Pojken som kallades Det

Pelzer, Dave

| 2001

När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor. I dag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva utan också skapa sig ett tryggt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse - en djupt gripande och samtidigt förunderligt livsbejakande skildring. Dave Pelzer har kommit att ägna sitt liv åt att hjälpa andra människor i svåra livssituationer. Hans unika styrka att mot alla odds skapa sitt ett värdigt liv har uppmärksammats i en rad olika sammanhang. Pojken som kallades Det har nått en mycket stor läsekrets och länge legat på bestsellerlistorna i USA och England.

Tindra Jansson

2017-09-09

Oerhört gripande bok.

Den har en bra röd tråd och han beskriver bra hur hans vardag såg ut, och de olika sätten han misshandlades på.

Boken är ganska kort och går rätt så snabbt att läsa ut.

Kommer definitivt att läsa de andra böckerna i denna trilogi.

Carina Waljehorn

2017-07-05

Alexsandra Larsson

2017-05-16

En otroligt hemsk berättelse som är oerhört gripande.

Nettan J

2016-12-25

Gripande bok med mycket tårar. En av dom hemskaste jag läst

michael sivenbring

2016-10-24

jobbig bok att läsa, undvik att lägga allt för mycket värde i sanningshalten. dock jobbig att läsa.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Hemsk bok!

Helene Nilsson

2015-06-02

Fantastisk bra bok men otroligt känslosam och sorglig!

Lars Wekell

2014-12-23

Osannolik

Anki Johansson

2014-09-03

så tragisk och fruktansvärt, många tårar.

arya nawab

2014-06-17

Skit bra bok

August Larsson

2014-05-14

Oroligt viktig berättelse! Alla måste läsa den här.

Maria Jonsson

2014-03-16

Boken berör , hur kan de finnas föräldrar som är så grymma ? Hemskt!!!! och svårt att förstå att detta är en sann berättelse.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande historia, men inget litterärt mästerverk.

ida during

2014-03-09

bra story men kasst skrivet

Linda N

2013-11-24

Gripande men inte så välskriven. Gillar egentligen inte att gotta mig i liknande berättelser även om det naturligtvis är viktigt att de kommer fram.

Gillar INTE självupplevda böcker. Får en extra stjärna då historien är hemsk men språket i boken är så väldigt dåligt

Anci Bergman

2013-11-10

En bok du inte kan lägga ifrån dig.

Anna Jensen

2013-08-14

Så sorglig och hemsk att den blev bra...

Frida Släryd

2013-07-07

Hur kan det finnas så onda människor....
Hur kan en mor göra så....
Hur kan det få hända....????
Dave Pelzer är en hjälte och ett levande bevis på att det går att inte bara gå vidare, utan att det även går att uppleva lycka och älska livet trots vad han har gått igenom och utsatts för
<3.

Louise Ö

2013-07-03

Bra och stark bok, men jag tror att jag la ifrån mig den när den blev för vidrig. Så mycket tortyr i boken. Jag klarade inte av det. Har inte fortsatt läsa de andra delarna. Det blev för magstarkt för mig!

Maria Thor

2013-01-25

Skrämmande historia

Nathalie Nilsson

2012-08-23

En bok som berör de flesta människorna, det kan vara känslor som avsky, ilska eller kanske tillochmed kärlek Den lämnade mig i tårar och en vilja att göra något för barn som har det svårt. Värd att läsa,om inte bara för att det är bra en bok men för att man ska inse att alla inte har en kärleksfull uppväxt.

Felicia Cedergren

2012-07-24

En bra och hemsk bok

Emma Edenborg

2012-07-15

En av de bästa böcker jag läst. Gripande hemsk men också så verklig.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Sådana här böcker mår man inte bra av att läsa!

Viveca Sten

2012-05-21

Den här boken var ¨så hemsk att det var svårt att läsa klart. Man kan inte förstå hur en människa kan behandla sitt eget barn så illa... elelr att ingen såg eller märkte något.

Anna

2012-05-19

Läste den när den kom ut på svenska och grät och mådde otroligt dåligt genom hela boken.
Rörande och hemsk.

Indira RH

2012-04-25

Det är en bra bok men väldigt jobbigt (känslomässigt) att läsa.

Marie Hansson

2012-04-22

Grym och fascinerande. Viktig.

Hanna .

2012-04-15

Första halvan av boken berörde och fascinerade mig, men efter att ha kommit en bit in i den blir jag skeptisk. Jag vet inte riktigt varför, men det känns inte som att Dave är så frisk som han beskriver. Han känns tillgjord och falsk på något vis. Jag tvivlar inte på att han varit utsatt för misshandeln han beskriver, men jag kan ändå inte riktigt köpa det? Han känns opålitlig.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Otäck sann historia, får klump i magen med tanke på mina barn. Rekommenderas för tonårstjejer o killar som vill läsa sanna historier

Simon S

2012-04-03

Pelzer staplar hemska händelser på hemska händelser på hemska händelser... när tänker han fokusera på att faktiskt använda språket flitigt, förklara sig utförligt... faktiskt skriva en BOK och inte enbart någon klagan på sin barndom. Ja, den är hemsk, men den känns inte trovärdig någonstans.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Som medmänniska och om man har den minsta smula empati är detta en fruktansvärd men berörande och bra bok att läsa! Denna bok bygger på författarens uppväxt och jag är förvånad vad en människa kan gå igenom och ändå komma ut ifrån stärkt! En otroligt stark bok!

Izabela Kosznik

2012-02-28

Pojken som kallades Det är en hemsk historia som gjorde mig illamående att läsa. Det är en bok som man bör läsa eftersom allt som står i boken har hänt på riktigt och det är vår skyldighet att inte blunda för sanningen. Men rent tekniskt så är det inget mästerverk tvärt om är språket enkel och fattig.

Chatarina Lööw

2012-02-25

Den gör ont ända in i själen. Man förstår inte hur någon kan göra så här.

Liv Lingborn

2012-02-22

Fruktansvärd historia, men också fruktansvärt dåligt skriven.

Elisabet Ekdahl

2012-02-15

Vilken helt och hållet vedervärdig livshistoria! Som blivande psykolog undrar jag vad sjutton som är fel på den kvinnan. Hon måste ju vara hemskt sjuk.

Isabel Karlsson

2012-01-26

Gripande, sann , ofattbar.
Verklighet.

Å

Åsa Härnström

2012-01-19

En fasansfull skildring av en person som egentligen inte är författare, vilket märks. Det blir som så ofta när en person "bara" har en intressant , självupplevd historia att berätta- inte fängslande- för att kvalit'en på det skrivna saknas!

Feel-bad-bok i världsklass. Man mår illa när man tänker på att det är en verklig historia **** (fyra stjärnor för det)
Om man bortser från att det har hänt och tittar på berättandet så är det väldigt klent och vill egentligen ingenting * (en stjärna för det) Slutsatsenn blir: vill du läsa om något riktigt rysligt som drabbar ett stackars barn - då är Pojken... rätt för dig.
Vill du läsa för den litterära upplevelsen, bra språk, smarta vinklingar etc. - då är Pojken... inte rätt för dig.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Ruggig berättelse där verkligheten överträffar dikten på ett kusligt sätt.

Helena Karlsson

2011-12-22

Det var ett tag sedan jag läste boken nu. När jag väl läste den var det en skräckinjagande berättelse där en hel familj utsatte denne lille pojke för tortyr av alla de slag. Pojkens utsatthet och hur han sedan fick hjälp att ta sig därifrån och kunde hela sina sår har författaren beskrivit i en radda böcker.
När jag några år senare fick höras om att brodern i familjen också skrivit en bok där han tar avstånd från allt som beskrivits i "Pojken som kallades det" blir jag lite trött och skeptisk. Kan man lita på alla sk verklighetsbaserade böcker?!

Anna Lindén

2011-12-11

Fruktansvärda händelser skrivna på ett imponerande objektivt sätt. Annars hade händelserna varit omöjliga att orka läsa!

Ett måste!!!

Ett måste!!

Bara ett måste!!

Gabriella Aronsson

2011-11-26

Hemsk och underbar, en bok som får en att känna!

Lena A

2011-11-15

Hur kan man göra så mot ett barn? Det är frågan som hela tiden finns i mitt huvud när jag läser. Tårarna rinner och jag kan inte förstå.

Narayn Edman

2011-11-12

Hoppet

Linda Gustafsson

2011-11-02

Linn van Keppel

2011-11-01

Jag förstår att folk vill läsa men jag kan bara inte! Jag mår så illa och jag blir så arg att jag skakar så det är igen idé.

KR

2011-10-30

Lanseras som någon sorts självhjälp/överlevnadsmanual, men den framstår mest som ett ändlöst upprabblande av hemskheter. Ingen har för övrigt ett sådant här detaljminne från sin barndom (men Pelzer kallar ju sig själv indirekt för "geni", så vad vet jag?), och jag tror inte att dagböcker nämns någonstans.

Josefine Ejebjörk

2011-10-24

Fruktansvärd bok om en mors hat.

Kamali 

2011-10-12

Fruktansvärt hur man kan behandla ett barn så. Och varför gjorde inte hans far något?!

Josef Bjursll

2011-10-03

Hemsk berättelse om en mors hat och pojkens upplevelse v den systematiska misshandel

Känns ibland overklig i sin hemskhet. Samtidigt är den nästan tjatig och vilket gör att man distanserar sig en smula..

Elisabeth E

2011-06-01

Hemsk.

Lars Andersson

2011-05-19

Jag är glad över att ha läst den ändå, men det känns lite som ständiga upprepningar av barnmisshandel, och handlingen i övrigt har mer att önska. Men jag uppskattar hans försök, och jag vet med mig, att jag själv aldrig skulle kunna skriva bättre om jag försökte.

Så jag tror, att i det här fallet så får man helt enkelt ta det för vad det är, och kanske inse att Dave Pelzer egentligen inte är nån särskilt god författare. Det måste helt enkelt vara av andra anledningar som man läser den här boken, än dom rent litterära.

Detta är verkligen ett barns kamp för att överleva, boken var bland de första jag läste och det är fortfarande en favorit. Man kan inte sluta läsa och inte heller förstå att någon kan vara så grym mot sitt egna barn. Boken är verkligen så bra som folk säger, spännande, gripande, lättläst och välskriven.

www.bokig.blogg.se

Elin Stenblom

2011-03-23

Det går inte att låta bli att gripas av den hemska berättelsen. Vill hela tiden förtränga att den är sann.

Anette Marcusson

2011-03-15

Maja Korpvinge

2011-03-07

Minns att jag blev så förbannad när jag läste denna bok.

Charlotte B

2011-03-01

Om man ska beskriva denna bok med ett ord blir det: Ucsh, va hemskt!

Eyez Only

2011-02-18

Men vilket abrubt slut! Nästan så jag funderade på om nån rivit ut sidor ur mitt exemplar...

Imelda Askfors

2011-01-06

Gripande handling, var riktigt hemsk, en uppväxt utan nåd, hur kan en mor behandla sitt egna barn på det viset.
När du läser den här boken vill du läsa alla andra böckerna för att se hur livet för david artar sig.

2011-01-05

Var ett tag sen jag läste denna. Den var riktigt hemsk, en uppväxt utan nåd. Inget för den känslige.

Natalie S

2010-10-03

Nästan så jag ibland inte klarade av att läsa den. Det gör ont att veta att den bygger på någons verklighet.

Sandra Svensson

2010-08-23

mycket känslor..

Länge sen jag läste den, men minns den som mycket otäck.

2010-07-24

Vilken hemsk historia.

Mariette Enelycke

2010-06-29

En fruktansvärd historia.

Margareta Johansson

2010-06-27

En otroligt skrämmande bok! Vissa händelser kunde jag inte läsa färdigt om och jag försöker att samla mod för att läsa boken om igen för den fastnade hos mig.

Helena Niininen

2010-06-06

Ytterligare en bok om ett barns hemska barndom. Människan är det ondskefullaste djur som finns på jorden. Man gråter mycket när man läser denna bok.

Johanna Lundin

2010-05-31

Usch vad dåligt jag mådde under och efter jag läst denna bok. Tänk att någon kan vara så elak mot sitt eget barn.

Åsa Andersson

2010-05-08

Första delen i en orgie av självömkan med syfte att tjäna stora summor. Framgångsrik affärsidé, tyvärr fullkomligt usel litteratur. Kan någon ge den här killen en dagbok i julklapp?!

Nej, det här är inte bra. Det är som ett protokoll över hur många olika sätt en förälder kan förnedra sitt barn. Helt utan känsla.

anitha östlund

2010-04-12

Den här boken gör ont i mig, går ned i själen och vrider om mina känslor. Stundtals måste jag lägga ifrån mig den eftersom jag mår så fruktansvärt illa av innehållet. Kanske beror det på att jag har barn som jag kan identifiera med honom, jag vet inte.
En underbar bok som får mig att undra varför vissa kvinnor och män skaffar barn.

Hanna Seven

2010-03-24

Finns det någon mer gripande berättelse än denna pojkes liv. När man läser boken är den så ärlig att man kan känna varje rörelse och varje smärta han gått igenom. Jag grät mig igenim hela boken och tänker ofta på hur det över huvud taget kan få hända något liknande. ni som läst denna bok och tycker om den bör även läsa Lisbeth Pippings böcker. Jag har hört henne föreläsa. Hon är uppväxt med en mamma som är förståndshandikappad. Mycket gripande historia.

Martin Engman

2010-03-17

Svårt att avgöra hur bra boken verkligen var p.g.a. den så otroligt gripande handlingen. Satt mer eller mindre tårögd hela boken, den lämnade minst sagt djupa spår.

Maria Stensson

2010-03-09

En fruktansvärd berättelse, välskriven och man lever sig in lille Davids upplevelser. Saknade dock att få veta lite mer om var han hamnade och vad som hände med hans föräldrar och de andra syskonen, men det kommer kanske i de andra böckerna

Mikaela Metafor

2010-03-07

Den är ännu bättre att läsa i sitt orginalspråk!

Mikaela Metafor

2010-03-07

En bok jag läst fyra gånger, två gånger på engelska och två gånger på svenska, de två extra gångerna var för skolan. Jag har aldrig gråtit så mycket till en bok som jag gjort till denna. Man grips tag oerhört mycket och känner med Dave Pelzer samtidigt som man bygger upp stark avsky till mamman. En bok alla bör läsa om hur hemskt vissa barn behandlas och detta är det allra värsta laget.

Lejla k<<

2010-02-27

Deeet är en väldigt gripande, o hemsk sorgligt bok.!! kunde själv inte släppa det, man mår så illa över hur barn behandlas!

Jesper Åström

2010-02-19

En mycket bra bok som fick mig att koka av vrede.

Jennifer Strandh

2010-02-19

En bra bok. Som man inte kan släppa taget om. Fast förbannad blir man när man läser

Jobbig bok att läsa. Jag har svårt för böcker när barn far illa. Det lite låga betyget är just därför.

Liv levåg

2009-12-07

bra men mycket amerikanskt......

Så fruktansvärd historia. Många tårar fälldes genom denna bok.

Johanna Galenpanna

2009-10-02

Jag begriper inte hur den här boken har kunnat bli en sådan enorm framång. Den var inte alls bra. Jag fann den tråkig och fick faktiskt inte någon vidare sympati för författaren. Hade kunnat göras MYCKET bättre.

Sandra Jonsson

2009-09-24

En otroligt gripande bok.

Ebba Bryntesson

2009-09-23

En bra bok som alla borde läsa

Skrotmagnet

2009-09-17

Jag ska dra handlingen i ett nötskal:

Det här är Dave Pelzers självbiografi.
Det handlar om hans barndom som gick från att vara hyfsat lycklig till ett helvete när hans mor på något underligt sätt transformeras till ett monster som utsätter honom för systematisk misshandel, såväl psykisk som fysisk.
Hon kallar honom "Det", inte "Dave".
Hon får honom att svälta, kräkas och äta oätliga saker, när han inte får stryk förstås.
I skolan går det inte heller bra, för där är alla hans klasskamrater dumma mot honom.
Alla är dumma mot Dave.
Lyckligtvis besitter lilla Dave -som är några år gammal när allt börjar- en övermänsklig överlevnadsförmåga som blir hans hjälp ut ur helvetet.

Så.

Efter 20+ år av konsumtion av amerikansk kultur samt en massa interaktioner med amerikaner törs jag dra slutsatsen om att de tycks hysa en enorm förkärlek till följande saker:

-Sentimentalitet.
-Barn.
-Framgångssagor

Kopplar man ihop sentimentaliteten med barn blir det ännu värre. Det är alltid lika tröttsamt att se ungar på amerikansk film framställas som övermogna minivuxna med propra Luke Skywalkerfrisyrer, stora ögon, ordförråd och intelligens som en 20-åring och en förmåga att säga rätt saker vid rätt tidpunkt, medan de i verkligheten är en betydligt brokigare samling..

Dave har i boken lyckats mosa ihop de tre ovanstående punkterna eftersom han inte bara framställer sig själv som just ett sådant övermoget barn; han är även ett offer. Det är alltid andra som är onda. Även de som inte känner honom så pass väl utsätter honom för elakheter! Varför han blir utsatt är däremot betydligt luddigare, för hans "upproriska beteende" har alltid en fullt giltig ursäkt på lut. Men som tur är, så är han smart nog att klara sig igenom och ut ur eländet.

Det måste vara tillåtet att ifrågasätta självbiografier. OK, hans mor slog honom och kallade honom diverse okvädingsord. Mycket möjligt. Men överleva att dricka ammoniak? Överleva instängd i en gaskammare/badrum med en hink ammoniak och klorin? Överleva ett knivhugg i magen som får honom att blöda igenom två tröjor och en madrass utan läkarhjälp? Sheesh..undra på att Pelzer tycker om att imitera Schwarzenegger under sina intervjuer.

Ursäkta, men hela boken känns som en lose-lose. Om det är osant, så finns det betydligt bättre romaner att läsa. Om det -mot förmodan- är sant, så är det en rysligt illa skriven socialpornografisk historia som ändå känns tryfferad med efterhandskonstruktioner som ska höja sentimentalitetsnivån med några extra dollar.

Det bör klargöras att jag INTE ifrågasätter ALLA sådana här historier eller hyser förakt gentemot misshandelsoffer. Jag ifrågasätter bara Pelzer.

Innan någon blir upprörd över mina åsikter, hänvisar jag artigt till Pat Jordans analys i The New York Times:

samt Slates "Dave Pelzer -the Child abuse entrepreneur": http://www.slate.com/id/90532/

Kicki Levin

2009-09-15

Har läst hela bok serie om denna pojk och hur han även blev som vuxen. Ja starka böcker att läsa, men ändå hur de går att bli en bra människa trots denna fruktansvärda barndom.

Boken blir inte bra per automatik bara för att den handlar om elände. Tyvärr en av de sämsta böcker jag läst.

Mats Johansson

2009-09-01

En stark och läskig bok. Jag saknar lite mer förklaringar om varför det blev som det blev, Men huga vilken jobbig läsning...

Gita Holmgren

2009-08-28

har oxå läst den bara på svenska, men hittade den just bara på eng.

Eva E

2009-08-28

Maskrosblomma måste vara det enda sättet att benämna författaren

Jonas Zejlon

2009-08-28

Precis som Anna Lidin skriver. Det finns gränser, och det känns lite snuff-fascination över det hela.

Anna Lidin

2009-08-26

Märkligt, men jag känner att det finns gränser för vad man kan skriva (eller är det sättet han skriver...?)! En bok som jag föreställer mig inspirerar och tänder personer som misshandlar och förnedrar barn, jag kände mig smutsig efteråt.

Erika Broberg

2009-08-21

Fast jag läste den på svenska... Vet inte varför man dras till dessa hemska, sanna historierna?!?

man blir otroligt tagen, tror knappt att historien är sann, man kan inte sluta läsa

Amanda Andreasson

2009-08-13

Att man kan göra så hemska saker mot varandra. Jag ville spy när jag läste den, inte för att den var dålig utan bara för att den var så hemsk!

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2003-07-25
Hemsk, avskyvärd. Man får ont i magen. Om en pojkes hemska uppväxt med misshandel och övergrepp. Hur kan man överleva detta?

Jonas Zejlon

2009-07-16

Jag håller med Louise. Denna bok har inget egentligt värde mer än att väcka anstöt och medlidande. Visst, det är synd om killen (om det är sant) men detta är nästan snuff. Inte stannade boken kvar i sinnet heller, bara äcklel känslan... vilket innebär att man inte lär sig någonting av att läsa den.

kristina johansson

2009-07-12

Jag grät när jag läste den här boken. Rörde ändå in i mitt hjärta.....

Jag kan inte låta bli att äcklas av de som tycker att böcker som denna är "läsvärd" och "intressant". Barnmisshandel bör uppmärksammas men denna bok består bara av en kronologisk uppradning av övergrepp mot en liten pojke. Den är varken särskilt bra skriven och eller lämnar utrymme för reflektion och frågeställningar. SOCIALPORR är ordet. Varför inte leta fram några dokument från en rättegång i Haag också?

Eva Lindblad

2009-07-04

Jag mådde bara dåligt när jag läste den. Det är verkligen en fruktansvärd berättelse.

Anna Ingvarsson

2009-06-28

Hemsk, spännande, tragisk och hjärtskärande

Sofia Wessung

2009-06-21

En måste bok som definitift lämnar spår. Pojken som kallades det är den svenska titeln.

Lovisa Allvar

2009-06-17

Ber om ursäkt för att min kommentar är svårläst - vet inte vad som hände med radbrytningen.

Lovisa Allvar

2009-06-17

Spelar det någon roll om allt som beskrivs i boken är sant? Och vad innebär egentligen ordet sanning? Som jag minns boken är det Dave Pelzer som ska vara berättarjaget, och allt berättas utifrån hans perspektiv. Alltså bör allt vara vinklat och somligt ändrat, men i mina ögon kan det fortfarande vara sant även om det inte är objektivt. Och hur som helst så är det sant att det finns barn som växer upp under fruktansvärda förhållanden.

Om någon undrar varför jag bara satte en etta när jag inte har problem med eventuell sanningshalt: Jag tyckte att boken var för detaljerad och för kompakt, och att det kändes som om bokens syfte var att man skulle gotta sig i hemskheter istället för att reflektera kring varför det blev som det blev. Jag tror att det är viktigt att förmedla sådana här historier, självupplevda och "sanna" eller ej, men tyckte inte att det gjordes så bra i det här fallet.

Eva Grufman

2009-06-12

En bok som är både vidrig och berör. Frågan är om den är sann? Hur som helst är den läsvärd.

Lotta Grafström

2009-06-12

Varför skulle det inte vara sant?? jag tror att historien har definetivt hänt på riktigt, det finns sjuka människor som behandlar barn så illa att man inte tror det kan vara sant.

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

En grym berättelse, jag tror nog att "Det "har upplevt situationen lika eländigt som han försöker att berätta i boken, uppföljarna var ju bara ett måste att läsa. Det finns faktiskt mödrar som inte förmår att älska alla sina barn.

Marianne Skoglund

2009-06-11

Kalla mig hjärtlös men jag tror inte att detta har hänt på riktigt. Någon annan som känner samma sak eller blir jag utskälld efter noter nu?

2009-06-09

Ja visst är det hemskt men jag är lite småallergisk mot denna typ av böcker, det blir lite för mycket...

David Andersson

2009-03-11

Det är en fruktansvärd bok. Jag vet inte om jag ska tycka om eller älska den. En hemsk historia och jag läste på och läste på bara för att komma igenom boken och slippa tänka mer på denna förfärliga historia.

Jag mådde fysiskt dåligt boken igenom av alla hemskheter. Den är ju jätteintressant men man behöver is i magen. En filmjämförelse skulle vara Irreversible som jag också tyckte var bra, trots att jag bokstavligen led av att se den.