Polis, polis, potatismos

En ovanligt varm sommardag kommer en man in på en av Malmös elegantare restauranger, styr stegen mot en känd affärsman som håller tal för sitt middagssällskap och skjuter honom strax bakom vänster öra. Därefter stoppar han på sig vapnet, kliver ut på gatan genom ett öppet fönster och försvinner spårlöst.    Kommissarie Martin Beck skickas iväg från Stockholm för att ta hand om den komplicerade och ytterst känsliga utredningen. Maj Sjöwall och Per Wahlöös boksvit Roman om ett brott har blivit internationella klassiker och stilbildande inom sin genre. De tio böckerna utkom mellan 1965 och 1975. Polis, polis, potatismos är den sjätte boken i serien.

Lars B.

2023-08-04

Nja. Inte en av de bästa Beck.

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång.
gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken

PL *

2015-06-07

Ok. Kändes ganska trovärdig till skillnad från några av de tidigare böckerna.

Niklas Jakobsson

2014-04-10

Oj vilket kvalitetstapp gentemot föregångaren. 250 sidor gnällande om hur onda kapitalister är blir väldigt tröttsamt. Författarparet vägrar ge Palmgren ett enda uns av sympatisk sida, vilket gör honom till en helt osannolik karikatyr.

Johan Bengtsson

2013-09-01

Sjöwall Wahlöös sjätte deckare.
Här blir samhällskritiken tydligare än i de flesta av den föregående romanerna i serien.
Poliserna får en ny chef, Stig Malm efterträder Hammar. Beck skiljer sig och flyttar till egen lägenhet
i Gamla Stan (från den "lugubra" förorten Bagarmossen). Handlingen kretsar kring ett mord
på en känd näringslivsprofil som oväntat skjuts till döds på en hotellrestaurang. Välskriven och underhållande
på många sätt men inte jättespännande. En stark trea.

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen på 60-talet är dessa ttio böcker om stockholm och kritiken mot polisen än aktuella idag. Dessa tio böcker i serien om Martin Beck tillhör mina måste-läsa-böcker. Det finns episoder så finns i mitt minne för alltid. Språket är lätt och flytande.