Pojken som kallades Det

Pelzer, Dave

| 2001

När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor. I dag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva utan också skapa sig ett tryggt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse - en djupt gripande och samtidigt förunderligt livsbejakande skildring. Dave Pelzer har kommit att ägna sitt liv åt att hjälpa andra människor i svåra livssituationer. Hans unika styrka att mot alla odds skapa sitt ett värdigt liv har uppmärksammats i en rad olika sammanhang. Pojken som kallades Det har nått en mycket stor läsekrets och länge legat på bestsellerlistorna i USA och England.

W

Weronica

2022-10-09

Läsvärd bok om hur verkligheten kan se ut. Läsvärd även om det är ett tung ämne boken handlar om.

W

Welina

2022-10-07

Sara Malm

2022-09-29

stark bok. Jag läste den när den kom ut för längesen och kan inte sluta tänka på den. stackars barn.

&

🌷📖🌷

2022-06-02

WOW. Mycket bra skrivet, mycket bra beskrivningar som verkligen fångar en. En extremt hemsk bok men också väldigt viktig då den speglar ett problem som är aktuellt världen över. Hade boken inte börjat med vändningen som vanligtvis kommer i slutet hade jag inte kunnat ta mig igenom alla hjärtskärande scener.

Jennie Faxe

2021-11-15

Mycket gripande berättelse

Josefine Malmer

2021-08-24

Bra bok men hemsk berättelse

Pia Johansson

2021-01-02

Pia Johansson

2021-01-02

Elin Björnsson

2020-08-13

En otroligt tragisk berättelse som alla bör läsa

Tobias Hagljung

2020-07-30

Första skönlitterära boken jag läste. Jag kanske e lite partisk nu men en 4a ska den fan ha.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Rafah Arnaout

2020-02-29

...

Ida Nordén

2020-01-30

Läste denna som liten flicka mellanstadiet tror ja det var. Nu 33 år har inte läst mer än kanske 5 böcker pga dysleksin. Men den här mins jag än idag. Tror faktiskt ja ska läsa den inge.

Markus Eklund

2019-09-19

En förjävlig uppväxt... Berörande att läsa o så ofattbart..

Candice Lönnström

2019-07-30

Berör.

Ida Bogevik

2019-03-31

Alexandra Jansson

2019-02-04

Hans barndom får alla andras att verka kunglig

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Jag läste den som tonåring. Jag kan fortfarande känna smärtan i bröstet och tårarna som rinner ner för kinderna.

Bokfrun

2018-10-10

En så sorglig bok så att den etsar sig fast i ens minne.

Jag grät hela tiden

Ann1

2018-04-21

Tragisk uppväxt, men språket så dåligt att den na bok nästan var omöjlig att läsa för mig.

Ann1

2018-04-21

Philip Stenström

2018-02-24

Det tycks, till ytan, vara som vilken annan vanlig familj som helst, i Daly City, Kalifornia, som roar sig med lekar och utflykter. Men under ytan döljer sig en verkligheten av tortyrliknande metoder, misshandel och vanvård. Med en psykisk sjuk mamma, lever den yngsta sonen, Dave Pezler, i total skräck. Han misshandlas och vanvårdas dagligen av modern och isoleras allt mer från sin far och sina syskon. Genom författarens ord återberättas en gripande handling om en skräckfylld och plågsam barndom under styre av en Caligula liknande moder. Det är en plågsam läsning som lämnar djupa sår, men också en handlingar som behöver uppmärksammas.

Det är en handling som präglas av en fasansfull barndom däri författaren, David Pezler, blottlägger sig helt. Det är en plågsam läsning som lämnar ingen oberörd. Det är hjärtskärande ord som med djupa av- och intryck återberättas ur ett barns perspektiv. Dave Pezler beskriver, utförligt och öppet, hur missförhållanden i familjer kan undanskymmas från omgivningen. Det är målande och tragiska stunder som kantad av ljusa ögonblick. I det djupaste av mörker finns det en uthållig låga som brinner starkt. Det är, som Plezer skriver, ibland i det mörkaste av platser som ljuset triumferar som starkast.

Tindra Jansson

2017-09-09

Oerhört gripande bok.

Den har en bra röd tråd och han beskriver bra hur hans vardag såg ut, och de olika sätten han misshandlades på.

Boken är ganska kort och går rätt så snabbt att läsa ut.

Kommer definitivt att läsa de andra böckerna i denna trilogi.

Carina Waljehorn

2017-07-05

Alexsandra Larsson

2017-05-16

En otroligt hemsk berättelse som är oerhört gripande.

Nettan J

2016-12-25

Gripande bok med mycket tårar. En av dom hemskaste jag läst

michael sivenbring

2016-10-24

jobbig bok att läsa, undvik att lägga allt för mycket värde i sanningshalten. dock jobbig att läsa.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Hemsk bok!

Helene Nilsson

2015-06-02

Fantastisk bra bok men otroligt känslosam och sorglig!

Lars Wekell

2014-12-23

Osannolik

Anki Johansson

2014-09-03

så tragisk och fruktansvärt, många tårar.

arya nawab

2014-06-17

Skit bra bok

August Larsson

2014-05-14

Oroligt viktig berättelse! Alla måste läsa den här.

Maria Jonsson

2014-03-16

Boken berör , hur kan de finnas föräldrar som är så grymma ? Hemskt!!!! och svårt att förstå att detta är en sann berättelse.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande historia, men inget litterärt mästerverk.

ida during

2014-03-09

bra story men kasst skrivet

Linda N

2013-11-24

Gripande men inte så välskriven. Gillar egentligen inte att gotta mig i liknande berättelser även om det naturligtvis är viktigt att de kommer fram.

Gillar INTE självupplevda böcker. Får en extra stjärna då historien är hemsk men språket i boken är så väldigt dåligt

Anci Bergman

2013-11-10

En bok du inte kan lägga ifrån dig.

Anna Jensen

2013-08-14

Så sorglig och hemsk att den blev bra...

Frida Släryd

2013-07-07

Hur kan det finnas så onda människor....
Hur kan en mor göra så....
Hur kan det få hända....????
Dave Pelzer är en hjälte och ett levande bevis på att det går att inte bara gå vidare, utan att det även går att uppleva lycka och älska livet trots vad han har gått igenom och utsatts för
<3.

Louise Ö

2013-07-03

Bra och stark bok, men jag tror att jag la ifrån mig den när den blev för vidrig. Så mycket tortyr i boken. Jag klarade inte av det. Har inte fortsatt läsa de andra delarna. Det blev för magstarkt för mig!

Maria Thor

2013-01-25

Skrämmande historia

Nathalie Nilsson

2012-08-23

En bok som berör de flesta människorna, det kan vara känslor som avsky, ilska eller kanske tillochmed kärlek Den lämnade mig i tårar och en vilja att göra något för barn som har det svårt. Värd att läsa,om inte bara för att det är bra en bok men för att man ska inse att alla inte har en kärleksfull uppväxt.

Felicia Cedergren

2012-07-24

En bra och hemsk bok

Emma Edenborg

2012-07-15

En av de bästa böcker jag läst. Gripande hemsk men också så verklig.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Sådana här böcker mår man inte bra av att läsa!

Viveca Sten

2012-05-21

Den här boken var ¨så hemsk att det var svårt att läsa klart. Man kan inte förstå hur en människa kan behandla sitt eget barn så illa... elelr att ingen såg eller märkte något.

Anna

2012-05-19

Läste den när den kom ut på svenska och grät och mådde otroligt dåligt genom hela boken.
Rörande och hemsk.