Pojken med ärren

Eklund, Marcus

'Pojken känner hur en senig hand fattar tag om nacken. Han kvider till av smärta och överraskning. Greppet hårdnar när hon trycker ner honom mot bänken. Det bränner i ögonen. Smaken av järn fyller munnen när ansiktet slås i kanten och läppen spricker ... ' Robert arbetar som pedagog på en förskola och det är där han lär känna Ahmed. Trots att pojken bara är 5 år har han upplevt fruktansvärda saker, och när han till sist vågar berätta för Robert att hans mamma slår honom förstår Robert att han måste agera. Det dröjer dock inte länge förrän Robert inser att att de övergrepp Ahmed utsätts för bara är toppen på isberget, och under ytan döljer sig en mörk historia. Marcus Eklund, född 1988, är en svensk författare och frilansande journalist från Helsingborg. Han debuterade som författare 2020 med boken "Pojken med ärren".

Jag har läst Pojken med ärren av Marcus Eklund, boken är utgiven av Visto förlag 2020. Robert jobbar på en förskola och en av barnen i hans barngrupp är Ahmed. En dag berättar Ahmed för Robert att han blir slagen av sin mamma. Robert tar saken på allvar och agerar precis som han är skyldig att göra. Hans agerande leder dock till oanade och allvarliga konsekvenser. Pojken med ärren tar upp flera viktiga ämnen och är välskriven. Jag hade trott att boken skulle handla mer om Ahmed, förskola och socialtjänst, nu finns en del sidospår som känns onödiga. Pojken med ärren är en spännande historia med ett oväntat slut.

Annika Carlsson

2020-09-04

Intressant och aktuellt ämne som tar upp ett allvarligt fall i en fiktiv bok. Detta är en bok som är skriven så vi läsare får ett naturligt flyt i läsningen. Dock hade det varit önskvärt från min sida, att författaren hade koncentrera sig mer på den spännande handlingen och inte sväva ut med för mycket andra sidospår, och eventuella personliga åsikter. Slutet är helt oväntat som gör att jag höjer betyget med en halv stjärna till. Ser fram emot nästa bok från denna debutförfattare som jag definitivt kommer följa.

Farangis Djerf

2020-09-03

Pojken med ärren av Marcus Eklund

Som privatperson och språklärare tänker jag på många aspekter, när jag ser boken Marcus skrivit:

Djupt och dramatiskt innehåll som beskrivs på ett verkligt sätt
Imponerande beskrivningar om olika situationer i det verkliga livet
Dialoger och samtal beskrivs som en spegelbild
Språket är aktuellt och modernt
Mångbottnad handling

Nu får du läsa den för att se vad som skrivs mellan raderna och vad som kan vara budskapet! Mycket nöje!

Å

Åsa Olsson

2020-08-31

Bra och spännande bok. Lättläst

Marie J

2020-08-30

Rekommenderar boken varmt! Författaren skriver ingående och detaljerat. En djup, välskriven och spännande bok, som jag hade mycket svårt att släppa!
Läs den!!!

Julia

2020-08-29

Julia

2m

✕ TA BORT

Bra bok. Väl skriven med noggranna möjlöbeskrivningar och djupa samtal om samhällsfrågor. Hög igenkänningsfaktor hos karaktärerna speciellt om man som läsare är mellan 20-30 år.

Marie Pettersson

2020-08-28

Rekommenderar alla att läsa denna bok!
En välskriven gripande bok med spännande handling och med twister som gör att den är svårt att släppa.
Ett oväntat men väldigt bra slut!!

Caroline Jönsson

2020-08-28

Kunde inte släppa boken. Kunde varit lite rappare, men ändå spännande.
Utsvävningarna bromsade handlingen lite, men var samtidigt intressanta.
Twisten på slutet var oväntad och otäck.
Jag vill gärna veta hur det går för Ahmed framöver. Hoppas på en uppföljare.

Sofie Widerberg

2020-08-26

Kan varmt rekommendera er att läsa Pojken med ärren. En spännande och gripande bok.

Eric Cedergren

2020-08-26

Lite seg i vissa delar, en del utsvävningar, men på det stora hela väldigt spännande. Läsvärd !

Jag rekommenderar alla att läsa den här boken, med betoning på ALLA. Detta är nämligen boken för dig som har barn, arbetar med barn och/eller har barn i din omgivning på något sätt – kanske i huset där du bor eller bland familj, vänner och bekanta. Det är alarmerande hög tid att Ahmed, lilla hjärtat och alla andra barn som lever med samma sorts helveten i hemmet får upprättelse och rätt att växa upp med trygga, vuxna förebilder. Läs ”Pojken med ärren” med spänning, ilska och driv. Kanske är du nästa person som gör skillnad för någon som är utsatt i din omgivning.

Bokmalen

2020-08-26

Boken som är flerfacetterad handlar dels om en ung kille på väg in i vuxenlivet, dels om ett barn som far illa, samt hur deras vägar korsas. Situationsbeskrivningarna är målande och spänningen växer sida för sida. En riktig bladvändare.

En annorlunda bok om ett barn som far illa. Historien är fängslande och karaktärerna känns äkta och spännande.
Jag gillar författarens sätt att beskriva de små detaljerna och få boken att kännas levande.
Författaren har genomgående ett språk och vokabulär som imponerar, varje mening känns genomtänkt.

Bokfrun

2020-08-25

Pojken med ärren handlar om barnmisshandel.
Just kapitlen om pojken tycker jag är bra och väldigt sorgliga.
Men de övriga kapitlen blev jag inte jätte begeistrad i. För mig var det lite för mycket onödigt runtomkring som var med.
Långa utläggningar om saker jag inte tycker passar in i de som sker runt om. Att det bara är där för att fylla ut eller att författaren kanske vill få in sin åsikt om vad han tycker om saker och ting.
Jag hade velat få följa med Ahmed och personalen mer på dagis. Upptäcks det mer skador?, fortsätter han gå där?, dyker mamma in på dagis något mer efter anmälan till socialen? Det är så mycket mer jag vill veta.
Så pojken tyckte jag mycket om men mitt intresse för Robert var svalt.

Det känns tråkigt att lämna ifrån sig sådana här recensioner. Jag förstår att alla författare jobbar och sliter med sina böcker. Men alla böcker passar tyvärr inte alla. Så den här boken passade inte mig men kommer att passa många många andra.

Mörk, skakande & fängslande!