Pojken i snön

Bjørk, Samuel

Det är vintern 1999. En äldre man kör med bil över fjället när han plötsligt är tvungen att tvärbromsa. Framför honom står en blåfrusen pojke med ett par rådjurshorn på huvudet. I samma trakter, fjorton år senare, hittas en ung flicka i balettkjol brutalt mördad. Kriminalkommissarie Holger Munch och hans kollega Mia Krüger dras in i det märkliga fallet. På brottsplatsen finns en övergiven kamera och Holger och Mia tror först på en snabb lösning. Men då är de ännu lyckligt ovetande om vad de snart kommer att möta.Efter succéerna med "Det hänger en ängel i skogen" och "Ugglan dödar bara om natten" är Samuel Bjørk tillbaka med en intrigspäckad thriller där vi får följa Oslopolisen i en gastkramande jakt på en beräknande mördare.

Linda Vanil

2021-02-20

En riktig bladvändare! Vill läsa mer och följa framförallt Mia Krüger.

Linda Vanil

2021-01-23

Spännande ända till slutet

A H

2020-12-23

Spännande.

J LJ

2020-04-26

Ettan var fenomenal, tvåan inte alls lika bra och den här...nää? En massa trådar som bara slutar i ett rörigt nystan och en mördare som inte alls makes any sense (ursäkta svengelskan). Nej, detta var nog den sista boken jag läste i den här serien, för den har spårat ut totalt.

Ser att min recension av bok två ligger här nedan, men den skrev jag alltså innan Pojken i snön (trean) fanns, så det måste blivit något märkligt här på sidan.

Karin Johansson

2019-10-12

Jag gillar verkligen alla 3 böckerna men den här sista saknade något. Ett bra slut? Även om författaren twistar till det och man inte har en aning om vem mördaren är så falnar den av mot sluten, tyvärr. Men läsvärd är den. En stark 3a.

2019-09-14

Ettan är fortfarande den bästa i serien. Denna är lite väl skruvad. Och den här gången är det inte Munchs dotter som är offer utan hans närmaste medarbetare Mia Krüger. Det känns lite andefattigt, men visst är det läsvärt.

2019-07-31

Pojken i snön är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Holger Munch och hans kollega Mia Krüger. Jag har läst dom två tidigare böckerna om tyckt mycket om dom. Den första boken heter Det hänger en ängel i skogen och den andra boken heter Ugglan dödar bara om natten. Båda dom böckerna fick betyget fyra av fem av mig.

Den tredje delen i bokserien, Pojken i snön, var precis lika bra som dom tidigare böckerna. Den är spännande, välskriven och oförutsägbar. Och jag hoppas på fler böcker i serien.

Mörk, fascinerande & spännande!

J LJ

2017-04-19

Spoiler:

Helt ok, men inte lika vass som ettan. Det hade varit intressant att få veta mer om mördarens tankar och mer om motivet. Jag trodde det var för att "försöka få liv" i mamman igen, men så är det massa miljonärer som pröjsar för att få titta på. Var det bara en bonus att dra in lite stålar samtidigt?

Marina Pedersen

2017-01-02

Bra

2016-11-25

Inte alls lika bra som ettan. Här blir det i långa stycken för pratigt. Dessutom låter Björk kommissariens dotter åter bli offer, lite långsökt. För att inte tala om allt alkohol-och tablettmissbruk, Mia Krüger borde inte kunna stå på benen. Synd efter den spännande upptakten i första boken.

Marina Pedersen

2016-10-10

Bra

Anna Johansson

2016-08-05

En bra uppföljare av Samuel Björk. En spännande handling som håller en intresserad genom hela boken. Mer fördjupning i både Munch och Krugers privata liv, som känns relevant och intressant. Hoppas det kommer fler böcker i serien.

Jonna

2016-07-14

Denna hade verkligen kunnat vara en 5:a. Riktigt spännande och jag hade svårt att lägga ifrån mig den, men, det som drar betyget är hur otroligt korkade poliserna är som jobbar där. Sida upp och sida ner ibland får man följa en dialog där de inte fattar någonting av vad den andra säger. "Va vad menar du?" Fast personen just sagt exakt vad den menade. Det blir för utdraget och ger ingenting alls till handlingen. Sluta med det!

2016-07-06

Ugglan dödar bara om natten är den andra boken i serien om polisen Holger Munch, Mia Krüger och deras kollegor i Oslo. Jag läste den första boken, Det hänger en ängel ensam i skogen, för ett år sedan, och jag tyckte mycket om den.

Och jag tyckte lika mycket om den här boken. Jag tycker ofta att norska kriminalförfattare skriver utmärkta deckare, och Samuel Bjørk tillhör numera mina norska favoritförfattare.

Ugglan dödar bara om natten är fristående, men som alltid när det gäller serier, så tycker jag ändå att man har störst behållning av att läsa serien från början och i rätt ordning.

Boken är spännande, oförutsägbar, lättläst, och välskriven. Och jag rekommenderar den absolut.