Polcirkeln

Marklund, Liza

| 2021

Liza Marklunds nya kriminalroman är en storartad återkomst i den genre hon skakade om och förnyade så radikalt i slutet av 1990-talet.Nu bryter hon återigen ny mark med en mångfacetterad historia som spänner över fyra decennier.Fem tonårsflickor i den lilla staden Stenträsk i Norrbotten träffas en gång i månaden för att diskutera litteratur. En av dem försvinner spårlöst sommaren 1980.Fyrtio år senare hittas hon, mördad. Julen 2020 återförenas de fyra kvinnorna i bokcirkeln, som de kallade för Polcirkeln, för första gången efter kamratens försvinnande.Det står snart klart att något i flickornas relationer utlöste det våldsamma brottet. Frågan är vad, och vad som drev dem då och vilka konsekvenser det fick.   Liza Marklund är en av våra mest framgångsrika författare. Hon har mottagit ett 20-tal priser och utmärkelser, både i Sverige och internationellt. Sammanlagt har...

Ser fram emot att få läsa del två!

Jag hade tänkt sätta en trea först men så här efter några veckor så dröjer sig känslan från berättelsen ändå kvar vilket är ett bra tecken. När jag läste tyckte jag det var lite för enkelt berättat och tröttsamt många tidsmarkörer. Men det finns något under ytan, och det är delar som inte berättas utan bara anas. Kanske kommer vi få veta mer i kommande böcker? Den lite korthuggna och dystra berättelsen känns på något sätt ändå verklig.

Liza Marklund är tillbaka, spännande, underhållande och välskriven. Jag sträckläste boken, betyg 4,5.

2021-09-03

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag har läst dom flesta böcker som Liza Marklund har skrivit, och jag har tyckt om dom allihopa. Nu har hon kommit ut med den första delen i en ny boktrilogi, och den boken heter Polcirkeln. Jag tyckte väldigt mycket om boken, som var välskriven, åttiotalsnostalgisk, och spännande. Bra personporträtt, och fina miljöbeskrivningar var det också. Och den var inte ett dugg förutsägbar. Jag ser verkligen fram emot dom två följande delarna. Och jag kan varmt rekommendera boken. Varvade mellan att läsa och lyssna, och en av mina favoriter är uppläsare, Lo Kauppi.

Tarja Ahlgrén

2021-08-07

Man vill så gärna att det här ska bli bra. Och det kanske det blir i resten av den utlovade miniserien om människorna i staden Stenträsk. Men här får dynamiken mellan tonårstjejerna inte liv så det känns på riktigt och författarrösten halkar emellanåt i onödiga gropar av ojämnhet.