10 sidorna som man mjligtvis inte gissat tidigare i rasande tempo som en slags resrlsning p en annars alltfr utdragen och omstndig intrig. Han frsker genomgende genom boken lura in en p stickspr som man genast genomskdar som fga trovrdigt och rent effektskeri. Karaktrerna r inte trovrdiga i synnerhet inte de kvinnliga. Knns p mnga stt som ett ambitist projekt som misslyckats och resulterat i ett lapptcke av tankar sammankopplade av konstruktioner som knns som billiga genvgar.

Nina Forsberg

2023-01-06

2020-12-27

Nesb tillhr mina favoriter. Efter ngra lite svagare Harry Hole bcker knns det som att Nesb r tillbaka igen.

Johanna Nilsson

Karin Johansson

2017-08-29

Lsvrd!

2015-06-24

Gastkramande! Och s bra han skriver! Men det r nstan fr detaljrikt i denna tegelsten. Slutsidorna frbryllar mig, minns inte: var fanns surfbrdorna med hajar p egentligen och vem var det som hade cowboystvlar?

Ulf Pettersson

2015-04-14

typisk Nesbtriller, tyvrr gjorde han av med min favorit - Beate Lnn

Anneli Johansson

2015-02-10

En bra och spnnande fortsttning p Gengngare.

PL *

2015-01-09

En av de bsta! Om man bortser frn de tio sista sidorna. Gillar inte superhjlte-Harry, men annars var det s himla bra! 600 sidor vl vrda att lgga tid p. Rekommenderas.

Linda Dahlhjd

2015-01-02

En mycket bra bok av Jo Nesbo! En av hans bsta mste jag sga. Han r oerhrt skicklig p att vva ihop olika intriger och att behlla stmningen berttelsen ut. Rekommenderas till alla som gillar deckare/psykologiska thrillers!

2014-12-27

Ja, jsses. Alla som lst Gengngare vet precis vilken enastende cliffhanger som avslutade den boken. Dog Harry? Om du fortfarande inte vet s har du uppenbarligen inte lst Polis. Det borde du gra. Och i det hr inlgget fr du i alla fall inte veta om han lever eller r dd. Trots cliffhangern i Gengngare s har jag inte kommit mig fr att lsa uppfljaren frrn 1,5 r senare. Eller kanske tack vare. Ville jag verkligen veta? Nu har jag i alla fall lst och nu vet jag. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/12/polis-av-jo-nesb.html

Peter Gnger

2014-11-16

Jo Nesb fortstter att skriva spnnande och vlskrivna deckare. Avslutade just den 10:e och senaste norska deckaren i "Harry Hole"-serien, Blev biten av denna serie fr ngra r sedan och har lst varje bok. Nesb beskriver visserligen morden och andra vldsscener lite vl bestialiskt ibland, men hller hela tiden spnningen p en hg niv. Det gr aldrig gissa sig till vem som r skurken, d handlingen ofta och snabbt tar nya vndningar. Det gr att man inte kan slppa boken ifrn sig, utan hela tiden vill f reda p hur det ska sluta. ven denna bok rekommenderas fr dig som vill ha en nagelbitare. Tnk dock p att lsa bckerna i rtt kronologisk ordning, d det ofta refereras till tidigare bcker i serien.

Magnus Danielson

2014-08-10

"Polis" handlar i sjlva verket om hur mnga gnger Jo Nesb kan lura sina lsare. Han skriver en massa detaljer som gr att lsarna tror att det r en skurk som utfrt ett mord fast det i sjlva verket r en annan skurk som utfrt ett annat mord. Och s skriver han s att det verkar som om Harry Hole dr - och s skriver han som om det verkar som om Harry Hole dr igen - men hahaha - dr lurade han oss allt igen. Och nu skriver han s att det verkar som om alla grter p Harrys begravning - men tjolahopp tjolahej - hahaha, lurade igen - det var p hans brllop de grt - lurade va? Och sen skriver han s att vi ska tro att det r en viss liten flicka som brnts upp levande - men hahaha - lurade igen - det var en redan dd liten flicka som brnts upp. Och nu ska vi tro att det r Harry som blir skjuten - men hahaha - lurade igen - det var skurken som blev skjuten. Och nu tror vi att Harry r utanfr ett kylskp och sprngs i bitar - medan han i sjlva verket ligger i kylskpet och klarar sig. Och nu tror vi att det r den hr skruvade psykopaten som r den primra mrdaren .- men hahaha - det var en annan psykopat - den hr vara bara en sekundr mrdare. Och nu ska vi tro att en lskig typ som vi trodde var mrdaren blir mrdad av den verklige mrdaren, som fr vrig r ngon annan n den vi tror - men han dog inte utan blev bara av med ett ga - blsta igen! Och nu ska vi tro att det r en psykopatpolisaspiranttjej som r mrdaren eftersom hon kommit fr att mrda Harrys blivande fru och adoptivson, ska vi tro - men hahaha - blsta igen - hon kommer fr att sga frlt fr att hon falskeligen anklagat Harry fr att ha vldtagit henne. Och nu lgger Jo till en massa listiga detaljer fr att vi ska tro fel - och nu lgger han till nnu fler detaljer s att ven de som r fr korkade fr att bli lurade nd mste bli det till sist. S sammanfattningsvis - knner man ett starkt behov att bli oupphrligt lurad i flera hundra sidor i strck - s frstr jag inte hur man kan leva utan den hr boken.

Amanda - Lsbulle

2014-07-01

I Polis gr nstan Jo Nesb till verdrift med sitt lsar-lurande. Det r ALDRIG den personen han ltit pskina som gr det man tror. Vilket medfr att man inte lngre blir s frvnad som jag tror det r tnkt att man ska bli. Istllet r man hela tiden skeptisk och tror ingenting alls. Vilket knns lite trkigt.

David Fall

2014-03-04

Inte bland de bttre Hole-bckerna, MEN den r vrd att lsa d plotten innehller ngra skna twistar i mellan annars ovanligt frutsgbara skeenden.

Stark 3:a eller mjligen en svag 4. Landar nd p en trea eftersom jag innan jag plockade upp boken kunde frutse delar av handlingen.

Lars Sederlin

2014-01-22

Riktigt dlig , efter Pansarhjrtat har inte Nesboe skrivit ngot bra. Mer vld och mer upprepningar. Trtt p Harry.

Kamali 

2013-12-29

Efter "Gengngare" trodde jag att det var slut p bckerna om Harry Hole och att det kunde vara lika bra eftersom den inte alls hll samma klass som de andra i serien. Drfr r det med gldje jag nu kan ge "Polis" 4 stjrnor samtidigt som jag terigen konstaterar att Jo Nesb r en av de allra bsta deckarfrfattarna.

Theresa Gyllander

2013-12-23

Spnnande bok som r svr att lgga ifrn sig, MEN betyget dras ner av att boken r lika "grisig" som Nesbs bcker brukar vara.....

Marina Johansson

2013-11-13

Spnnande till sista sidan

Helen Brjesson

2013-11-04

Spnnande avslutande bok om Harry Hole, lmnar dessutom en del att fundera p gllande slutet...

Pia Stendahl

2013-10-08

S var det ntligen dags att f stta tnderna i Jo Nesbs senaste bok. Jag har verkligen sett fram emot denna bok eftersom fregngaren, "Gengngare", slutade med en riktigt cliff-hanger.

"Polis" r en bok som r riktigt svr att lgga ifrn sig. Framfr allt nr jag kommit in en bit i boken. Jag kan helt enkelt inte sluta lyssna.

Intrigen r vlskriven och mnga frvnande vndningar tar boken innan jag fr klarhet i hur det hela hnger ihop.

Jag tycker att "Polis" r en riktigt spnnande och bra bok. Kanske lite vl lng. Jo Nesb vet hur man gr nr man skriver en bladvndare och jag ser fram emot nsta Harry Hole-bok.

Carin Lundberg Papp

2013-09-30

Hade mycket svrt att komma in i boken, ca 300 sidor. Drefter var den precis som de tidigare bckerna om Hole svr att slppa.

Ann Simonsson

2013-09-14

Precis s bra som jag hoppades p.
verraskande vndningar det gr inte att frutse vad som skall komma nr man vnder blad. Man vill inte att boken skall ta slut

Anton Johansson

2013-09-09

Om ngon deckare br beskrivas med episk s r det denna boken. Hemskare n ngonsin, mer personlig och med vndningar jag absolut inte frutsg. S fruktansvrt tillfredsstllande bok! Bsta delen i sagan om Harry Hole.

Kim M. Kimselius

2013-09-09

Nr folk frgar mig om de behver lsa den historiska ventyrsserien om Theo och Ramona i den ordning bckerna har kommit ut, svarar jag alltid nej, eftersom det r den historiska hndelsen som r viktigast.

Dremot nskar jag att ngon hade sagt till mig att jag borde lsa Jo Nesbs bcker om Harry Hole frn brjan. Nu har jag lst dem lite som de har ramlat ver mig. Det har inte gjort mig besviken, utan bara ftt mig att lngta efter att lsa de tidigare bckerna i serien.

Trots att jag inte har lst alla tidigare gjorde jag som frut, hoppade p en ny bok av Jo Nesb. Den hr gngen var det Polis!

Spnningen byggs upp direkt i brjan av boken.

Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/09/09/polis-av-jo-nesbo-en-av-de-basta-spanningsdeckare-jag-har-last-pa-lange/

Kim M. Kimselius

Maria Larsson

2013-08-29

Nja, Harry Holes uppstndelse frn de dda kanske inte var lika spektakulr som Bobbys i "Dallas" som helt sonika bara klev rakt ur duschen fr mnga herrans r sedan.

"Polis" r den tionde i Jo Nesbs Hole-serie. Hr mrdas poliser p de mest bestialiska stt och det finns sjlvklart bara en enda person i hela Norge som kan lsa fallet.

De frsta tv hundra sidorna av "Polis" r smrtsamt sega. Sedan hnder allting p en gng och de fljande fyrahundra sidorna har man fullt sj med att hnga med i alla spretiga spr. Det blir faktiskt lite svrigheter fr Nesb p slutet att knyta ihop alla trdarna.

Inte lika bra som "Snmannen" men tillhr nd en av de bttre bckerna i serien.

Maria Larsson

2013-08-29

Svag trea. Inte lika bra som "Snmannen" men tillhr nd de bttre i serien.

Kenneth Olausson

2013-08-20

Harry Hole, den oddlige, klarar sig frn det mesta och lser det till synes omjliga fallet med polismrdaren. Ett fall som visar sig innehlla inte en utan x st mrdare. Men Harry klarar sig, som sagt, och gifter sig dessutom med sin lskade Rakel. Bara lite mer rrad i kropp och sjl.

Peter Berggren

2013-08-18

Jo Nesb r vldigt bra som vanligt. I denna bok fr man verkligen allt och lite till, vilket kanske blir lite fr mycket ibland. Men visst r den bra.

A H

2013-08-01

Jag vill ha en fortsttning

Marita Ryen

2013-08-01

Betyg 4+. En spnnande deckare rakt igenom. Det som drar ner betyget r att det hnder lite vl mycket och det kan knnas lite verdrivet.

Kerstin Hellgren

2013-07-28

Mycket bra. Lite fr lng bara, men helt i min smak!

Jan Banan

2013-07-26

Nesb fortstter att irritera mig genom att medvetet lura ivg sina lsare och att skriva srskilda kapitel fr att f lsarna att tro en sak och sedan uppn en slags verraskningseffekt nr det sedan blir tvrtom. Ett billigt, ruttet och orligt knep som str mig upp halsen, och det r verkligen kioskdeckarniv p det beteendet. Jag gillar verkligen karaktren Harry Hole och ven Nesbs sprkbruk, men hans lga billiga berttarteknik r bland de smsta i branschen och den gr mig galen.

Thommy Stenstrm

2013-07-19

Brjar lite halvdant.
Men blir mycket bra ju lngre in i boken man kommer.

Anette Tunius

2013-06-29

Otck och mkt spnnande Hole deckare. En av de bsta!

Jenny Hjrtberg

2013-06-21

S spnnande! Ls bckerna om Harry Hole om du inte gjort det n. :-)

Carolina E

2013-06-19

Jag orkar inte med fler cliffhangers, jag r utmattad som lsare! Jag hatar dig Jo Nesb, fr vad du gr med mig. Fr att du stter hjrtat i halsgropen p mig och fr att du fr mig att tro att jag r en bttre utredare n polisen och s visar det sig varje gng att jag har fel och fr att du nstan fick mig att vilja blddra till slutet fr att se hur allt kommer att sluta och fr att du fr mig att tvingas lsa samma stycken flera gnger ibland fr att se om det finns ledtrdar till det som har hnt som jag har missat och fr att du fr mig att lngta till nsta bok redan nu! Okej, jag hatar inte dig fr allt detta.. Fr det r allt detta som gr att jag nstan tycker att den evighetslnga vntan mellan varje bok r vrd det.

Trots mina hga frvntningar s gjorde Jo Nesb mig inte besviken, sklart. Jag skms lite nu fr att jag var rdd fr att jag bara skulle tycka att boken var okej, att det inte skulle bli samma strcklsningsmaraton som den frra boken Gengngare. Jag hade inte behvt oroa mig alls vet jag nu med facit i hand. Jo Nesb behrskar helt enkelt konsten med att bygga upp bde stmningen och spnningen. (Nstan irriterande bra)

Men dog inte Harry Hole i den frra boken? Eller gjorde han inte det? Varfr str det att det r en "Harry Hole-thriller" p omslaget? Va? Va? Va? De svaren kommer ni inte att hitta i den hr recensionen, ven om jag grna hade velat diskutera innehllet och handlingen i den hr boken mer offentligt men det skulle inte g utan att frstra fr er andra. Vilket leder oss till min rekommendation till er som lyder: Undvik recensioner om den hr boken! Fr jag googlade lite nu och inte ens tidningarna kan hlla tyst om det.. Jag kan dock avslja att boken gjorde mig vldigt upprrd p ett stlle. Alla vet vl att man inte ska ppna nr det ringer p drren!? Det r ju alltid en mrdare eller radiotjnst och ingen av dem vill man direkt sprka med. Folk borde lsa fler deckare, speciellt karaktrerna i deckare.

Jag sger bara shr: Ls, ls, ls! Om ni gillar fart och spnning och bladvndare och allt det dr som en riktigt bra deckare/thriller br innehlla.

2013-06-12

Det hr r Jo Nesbs tionde bok om Harry Hole. Men det r bara den tredje fr mig. Jag har inte lst dom sju frsta, men nu har jag lst dom tre senaste. (Hr r en lnk till den nionde boken, Gengngare, dr det ocks finns en lnk till den ttonde boken, Pansarhjrta).

Jag tycker mycket om Jo Nesbs kriminalromaner. Han har skrivit en fristende bok ocks, Huvudjgarna, som ocks var mycket, mycket bra. (Hr r en lnk till den).

Polis var precis lika bra som dom tidigare jag har lst. Tycker mycket om poliskaraktrerna i boken, med Harry Hole i spetsen. Gillar ocks att boken r rtt s grym och blodig. Att den r tjock tycker jag ocks om.

S till er som inte har lst ngon bok av Jo Nesb, kan jag verkligen rekommendera att gra det.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )