Pojken som kallades Det

Pelzer, Dave

| 2001

När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor. I dag är Dave vuxen. Med beundransvärt mod lyckades han inte bara överleva utan också skapa sig ett tryggt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse - en djupt gripande och samtidigt förunderligt livsbejakande skildring. Dave Pelzer har kommit att ägna sitt liv åt att hjälpa andra människor i svåra livssituationer. Hans unika styrka att mot alla odds skapa sitt ett värdigt liv har uppmärksammats i en rad olika sammanhang. Pojken som kallades Det har nått en mycket stor läsekrets och länge legat på bestsellerlistorna i USA och England.

Oerhrt gripande bok.

Den har en bra rd trd och han beskriver bra hur hans vardag sg ut, och de olika stten han misshandlades p.

Boken r ganska kort och gr rtt s snabbt att lsa ut.

Kommer definitivt att lsa de andra bckerna i denna trilogi.

Carina Waljehorn

2017-07-05

Alexsandra Larsson

2017-05-16

En otroligt hemsk berttelse som r oerhrt gripande.

Nettan J

2016-12-25

Gripande bok med mycket trar. En av dom hemskaste jag lst

michael sivenbring

2016-10-24

jobbig bok att lsa, undvik att lgga allt fr mycket vrde i sanningshalten. dock jobbig att lsa.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Hemsk bok!

Helene Nilsson

2015-06-02

Fantastisk bra bok men otroligt knslosam och sorglig!

Lars Wekell

2014-12-23

Osannolik

Anki Johansson

2014-09-03

s tragisk och fruktansvrt, mnga trar.

arya nawab

2014-06-17

Skit bra bok

August Larsson

2014-05-14

Oroligt viktig berttelse! Alla mste lsa den hr.

Maria Jonsson

2014-03-16

Boken berr , hur kan de finnas frldrar som r s grymma ? Hemskt!!!! och svrt att frst att detta r en sann berttelse.

Katarina Johansson

2014-03-11

En gripande historia, men inget litterrt msterverk.

ida during

2014-03-09

bra story men kasst skrivet

Linda N

2013-11-24

Gripande men inte s vlskriven. Gillar egentligen inte att gotta mig i liknande berttelser ven om det naturligtvis r viktigt att de kommer fram.

Gillar INTE sjlvupplevda bcker. Fr en extra stjrna d historien r hemsk men sprket i boken r s vldigt dligt

Anci Bergman

2013-11-10

En bok du inte kan lgga ifrn dig.

Anna Jensen

2013-08-14

S sorglig och hemsk att den blev bra...

Frida Slryd

2013-07-07

Hur kan det finnas s onda mnniskor....
Hur kan en mor gra s....
Hur kan det f hnda....????
Dave Pelzer r en hjlte och ett levande bevis p att det gr att inte bara g vidare, utan att det ven gr att uppleva lycka och lska livet trots vad han har gtt igenom och utsatts fr
<3.

Louise

2013-07-03

Bra och stark bok, men jag tror att jag la ifrn mig den nr den blev fr vidrig. S mycket tortyr i boken. Jag klarade inte av det. Har inte fortsatt lsa de andra delarna. Det blev fr magstarkt fr mig!

Maria Thor

2013-01-25

Skrmmande historia

Nathalie Nilsson

2012-08-23

En bok som berr de flesta mnniskorna, det kan vara knslor som avsky, ilska eller kanske tillochmed krlek Den lmnade mig i trar och en vilja att gra ngot fr barn som har det svrt. Vrd att lsa,om inte bara fr att det r bra en bok men fr att man ska inse att alla inte har en krleksfull uppvxt.

Felicia Cedergren

2012-07-24

En bra och hemsk bok

Emma Edenborg

2012-07-15

En av de bsta bcker jag lst. Gripande hemsk men ocks s verklig.

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Sdana hr bcker mr man inte bra av att lsa!

Viveca Sten

2012-05-21

Den hr boken var s hemsk att det var svrt att lsa klart. Man kan inte frst hur en mnniska kan behandla sitt eget barn s illa... elelr att ingen sg eller mrkte ngot.

Anna

2012-05-19

Lste den nr den kom ut p svenska och grt och mdde otroligt dligt genom hela boken.
Rrande och hemsk.

Indira RH

2012-04-25

Det r en bra bok men vldigt jobbigt (knslomssigt) att lsa.

Marie Hansson

2012-04-22

Grym och fascinerande. Viktig.

Hanna .

2012-04-15

Frsta halvan av boken berrde och fascinerade mig, men efter att ha kommit en bit in i den blir jag skeptisk. Jag vet inte riktigt varfr, men det knns inte som att Dave r s frisk som han beskriver. Han knns tillgjord och falsk p ngot vis. Jag tvivlar inte p att han varit utsatt fr misshandeln han beskriver, men jag kan nd inte riktigt kpa det? Han knns oplitlig.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Otck sann historia, fr klump i magen med tanke p mina barn. Rekommenderas fr tonrstjejer o killar som vill lsa sanna historier

Simon S

2012-04-03

Pelzer staplar hemska hndelser p hemska hndelser p hemska hndelser... nr tnker han fokusera p att faktiskt anvnda sprket flitigt, frklara sig utfrligt... faktiskt skriva en BOK och inte enbart ngon klagan p sin barndom. Ja, den r hemsk, men den knns inte trovrdig ngonstans.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Som medmnniska och om man har den minsta smula empati r detta en fruktansvrd men berrande och bra bok att lsa! Denna bok bygger p frfattarens uppvxt och jag r frvnad vad en mnniska kan g igenom och nd komma ut ifrn strkt! En otroligt stark bok!

Izabela Kosznik

2012-02-28

Pojken som kallades Det r en hemsk historia som gjorde mig illamende att lsa. Det r en bok som man br lsa eftersom allt som str i boken har hnt p riktigt och det r vr skyldighet att inte blunda fr sanningen. Men rent tekniskt s r det inget msterverk tvrt om r sprket enkel och fattig.

Chatarina Lw

2012-02-25

Den gr ont nda in i sjlen. Man frstr inte hur ngon kan gra s hr.

Liv Lingborn

2012-02-22

Fruktansvrd historia, men ocks fruktansvrt dligt skriven.

Elisabet Ekdahl

2012-02-15

Vilken helt och hllet vedervrdig livshistoria! Som blivande psykolog undrar jag vad sjutton som r fel p den kvinnan. Hon mste ju vara hemskt sjuk.

Isabel Karlsson

2012-01-26

Gripande, sann , ofattbar.
Verklighet.

sa Hrnstrm

2012-01-19

En fasansfull skildring av en person som egentligen inte r frfattare, vilket mrks. Det blir som s ofta nr en person "bara" har en intressant , sjlvupplevd historia att bertta- inte fngslande- fr att kvalit'en p det skrivna saknas!

Feel-bad-bok i vrldsklass. Man mr illa nr man tnker p att det r en verklig historia **** (fyra stjrnor fr det)
Om man bortser frn att det har hnt och tittar p berttandet s r det vldigt klent och vill egentligen ingenting * (en stjrna fr det) Slutsatsenn blir: vill du lsa om ngot riktigt rysligt som drabbar ett stackars barn - d r Pojken... rtt fr dig.
Vill du lsa fr den litterra upplevelsen, bra sprk, smarta vinklingar etc. - d r Pojken... inte rtt fr dig.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Ruggig berttelse dr verkligheten vertrffar dikten p ett kusligt stt.

Helena Karlsson

2011-12-22

Det var ett tag sedan jag lste boken nu. Nr jag vl lste den var det en skrckinjagande berttelse dr en hel familj utsatte denne lille pojke fr tortyr av alla de slag. Pojkens utsatthet och hur han sedan fick hjlp att ta sig drifrn och kunde hela sina sr har frfattaren beskrivit i en radda bcker.
Nr jag ngra r senare fick hras om att brodern i familjen ocks skrivit en bok dr han tar avstnd frn allt som beskrivits i "Pojken som kallades det" blir jag lite trtt och skeptisk. Kan man lita p alla sk verklighetsbaserade bcker?!

Anna Lindn

2011-12-11

Fruktansvrda hndelser skrivna p ett imponerande objektivt stt. Annars hade hndelserna varit omjliga att orka lsa!

Ett mste!!!

Ett mste!!

Bara ett mste!!

Gabriella Aronsson

2011-11-26

Hemsk och underbar, en bok som fr en att knna!

Lena A

2011-11-15

Hur kan man gra s mot ett barn? Det r frgan som hela tiden finns i mitt huvud nr jag lser. Trarna rinner och jag kan inte frst.

Narayn Edman

2011-11-12

Hoppet

Linda Gustafsson

2011-11-02

Linn van Keppel

2011-11-01

Jag frstr att folk vill lsa men jag kan bara inte! Jag mr s illa och jag blir s arg att jag skakar s det r igen id.

KR

2011-10-30

Lanseras som ngon sorts sjlvhjlp/verlevnadsmanual, men den framstr mest som ett ndlst upprabblande av hemskheter. Ingen har fr vrigt ett sdant hr detaljminne frn sin barndom (men Pelzer kallar ju sig sjlv indirekt fr "geni", s vad vet jag?), och jag tror inte att dagbcker nmns ngonstans.

Josefine Ejebjrk

2011-10-24

Fruktansvrd bok om en mors hat.

Kamali 

2011-10-12

Fruktansvrt hur man kan behandla ett barn s. Och varfr gjorde inte hans far ngot?!

Josef Bjursll

2011-10-03

Hemsk berttelse om en mors hat och pojkens upplevelse v den systematiska misshandel

Knns ibland overklig i sin hemskhet. Samtidigt r den nstan tjatig och vilket gr att man distanserar sig en smula..

Elisabeth E

2011-06-01

Hemsk.

Lars Andersson

2011-05-19

Jag r glad ver att ha lst den nd, men det knns lite som stndiga upprepningar av barnmisshandel, och handlingen i vrigt har mer att nska. Men jag uppskattar hans frsk, och jag vet med mig, att jag sjlv aldrig skulle kunna skriva bttre om jag frskte.

S jag tror, att i det hr fallet s fr man helt enkelt ta det fr vad det r, och kanske inse att Dave Pelzer egentligen inte r nn srskilt god frfattare. Det mste helt enkelt vara av andra anledningar som man lser den hr boken, n dom rent litterra.

Detta r verkligen ett barns kamp fr att verleva, boken var bland de frsta jag lste och det r fortfarande en favorit. Man kan inte sluta lsa och inte heller frst att ngon kan vara s grym mot sitt egna barn. Boken r verkligen s bra som folk sger, spnnande, gripande, lttlst och vlskriven.

www.bokig.blogg.se

Elin Stenblom

2011-03-23

Det gr inte att lta bli att gripas av den hemska berttelsen. Vill hela tiden frtrnga att den r sann.

Anette Marcusson

2011-03-15

Maja Korpvinge

2011-03-07

Minns att jag blev s frbannad nr jag lste denna bok.

Charlotte B

2011-03-01

Om man ska beskriva denna bok med ett ord blir det: Ucsh, va hemskt!

Eyez Only

2011-02-18

Men vilket abrubt slut! Nstan s jag funderade p om nn rivit ut sidor ur mitt exemplar...

Imelda Askfors

2011-01-06

Gripande handling, var riktigt hemsk, en uppvxt utan nd, hur kan en mor behandla sitt egna barn p det viset.
Nr du lser den hr boken vill du lsa alla andra bckerna fr att se hur livet fr david artar sig.

2011-01-05

Var ett tag sen jag lste denna. Den var riktigt hemsk, en uppvxt utan nd. Inget fr den knslige.

Natalie S

2010-10-03

Nstan s jag ibland inte klarade av att lsa den. Det gr ont att veta att den bygger p ngons verklighet.

Sandra Svensson

2010-08-23

mycket knslor..

Lnge sen jag lste den, men minns den som mycket otck.

2010-07-24

Vilken hemsk historia.

Mariette Enelycke

2010-06-29

En fruktansvrd historia.

Margareta Johansson

2010-06-27

En otroligt skrmmande bok! Vissa hndelser kunde jag inte lsa frdigt om och jag frsker att samla mod fr att lsa boken om igen fr den fastnade hos mig.

Helena Niininen

2010-06-06

Ytterligare en bok om ett barns hemska barndom. Mnniskan r det ondskefullaste djur som finns p jorden. Man grter mycket nr man lser denna bok.

Johanna Lundin

2010-05-31

Usch vad dligt jag mdde under och efter jag lst denna bok. Tnk att ngon kan vara s elak mot sitt eget barn.

sa Andersson

2010-05-08

Frsta delen i en orgie av sjlvmkan med syfte att tjna stora summor. Framgngsrik affrsid, tyvrr fullkomligt usel litteratur. Kan ngon ge den hr killen en dagbok i julklapp?!

Nej, det hr r inte bra. Det r som ett protokoll ver hur mnga olika stt en frlder kan frnedra sitt barn. Helt utan knsla.

anitha stlund

2010-04-12

Den hr boken gr ont i mig, gr ned i sjlen och vrider om mina knslor. Stundtals mste jag lgga ifrn mig den eftersom jag mr s fruktansvrt illa av innehllet. Kanske beror det p att jag har barn som jag kan identifiera med honom, jag vet inte.
En underbar bok som fr mig att undra varfr vissa kvinnor och mn skaffar barn.

Hanna Seven

2010-03-24

Finns det ngon mer gripande berttelse n denna pojkes liv. Nr man lser boken r den s rlig att man kan knna varje rrelse och varje smrta han gtt igenom. Jag grt mig igenim hela boken och tnker ofta p hur det ver huvud taget kan f hnda ngot liknande. ni som lst denna bok och tycker om den br ven lsa Lisbeth Pippings bcker. Jag har hrt henne frelsa. Hon r uppvxt med en mamma som r frstndshandikappad. Mycket gripande historia.

Martin Engman

2010-03-17

Svrt att avgra hur bra boken verkligen var p.g.a. den s otroligt gripande handlingen. Satt mer eller mindre trgd hela boken, den lmnade minst sagt djupa spr.

Maria Stensson

2010-03-09

En fruktansvrd berttelse, vlskriven och man lever sig in lille Davids upplevelser. Saknade dock att f veta lite mer om var han hamnade och vad som hnde med hans frldrar och de andra syskonen, men det kommer kanske i de andra bckerna

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

Den r nnu bttre att lsa i sitt orginalsprk!

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

En bok jag lst fyra gnger, tv gnger p engelska och tv gnger p svenska, de tv extra gngerna var fr skolan. Jag har aldrig grtit s mycket till en bok som jag gjort till denna. Man grips tag oerhrt mycket och knner med Dave Pelzer samtidigt som man bygger upp stark avsky till mamman. En bok alla br lsa om hur hemskt vissa barn behandlas och detta r det allra vrsta laget.

Lejla k<<

2010-02-27

Deeet r en vldigt gripande, o hemsk sorgligt bok.!! kunde sjlv inte slppa det, man mr s illa ver hur barn behandlas!

Jesper strm

2010-02-19

En mycket bra bok som fick mig att koka av vrede.

Jennifer Strandh

2010-02-19

En bra bok. Som man inte kan slppa taget om. Fast frbannad blir man nr man lser

Jobbig bok att lsa. Jag har svrt fr bcker nr barn far illa. Det lite lga betyget r just drfr.

Liv levg

2009-12-07

bra men mycket amerikanskt......

S fruktansvrd historia. Mnga trar flldes genom denna bok.

Johanna Galenpanna

2009-10-02

Jag begriper inte hur den hr boken har kunnat bli en sdan enorm framng. Den var inte alls bra. Jag fann den trkig och fick faktiskt inte ngon vidare sympati fr frfattaren. Hade kunnat gras MYCKET bttre.

Sandra Jonsson

2009-09-24

En otroligt gripande bok.

Ebba Bryntesson

2009-09-23

En bra bok som alla borde lsa

Skrotmagnet

2009-09-17

Jag ska dra handlingen i ett ntskal:

Det hr r Dave Pelzers sjlvbiografi.
Det handlar om hans barndom som gick frn att vara hyfsat lycklig till ett helvete nr hans mor p ngot underligt stt transformeras till ett monster som utstter honom fr systematisk misshandel, svl psykisk som fysisk.
Hon kallar honom "Det", inte "Dave".
Hon fr honom att svlta, krkas och ta otliga saker, nr han inte fr stryk frsts.
I skolan gr det inte heller bra, fr dr r alla hans klasskamrater dumma mot honom.
Alla r dumma mot Dave.
Lyckligtvis besitter lilla Dave -som r ngra r gammal nr allt brjar- en vermnsklig verlevnadsfrmga som blir hans hjlp ut ur helvetet.

S.

Efter 20+ r av konsumtion av amerikansk kultur samt en massa interaktioner med amerikaner trs jag dra slutsatsen om att de tycks hysa en enorm frkrlek till fljande saker:

-Sentimentalitet.
-Barn.
-Framgngssagor

Kopplar man ihop sentimentaliteten med barn blir det nnu vrre. Det r alltid lika trttsamt att se ungar p amerikansk film framstllas som vermogna minivuxna med propra Luke Skywalkerfrisyrer, stora gon, ordfrrd och intelligens som en 20-ring och en frmga att sga rtt saker vid rtt tidpunkt, medan de i verkligheten r en betydligt brokigare samling..

Dave har i boken lyckats mosa ihop de tre ovanstende punkterna eftersom han inte bara framstller sig sjlv som just ett sdant vermoget barn; han r ven ett offer. Det r alltid andra som r onda. ven de som inte knner honom s pass vl utstter honom fr elakheter! Varfr han blir utsatt r dremot betydligt luddigare, fr hans "upproriska beteende" har alltid en fullt giltig urskt p lut. Men som tur r, s r han smart nog att klara sig igenom och ut ur elndet.

Det mste vara tilltet att ifrgastta sjlvbiografier. OK, hans mor slog honom och kallade honom diverse okvdingsord. Mycket mjligt. Men verleva att dricka ammoniak? verleva instngd i en gaskammare/badrum med en hink ammoniak och klorin? verleva ett knivhugg i magen som fr honom att blda igenom tv trjor och en madrass utan lkarhjlp? Sheesh..undra p att Pelzer tycker om att imitera Schwarzenegger under sina intervjuer.

Urskta, men hela boken knns som en lose-lose. Om det r osant, s finns det betydligt bttre romaner att lsa. Om det -mot frmodan- r sant, s r det en rysligt illa skriven socialpornografisk historia som nd knns tryfferad med efterhandskonstruktioner som ska hja sentimentalitetsnivn med ngra extra dollar.

Det br klargras att jag INTE ifrgastter ALLA sdana hr historier eller hyser frakt gentemot misshandelsoffer. Jag ifrgastter bara Pelzer.

Innan ngon blir upprrd ver mina sikter, hnvisar jag artigt till Pat Jordans analys i The New York Times:

samt Slates "Dave Pelzer -the Child abuse entrepreneur": http://www.slate.com/id/90532/

Kicki Levin

2009-09-15

Har lst hela bok serie om denna pojk och hur han ven blev som vuxen. Ja starka bcker att lsa, men nd hur de gr att bli en bra mnniska trots denna fruktansvrda barndom.

Boken blir inte bra per automatik bara fr att den handlar om elnde. Tyvrr en av de smsta bcker jag lst.

Mats Johansson

2009-09-01

En stark och lskig bok. Jag saknar lite mer frklaringar om varfr det blev som det blev, Men huga vilken jobbig lsning...

Gita Holmgren

2009-08-28

har ox lst den bara p svenska, men hittade den just bara p eng.

Eva E

2009-08-28

Maskrosblomma mste vara det enda sttet att benmna frfattaren

Jonas Zejlon

2009-08-28

Precis som Anna Lidin skriver. Det finns grnser, och det knns lite snuff-fascination ver det hela.

Anna Lidin

2009-08-26

Mrkligt, men jag knner att det finns grnser fr vad man kan skriva (eller r det sttet han skriver...?)! En bok som jag frestller mig inspirerar och tnder personer som misshandlar och frnedrar barn, jag knde mig smutsig eftert.

Erika Broberg

2009-08-21

Fast jag lste den p svenska... Vet inte varfr man dras till dessa hemska, sanna historierna?!?

man blir otroligt tagen, tror knappt att historien r sann, man kan inte sluta lsa

Amanda Andreasson

2009-08-13

Att man kan gra s hemska saker mot varandra. Jag ville spy nr jag lste den, inte fr att den var dlig utan bara fr att den var s hemsk!

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2003-07-25
Hemsk, avskyvrd. Man fr ont i magen. Om en pojkes hemska uppvxt med misshandel och vergrepp. Hur kan man verleva detta?

Jonas Zejlon

2009-07-16

Jag hller med Louise. Denna bok har inget egentligt vrde mer n att vcka anstt och medlidande. Visst, det r synd om killen (om det r sant) men detta r nstan snuff. Inte stannade boken kvar i sinnet heller, bara cklel knslan... vilket innebr att man inte lr sig ngonting av att lsa den.

kristina johansson

2009-07-12

Jag grt nr jag lste den hr boken. Rrde nd in i mitt hjrta.....

Jag kan inte lta bli att cklas av de som tycker att bcker som denna r "lsvrd" och "intressant". Barnmisshandel br uppmrksammas men denna bok bestr bara av en kronologisk uppradning av vergrepp mot en liten pojke. Den r varken srskilt bra skriven och eller lmnar utrymme fr reflektion och frgestllningar. SOCIALPORR r ordet. Varfr inte leta fram ngra dokument frn en rttegng i Haag ocks?

Eva Lindblad

2009-07-04

Jag mdde bara dligt nr jag lste den. Det r verkligen en fruktansvrd berttelse.

Anna Ingvarsson

2009-06-28

Hemsk, spnnande, tragisk och hjrtskrande

Sofia Wessung

2009-06-21

En mste bok som definitift lmnar spr. Pojken som kallades det r den svenska titeln.

Lovisa Allvar

2009-06-17

Ber om urskt fr att min kommentar r svrlst - vet inte vad som hnde med radbrytningen.

Lovisa Allvar

2009-06-17

Spelar det ngon roll om allt som beskrivs i boken r sant? Och vad innebr egentligen ordet sanning? Som jag minns boken r det Dave Pelzer som ska vara berttarjaget, och allt berttas utifrn hans perspektiv. Allts br allt vara vinklat och somligt ndrat, men i mina gon kan det fortfarande vara sant ven om det inte r objektivt. Och hur som helst s r det sant att det finns barn som vxer upp under fruktansvrda frhllanden.

Om ngon undrar varfr jag bara satte en etta nr jag inte har problem med eventuell sanningshalt: Jag tyckte att boken var fr detaljerad och fr kompakt, och att det kndes som om bokens syfte var att man skulle gotta sig i hemskheter istllet fr att reflektera kring varfr det blev som det blev. Jag tror att det r viktigt att frmedla sdana hr historier, sjlvupplevda och "sanna" eller ej, men tyckte inte att det gjordes s bra i det hr fallet.

Eva Grufman

2009-06-12

En bok som r bde vidrig och berr. Frgan r om den r sann? Hur som helst r den lsvrd.

Lotta Grafstrm

2009-06-12

Varfr skulle det inte vara sant?? jag tror att historien har definetivt hnt p riktigt, det finns sjuka mnniskor som behandlar barn s illa att man inte tror det kan vara sant.

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

En grym berttelse, jag tror nog att "Det "har upplevt situationen lika elndigt som han frsker att bertta i boken, uppfljarna var ju bara ett mste att lsa. Det finns faktiskt mdrar som inte frmr att lska alla sina barn.

Marianne Skoglund

2009-06-11

Kalla mig hjrtls men jag tror inte att detta har hnt p riktigt. Ngon annan som knner samma sak eller blir jag utsklld efter noter nu?

2009-06-09

Ja visst r det hemskt men jag r lite smallergisk mot denna typ av bcker, det blir lite fr mycket...

David Andersson

2009-03-11

Det r en fruktansvrd bok. Jag vet inte om jag ska tycka om eller lska den. En hemsk historia och jag lste p och lste p bara fr att komma igenom boken och slippa tnka mer p denna frfrliga historia.

Jag mdde fysiskt dligt boken igenom av alla hemskheter. Den r ju jtteintressant men man behver is i magen. En filmjmfrelse skulle vara Irreversible som jag ocks tyckte var bra, trots att jag bokstavligen led av att se den.