Polcirkeln

Marklund, Liza

| 2021

Nominerad till årets bästa kriminalroman av Svenska DeckarakademinPolcirkeln" är första delen i en planerad trilogi, och den inleds andlöst bra. Lotta Olsson, Dagens NyheterLiza Marklunds nya kriminalroman är en storartad återkomst i den genre hon skakade om och förnyade så radikalt i slutet av 1990-talet.Nu bryter hon återigen ny mark med en mångfacetterad historia som spänner över fyra decennier.Fem tonårsflickor i den lilla staden Stenträsk i Norrbotten träffas en gång i månaden för att diskutera litteratur. En av dem försvinner spårlöst sommaren 1980.Fyrtio år senare hittas hon, mördad. Julen 2020 återförenas de fyra kvinnorna i bokcirkeln, som de kallade för Polcirkeln, för första gången efter kamratens försvinnande.Det står snart klart att något i flickornas relationer utlöste det våldsamma brottet. Frågan är vad, och vad som drev dem...

Första delen i en trilogi. Tyckte att den var lite svår att komma in i, lite för "hemlig" stundtals. Men tappar intresset när nya personer introduceras och det blir lite rörigt. Men huvudpersonen Stormberg föll jag för och vill läsa mer om.

Jonas Qarlsson

2022-10-22

Är lite generös här och ger boken en 4:a. Den är ganska rörig med många "huvudkaraktärer" i två olika tidsperioder. Det är dock det som gör boken intressant, så jag känner nästan att jag vill läsa om den direkt med facit i hand, vilket inte är speciellt vanligt. Därför är den värd mer än en 3:a.

Jan Svensson

2022-05-20

Har läst det mesta av LM, ibland undrar jag varför? Denna gång gör hon det extra svårt med 5-6 personer i två olika tidsperioder. Man funderar ofta ”Vem var hon nu då?”. Inte blir det lättare av att avgörande fakta inte dyker upp texten när de borde eftersom LM valt att hoppa över en dag, julafton, i kronologin. Istället dyker denna fakta upp som gubben i lådan på slutet. Flera cliffhangers är monterade så att det blir fler böcker i en serie behövdes egentligen inte påpekas redan på första fliken. Men jag kommer nog att invänta bokrean nästa gång. Men visst är det välskrivet och har driv som vanligt i LMs böcker.

Anna Piippolainen

2022-05-15

Med en ganska seg inledning så tar sig storyn allt mer plats och till väldigt bra.
En story blandat med mörker, hopp, kärlek, hemligheter, vänskap, längtan och avundsjuka.
Bra uppläst av Lo Kauppi(ännu bättre om hon skippat att sjunga)

Ulla Englund

2022-03-22

Katarina Nord

2022-02-06

Bästa boken av Marklund upplever jag. Tycker om de parallella berättelsena i boken. Bra tempo och målande beskrivningar. Väntar otåligt på nästa bok!

2022-01-24

Nja, knapp 3:a. Blev aningen rörigt och lite segt. Spänning infann sig först de allra sista sidorna. Här gäller det att hålla koll på datum eftersom det växlar ständigt, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag var inte tillräckligt uppmärksam på månaderna först. Lite svårt också att skilja på alla tjejnamnen. Men läsvärt förstås.

2022-01-10

Skrev verkligen Liza Marklund så här avhugget tidigare också? Det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på som stör mig, det drar ner betyget i en annars ändå intressant story. Lite rörigt skriven också eller så var det bara jag som hade svårt att komma in i berättelsen och skilja huvudpersonerna åt från början. Kommer i alla fall läsa nästa också.

Therese A

2021-11-23

Ser fram emot att få läsa del två!

Katarina Strid

2021-11-07

Jag hade tänkt sätta en trea först men så här efter några veckor så dröjer sig känslan från berättelsen ändå kvar vilket är ett bra tecken. När jag läste tyckte jag det var lite för enkelt berättat och tröttsamt många tidsmarkörer. Men det finns något under ytan, och det är delar som inte berättas utan bara anas. Kanske kommer vi få veta mer i kommande böcker? Den lite korthuggna och dystra berättelsen känns på något sätt ändå verklig.

Monica Bäckelin

2021-09-21

Liza Marklund är tillbaka, spännande, underhållande och välskriven. Jag sträckläste boken, betyg 4,5.

2021-09-03

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst dom flesta böcker som Liza Marklund har skrivit, och jag har tyckt om dom allihopa. Nu har hon kommit ut med den första delen i en ny boktrilogi, och den boken heter Polcirkeln. Jag tyckte väldigt mycket om boken, som var välskriven, åttiotalsnostalgisk, och spännande. Bra personporträtt, och fina miljöbeskrivningar var det också. Och den var inte ett dugg förutsägbar. Jag ser verkligen fram emot dom två följande delarna. Och jag kan varmt rekommendera boken. Varvade mellan att läsa och lyssna, och en av mina favoriter är uppläsare, Lo Kauppi.

Tarja Ahlgrén

2021-08-07

Man vill så gärna att det här ska bli bra. Och det kanske det blir i resten av den utlovade miniserien om människorna i staden Stenträsk. Men här får dynamiken mellan tonårstjejerna inte liv så det känns på riktigt och författarrösten halkar emellanåt i onödiga gropar av ojämnhet.