Pojkflickan

Bouraoui, Nina

| 2004

Nina Bouraoui, född 1967, räknas som en av de riktigt betydande unga författarna i Frankrike. Hennes sjätte bok, den självbiografiska romanen Pojkflickan är en fascinerande upptäcktsfärd i tre världar: den algeriska, den franska och Nina Bouraouis egen, inre värld. Pressröster: "Jag älskar varenda mening." Per Wirtén, Expressen den 30/12 2004 "Det mest spännande med Nina Bouraoui är att hon ständigt skjuter fram sina positioner. Med en osvikliga känsla för stil prövar hon nya genrer och lyckas var gång göra något ingen annan gjort före henne. Hennes position i det litterära Frankrike är förstås tung, och det finns ingenting som hindrar henne från att så småningom nå hela vägen upp till Nobelprisklassen." Gabriella Håkansson, Dagens Nyheter den 25/10 2004

Emma Fägerlind

2014-11-15

För korta meningar, för lite substans, för många ord som inte ledde mig någonstans.

Sofia Grundtman

2013-11-21

Fantastisk

Maria Eriksson

2013-09-28

Poetiskt och vackert språk som alltid i hennes böcker. Självbiografiskt om att befinna sig mellan två kulturer i konflikt med varandra och att inte passa in i sitt kön. Stark trea.

Merja A

2012-10-12

Prova att läsa högt ur boken! Det låter som en vacker sång även när författaren skildrar hemska händelser.
Nu vill jag läsa någon av Nina Bouraoui`s senare romaner.

Gunvi Lundqvist

2011-08-18

Läsvärd för den som gillar språk som påminner om musik. Handlingen rör sig runt pojkflickans egna funderingar om sig själv och livet, en liten självbiografisk rebell.

Lotta Berling

2010-05-07

En uppväxtskildring som med Bouraouis särpräglade språk blir något alldeles unikt.
De teman som återkommer hela boken igenom sammanfattas väl i följande citat från s.124:
"Varje morgon kontrollerar jag min identitet. Jag har fyra problem. Fransyska? Algeriska? Flicka? Pojke?"
En fantastiskt begåvad författare med en helt egen stil. Orden strömmar fram. En språklig njutning.