Pojken som försvann

1998 försvinner en tvåårig pojke spårlöst från ett dagis i Lund. Fallet blir aldrig löst.Tjugo år senare får kommissarie Sara Vallén vid polisen i Lund in ett tips från Dalapolisen som tycks vara kopplat till den försvunne pojken. Sara och Torsten Venngren åker upp till Falun för att ta reda på mer, men ställs bara inför fler och fler frågor, och när paret som kopplats till försvinnandet hittas döda och märkta med hakkors inser de att de står inför något som är större än de först trott. Saras döttrar Klara och Bella har startat en studiegrupp för ensamkommande flyktingbarn. gruppen har trakasserats av en sammanslutning unga män som kallar sig nationalister, och i samband med det försvinner Reza, en av deras elever. De anmäler både trakasserierna och försvinnande men har svårt att få gehör för sin oro. Men så hittas Reza död i Höje å, med ett hakkors inristat i pannan...Pojken...

Ulla Englund

2023-06-09

Martin Ljungqvist

2020-06-07

'Pojken som försvann' är Cecilia Sahlströms tredje spänningsroman och utgavs 2019. En spännande historia om ett mystiskt försvinnande av en liten pojke som inte klarats upp, men så kommer det plötsligt in ett tips långt senare. Om pojken fortfarande lever vore han vuxen. Onekligen ett speciellt fall och jag ville läsa vidare för att få veta vad som hade hänt. Även skrämmande främlingsfientliga krafter dyker upp i samhället med personer som gör otäcka saker som får en att bli mörkrädd. Fallet utreds av en grupp poliser med bra sammanhållning, de skänker ljus vid sidan om de mörka brotten och det var trevligt att lära känna deras karaktärer när de stöttar varandra i arbetet och privat. Boken har ett rikt varierat språk. Jag kunde känna igen platser i Lund med omnejd. Jag rekommenderar boken om man gillar deckare, polisromaner, spänning eller poliser.

Bokdjungeln

2020-03-07

Boken börjar med en förälders värsta mardröm, deras barn försvinner. Vilken skräck! Efter denna början vill man bara ta sig vidare. När jag sedan når delen med de ensamkommande barnen blir jag återigen berörd då jag själv jobbat med målgruppen. Boken väcker i och med detta verkligen känslor. Man blir påmind om att världen inte skimrar i fina färger utan också kan vara väldigt mörkt. Att detta är del 3 i serien om kommissarie Sara Hallén är inget jag tänker på, utan man kan absolut gå på denna direkt utan att ha läst böckerna innan. Handlingen är spännande och de korta kapitlen för boken framåt i ett bra driv. Boken är väldigt lättläst och det kan nog passa den som inte läst så många kriminalare innan.

Evasbokhylla

2019-11-09

4+ En bok som fångade mig från första sidan och som berör. En i högsta grad aktuell bok.

villa-freja.se

2019-05-04

Sahlström har gjort det igen! Fast ännu bättre den här gången. En välskriven, aktuell, driven och fasansfull berättelse.

Spännande, stark & skrämmande!