Pojken i randig pyjamas : en sorts saga

Boyne, John

| 2007

POJKEN I RANDIG PYJAMAS ljudbok av John Boyne Pojken i randig pyjamas börjar i Berlin 1942. Den nioårige Bruno kommer hem en dag och upptäcker att alla hans saker håller på att packas i lådor. Hans pappa har blivit befordrad och hela familjen måste fl ytta till ett annat hus långt, långt, borta där det inte finns någon att leka med och inget att göra. Ett staket sträcker sig så långt ögat kan nå och på långt håll kan han se de märkliga människorna som staketet skiljer honom från. Bruno, som drömmer om att bli upptäckare, bestämmer sig för att ta reda på mer om sin omgivning. På sin vandring träffar han en pojke vars liv och situation är helt olika hans egna och deras växande vänskap får förödande följder. John Boyne föddes på Irland 1971 och studerade vid Trinity College i Dublin och University of East Anglia i Norwich. POJKEN I RANDIG PYJAMAS är hans första bok för unga läsare...

W

Weronica

2022-10-09

Sorlig berättelse om en verklig händelse. Skriven för barn men även vuxna kan läsa den tycker jag.

Amanda Lindqvist

2021-04-07

En väldigt sorglig berättelse, men också väldigt viktig om nazisternas grymhet under andra världskriget. Här skildras koncentrationslägret Auschwitz genom ett barns ögon, vilket gör att tonen kan hållas mer neutral.

2021-01-24

Gripande berättelse även om den är skriven för den yngre generationen. är ändå trovärdig när inget internet fanns. Inte otroligt att ett barn inte förstod vad som hände under kriget.

Mikaela86

2020-07-05

Jag visste inte att boken var skriven för barn. Det känns som man behöver ha kunskap om förintelsen för att förstå den. Jag tycker att boken är skriven på ett barnsligt sätt. Språket tar inte tag i mig och det gör att jag inte heller blir så berörd av slutet. En svag trea.

Therese

2020-05-03

Gripande och hemsk samtidigt som jag inte kan låta bli att reta mig på huvudpersonen, som av naturliga skäl inte kan veta bättre. Detta är en bok som blir bättre om man har förkunskaper om förintelsen eller någon att diskutera med. Mycket sägs mellan raderna eftersom allt ges ur en 9-årings perspektiv.

Ingrid Bergenudd

2018-10-05

Ingen trovärdig historia.

Catharina Sanjay

2018-06-14

Tänk att det dröjt så länge för mig att läsa Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Den, i likhet med några fler böcker som tagit mig med storm, har en ung pojke i huvudrollen. (Någon gång snart måste jag nog börja inse att jag verkligen gillar böcker med unga pojkar i huvudrollen och sluta undvika dem. Det är bara det att jag tror att jag inte kommer kunna relatera till huvudpersonen alls.)
Berättelsen börjar med att den unge Bruno kommer hem och får reda på att familjen måste flytta, då hans pappa kommendanten fått ett nytt viktigt uppdrag och ”furiren har stora planer för honom”. De flyttar till ett hus i ”Allt Svisch” och med ett barns ögon upplever Bruno världen omkring honom. Det faktum att han inte förstår vad som egentligen händer och hur hemskt det är, gör boken oerhört stark. Man sitter med facit i hand och anar att det inte kommer kunna sluta bra, trots Brunos ganska oemotståndliga sätt att resonera och se på världen. Språket är suveränt och Bruno är alldeles bedårande.

villa-freja.se

2018-02-07

Starkt skildrad, viktig läsning.

Erica S

2017-05-29

nä gu så dålig denna var

Iris Eriksson

2015-12-11

Väldigt lättläst bok. Väldigt.... naivt skrivarsätt. Lite oundvikligt kanske då det handlar om två nioåriga pojkar, men ändå. Detta gjorde att jag hade svårt att riktigt..... bli känslomässigt berörd av den. Visst var den hemsk (jag hade ingen aning om vad den handlade om och hur den skulle sluta) men ändå kände jag mig inte så upprörd över det i slutet. Och jag tror att det var för att den var skriven på ett sätt som gjorde att man höll sig lite... utanför allting. Men bra skriven ändå, och väldigt hemskt slut. Värt att läsa och tar inte lång tid heller!

Teresia Kjellgren

2015-04-20

Förintelsen ur ett tyskt barns perspektiv. Just denna naiva nioåring råkar ha en pappa som är kommendant över Allt Svish.

Sanna S

2015-02-15

Det är en bra grundhistoria. Men det som drar ner betyget är att en pojke på 9, 10 år är inte så där naiv. Han är naiv på gränsen till imbecill. Och det störde mig. Har inte sett filmen, men kan tänka mig att den berör mer.

Lars Isaksson

2014-07-07

Ovanligt nog är filmen betydligt bättre och framför allt berör den mer. Vem vilö läsa en skildring av nazismen utifrån en 9-åring som enbart är intresserad av att leka? Det finns så många bra berättelser om och kring nazismen från insidan, men den här är rent ut sagt löjlig. Kanske lämplig för just en 9-åring. Fast då krävs det ju en del kunskap om nazismen, vilket inte allt för många 9-åringar tros ha. Det är saker som dessa som bitvis gör boken helt obegriplig och irriterande.

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Första delen av boken gjorde mig varm om hjärtat. Den andra delen bröt mitt hjärta i tu. Man blir så berörd!!

Maria Klamas

2014-01-26

Läskig... en barnbok på ett sätt, men samtidigt en bok för alla... bitvis rätt kul när han kallar Hitler för furien... men med en allvarlig underton... och pojkens längtan efter vänner, efter kärlek efter värme... verkar vara en så kall uppväxt så man blir alldeles sorgsen i hjärtat... kanske hade det varit annat livet om han fått vara med sin farmor? och vänskapen han utvecklar med den lille gossen på andra sidan... eller vem är det som är på andra sidan egentligen... och hjälp slutet... mitt hjärta stannade...

2014-01-18

Intressant att skriva en bok om förintelsen ur ett naivt barns perspektiv. Jag uppskattade den här boken mycket.

Anna Hedenstedt

2013-12-19

Flera elever har ÄLSKAT denna. Jag kan förstå det, hade nog också gjort det som 15-åring. Den dög bra även för en trettioplussare!

arya nawab

2013-11-06

ganska tråkig bok

Jeanette Olsson

2013-07-20

Viktigt att förstå den delen av historia. Läs den!!

Louise Olsson

2013-05-03

En helt otrolig bok och film! Otroligt budskap! Läs den! Sjukt bra!

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

En bok som följer och förföljer en resten av livet.

Anna Lindström

2013-03-06

Bra och gripande historia men Bruno verkar inte lite naiv och det skaver lite irriterat boken igenom. En nioåring borde väl ha snappat upp ordet "krig" någon gång under åren och frågat vad det är som händer?

Helena Almqvist

2012-12-04

Måste bara läsas, en otrolig historia som trollbinder dig, fantastisk

Amanda Kinnander

2012-07-04

Något långrandig bok om en mycket naiv och ovetande pojke. Lite förutsebart slut, men det berör.

Monika Häägg

2012-05-31

Fantastisk att läsa. Ondskan betraktad från det lilla barnets perspektiv. Väl värd att läsas även av vuxna.

Sofia Westerberg

2012-05-25

ååh vilken bra bok, Det var så sorglig, grät som en bebis i slutet och grät typ i 1½ timme efter det för att den var så sorglig. Mycket bra bok måste jag säga.

Sanna T <3

2012-05-16

Nja jag tyckte den var si så där..

Denna bok var helt okej tycker jag. Dottern kom hem och skulle läsa denna i skolan och så klart så skulle ju även hennes lilla mamma även läsa den =)

Mats T

2012-05-02

Detta är en helt okej liten bok

2012-04-30

Tragisk men väldigt fin berättelse.

Alva Ordnörden

2012-03-29

9-åriga Bruno får mot sin vilja flytta från sin trevliga hemstad Berlin till det mindre trevliga Allt Svisch. Hans far har fått ett väldigt viktigt uppdrag av Furien, det är allt som Bruno och hans äldre syster får reda på då de frågar varför de måste packa sina väskor och ge sig av så hastigt. Självklart så lyder de, men nyfikna och förvirrade kan de inte låta bli att vara. Men i Allt Svisch är allt väldigt tråkigt upptäcker barnen sedan. Det finns inga affärer, caféer eller människor (förutom de som är bakom det konstiga stängslet, men de får Bruno absolut inte tala med, inte ens se på). Det är öde och Bruno och hans syster lämnas ensamma hela dagarna, vilket i längden blir olidligt tråkigt. Därför så går Bruno en dag på en liten upptäcksfärd (han vill bli upptäcksresande en dag - en äventyrare - precis som Tom Cruise) och då så når han stängslet och bakom stängslet så sitter det en pojke i hans egen ålder. En pojke i randig pyjamas. Efter den dagen blir ingenting sig likt, det är både början på ett krig, men också början på en riktigt stark vänskap...

Den här boken är framför allt väldigt speciellt skriven. För boken är skriven ur Brunos synvikel - inte i jag-perspektiv - men ändå ur Brunos synvikel. Ur en oförstående och naiv 9-årings synvinkel. John Boyne har berättat det hela på ett sätt som är både farcinerande och lite underligt, för Bruno är helt ovetande om vad hans pappa jobbar med, han vill själv bli som honom - stor, stark och modig. Att vara soldat verkar bara vara bra, tror han och vad människorna bakom stängslet gör har han heller ingen aning om. Än mindre vad de är. Eller varför de är där. Jag tycker personligen att sättet författaren har skrivit det på är genialt - underligt, men genialt. Det får en att ställa massor av frågor medan man läser och det får en att inse att det säkert var så för många barn som hade föräldrar som arbetade åt Hitler under andra världskriget. För man älskar sina föräldrar och man tror inte att de skulle göra något som var fel. Det är man helt säker på. Men i vissa fall, som i Brunos, så tror man tyvärr fel. Jag skulle rekommendera alla att läsa den, för även om den är jättehemsk och sorglig, kan man absolut lära sig något av den!

Moa Johansson

2012-03-22

Inte den mest spännande boken, men värd att läsa och fundera över! Slutet var gripande, tycker jag.

Victoria Lidin

2011-10-04

Jag läste den här på Engelska, men den var då otroligt gripande och sorglig! Jag grät nästan i slutet av boken.. Men den är så läsvärd!!

Anna-Karin L

2011-08-24

Oerhört gripande att läsa ur en 9-årig pojkes perspektiv om judarna på andra sidan staketet. Vi är alla ganska lika!

Lina Johansson

2011-07-23

Filmen är bättre, tycker jag.

Birgitta Spele

2011-06-06

Jag såg filmen först och tycker att den var ännu bättre. Men boken är bra, spännande, hemsk och lättläst.

Josefine Ejebjörk

2011-05-05

Bruno verkar oftast yngre än han är (nio) men berättelsen är välskriven och twisten på slutet lite oväntad även om man kan känna att något stort ska hända.

Eva Pettersson

2011-02-01

En helt fantastiskt fin och speciell bok! Det enda tråkiga med den är att den tar slut så fort... (bara 175 sidor)

Karin Almén

2010-12-29

Stark och gripande berättelse!

Elisabeth E

2010-09-16

Smärtsamt bra. Stundtals kände jag mig irriterad över Brunos naivitet och ville bara skaka om honom och förklara och försöka få honom att förstå. Sedan fick jag påminna mig om att han bara är nio år gammal och precis som Eyez sa nedan, hur mycket förstår en nioåring egentligen om koncentrationsläger?

BoelMaria *

2010-05-16

Hela familjen vill ge den här boken högsta betyg. En bok som mina bar 10 och 13 fått läsa i skolan och diskuterar flitigt långt efteråt.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Stark bok som ger ett helt nytt perspektiv på saker och ting. Rekommenderas till de som gillar att läsa om Andra Världskriget eller som orkar ta på sig en tårdrypare.

Eyez Only

2009-09-30

Först tänkte jag ge denna bok en stjärna mindre enbart pga att jag blev irriterad på hur naiv Bruno är, men sen tänkte jag att hur mycket förstår egentligen en nio-åring av organiserat mass-utrotande? En mycket bra och tänkvärd bok!

marita bornefalk

2009-06-14

En mycket gripande bok om barns oskuldsfullhet, nyfikenhet och livets grymma realiteter.