Pojken i snön

Bjørk, Samuel

Det är vintern 1999. En äldre man kör med bil över fjället när han plötsligt är tvungen att tvärbromsa. Framför honom står en blåfrusen pojke med ett par rådjurshorn på huvudet. I samma trakter, fjorton år senare, hittas en ung flicka i balettkjol brutalt mördad. Kriminalkommissarie Holger Munch och hans kollega Mia Krüger dras in i det märkliga fallet. På brottsplatsen finns en övergiven kamera och Holger och Mia tror först på en snabb lösning. Men då är de ännu lyckligt ovetande om vad de snart kommer att möta. Efter succéerna med "Det hänger en ängel i skogen" och "Ugglan dödar bara om natten" är Samuel Bjørk tillbaka med en intrigspäckad thriller där vi får följa Oslopolisen i en gastkramande jakt på en beräknande mördare.

Jag gillar verkligen alla 3 böckerna men den här sista saknade något. Ett bra slut? Även om författaren twistar till det och man inte har en aning om vem mördaren är så falnar den av mot sluten, tyvärr. Men läsvärd är den. En stark 3a.

Ettan är fortfarande den bästa i serien. Denna är lite väl skruvad. Och den här gången är det inte Munchs dotter som är offer utan hans närmaste medarbetare Mia Krüger. Det känns lite andefattigt, men visst är det läsvärt.

Pojken i snön är del tre i serien om Oslopolisens Holger Munch och Mia Krüger. Jag läste de båda innan i serien när de släpptes 2014 och 2016 och tyckte väldigt bra om dem. Tyvärr har det gått lite för lång tid sedan jag läste dem, så jag har glömt bort karaktärerna en del och boken får lite onödigt lång startsträcka på grund av det. Det hade varit till fördel om jag läst dem nyligen istället! Berättelsen känns lite rörig till en början men kanske beror det mest på att jag inte minns karaktärerna så bra. När jag väl kommer in i karaktärerna och handlingen går läsningen lätt, boken har ett bra driv framåt. Det blir en riktigt spännande jakt på en beräknande och oväntad mördare. Mordgåtan är dock inte det mest intressanta, jag tycker att Holger och Mias privata problem och livsöden är det som fångar mitt intresse mest. Pojken i snön är en deckare som hamnar lite i mellanskicket utan att sticka ut åt något håll, den är varken dålig eller ruskigt bra, utan en mittemellan deckare som ger okej förströelse för stunden.

2019-07-31

Pojken i snön är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Holger Munch och hans kollega Mia Krüger. Jag har läst dom två tidigare böckerna om tyckt mycket om dom. Den första boken heter Det hänger en ängel i skogen och den andra boken heter Ugglan dödar bara om natten. Båda dom böckerna fick betyget fyra av fem av mig.

Den tredje delen i bokserien, Pojken i snön, var precis lika bra som dom tidigare böckerna. Den är spännande, välskriven och oförutsägbar. Och jag hoppas på fler böcker i serien.

Mörk, fascinerande & spännande!