Pojken i resväskan

Kaaberbøl, Lene

| 2012

I resväskan låg en pojke. En naken, ljushårig pojke, liten och mager, knappast mer än tre år gammal ? Hans ögon var slutna, och hans hud lyste blekvit i skenet från lysrören. Det var först när hon såg hans läppar skiljas åt, helt lätt, som det gick upp för henne att han levde. Nina Borg är sjuksköterska och har svårt att värja sig mot allt det lidande hon möter i sitt arbete med flyktingar för Röda Korset. När en väninna oväntat hör av sig och ber om hjälp att hämta en väska på Köpenhamns centralstation, finner Nina något hon aldrig kunnat föreställa sig: en liten pojke, naken och neddrogad ? men lyckligtvis vid liv. Hon bestämmer sig för att på egen hand ta reda på vem pojken är och varifrån han kommer. Det visar sig vara ett livsfarligt beslut, som sätter hela hennes tillvaro på spel. Pojken i resväskan är en prisbelönt kriminalroman i högt tempo som utspelar sig i...

Therese

2021-01-17

De olika perspektiven i boken håller tempot och intresset uppe. Stundtals riktigt spännande och det är svårt att lägga boken ifrån sig. Alla detaljer känns kanske inte helt trovärdiga, men över lag riktigt bra!

Bokslukerskan 93

2019-01-27

En bok som verkligen fångade mig! Läste ut den på en kväll :)

2017-12-25

Bättre än väntat. Skriven i ett högt tempo men ändå någonstans trovärdig. Ett aktuellt ämne som tyvärr sker varje dag. Stark 2:a

Ann Simonsson

2017-07-19

Orkade inte läsa klart.

Carina Waljehorn

2017-07-05

Eva Jacobson

2016-07-05

Början ok. Resten rena rama rappakalja. Absolut ingen idé att läsa de efterföljande böckerna.

Katarina Nord

2014-07-19

Första boken jag läst av Lene Kaaberböl. Spännande och hemsk! En sorgsen lite melankolisk ton vilar över boken och uppläsarens röst är perfekt till. Många lösa trådar och som jag skulle vilja vetat mer om. Har redan beställt nästa bok i serien på biblioteket.

E H

2014-03-05

Fängslades inte av denna bok. Idén var bra att uppmärksamma detta område men det kändes ändå blasé när jag läste.

Göran Claesson

2014-03-03

Tidigare har jag läst Lene Kaaberböls "Skämmerskans dotter", en medeltidsberättelse för ungdomar som var så spännande att jag var tvungen att läsa hela serien. Kan hon skriva lika spännande för vuxna? tänker jag och börjar läsa "Pojken i resväskan" (medförfattare Agnete Friis). Och jag är fast, från första sidan är boken oavbrutet fängslande.

En väninna har bönfallit Nina att hämta en resväska åt henne. Väskan finns i en låst förvaringsbox på Köpenhamns central. Hon hämtar väskan och öppnar den på bilparkeringen. I väskan finns en nedsövd pojke. Vem är han och var kommer han ifrån? Varför har han smugglats in i Danmark? Nina vill av olika skäl inte kontakta polisen utan försöker ta reda på sanningen själv. Samtidigt jagas hon av kriminella som skulle tjänat pengar på pojken, om inte smugglingen gått snett.

I ett högt tempo, där berättarperspektivet hela tiden växlar, skildras en brutal och hänsynslös värld där många far illa. Som läsare förstår jag successivt vad som orsakat den händelsekedja som slutar i katastrof, och jag sugs verkligen med i denna berättelse.

Om man, liksom jag, har tröttnat på polisromaner à la Wallander där halva boken är seg dialog när man går igenom spaningsläget, så rekommenderas "Pojken i resväskan". En bladvändare både för att man vill se hur det går och för att förstå vad som har hänt.

Maria Mobiny

2013-10-14

superbra

Glada Gunvor

2013-10-07

Ganska spännande historia med mycket blod i. Betyg 4, bra uppläsare med lite mörk whiskyröst. Jag ger henne också en 4.

marlenes. nu

2013-09-22

Danskarna är skickliga ;) så även denna gång. En mycket välskriven bok även om den inte kändes helt trovärdig, men i böckernas värld kan väl allt hända? Och ibland får man läsa mellan raderna

Lotta Karlsson

2013-08-07

Inte sådär särskilt bra deckare, för många av karaktärerna fick man aldrig veta vad som hände. Spännande men för lite trovärdig.

2013-06-04

Lyssnade på den som ljudbok. Anna Maria Käll läser jättebra! Och som vanligt lyckas danskarna med sina deckare! Den här var spännande hela tiden och har nu gjort mig riktigt bortskämd när det gäller böcker i samma genre. Längtar efter näsa bok i serien!

Kerstin Hellgren

2013-05-13

Spännande och bra. Otäck intrig!

Den var väl OK, men inte mer. Inte så värst spännande, och jag tyckte huvudpersonen Nina mest var konstig och irrationell. En ganska osannolik intrig dessutom.

Anchi L

2013-04-14

Otäck, skrämmande och superbra var den innan jag läste den och efteråt var den, en helt ok deckare.

Anna Nilsson

2013-04-08

Intressant,, tänkvärd, belyser flera såväl mänskliga-, som samhällsproblem samtidigt som den är väldigt spännande.

Jenny Jansson

2013-04-06

Boken var välskriven spännande och bra men jag hade nog förväntat mig något mer av den. Mycket läsvärd.

Lisbeth Rodefors

2013-04-04

Trodde den skulle vara bättre, uppskriven som den är. Danmarks Sti
g Larsson. Jag ger författare en chans till, när nästa bok kommer.

Marita Ryen

2013-03-09

Betyg 4,5. En riktigt bra och spännande bok. Bra uppläsare.

2013-03-04

Hade lite svårt för Nina Borg i början. Vem är hon och varför mani på klockan? Kommer in i den så småningom och den blir riktigt spännande.

Första boken om sjuksköterskan Nina Borg, hoppas det blir fler. I början är det mycket personer att hålla reda på och man fattar knappt hur allt hänger ihop. Men självklart knyts alltihop på slutet. Jag tycker det var bra tempo och det var väldigt spännande, och kändes lite annorlunda mot alla polisdeckare. Välskriven och genomtänkt och jag hoppas bok två kommer på svenska snart

2013-01-15

Det här var en mycket, mycket bra dansk kriminalroman. Det är första boken i en serie om sjuksköterskan Nina Borg, och den enda som är översatt till svenska än så länge. Jag hoppas verkligen att alla böcker i serien blir översatta, för jag vill verkligen fortsätta att läsa fler böcker av författarna.

Boken var välskriven, lättläst, och mycket spännande. Och jag kan verkligen rekommendera den.