Pojken från skogen

Coben, Harlan

| 2021

När det förflutna hinner ikapp Ett barn hittas i skogen på USA:s östkust. Han har överlevt ensam utan mänsklig kontakt och har inget minne av var han kommer ifrån. Pojken får namnet Wilde. 30 år senare har Wilde återvänt till skogen där han bor isolerad och utstött från den stad han vuxit upp i. Han har lämnat en lovande karriär inom militären bakom sig och föredrar ett avskilt liv utan några nära relationer. Men när en tonårsflicka försvinner spårlöst blir Wilde indragen i fallet. Han tvingas återvända till det samhälle han aldrig passat in i och upptäcker snart att staden och dess maktelit döljer mörka hemligheter som kan förstöra otaliga liv. Harlan Coben har utnämnts till en av vår tids skickligaste spänningsförfattare och toppar bästsäljarlistorna världen över. I den kärnfulla thrillern Pojken från skogen vävs ojämförlig spänning ihop med fängslande karaktärer och otroliga...

2022-11-10

Nej, här lyckades Coben (återigen) inte få till det som han gjorde så bra från början. Dvs att skriva en spännande bok. Den här förstod jag inte ens varför den skulle heta som den gjorde när pojken från skogen inte ens var huvudrollen på något sätt. Det var som att för mycket lämnades olöst.

2022-01-08

Bra, skarpsinnig, men tenderar att bli lite långdraget rörig ibland. Men Coben är riktigt samhällsorienterad och tidsanknuten med imponerande paralleller med trumpismens Fake News!

Jan Banan

2022-01-04

En av de tråkigaste Coben jag läst hittills.

Amanda Saléh

2021-10-27

Helt okej. Skulle inte rekommendera den dock.

Lars Persson

2021-08-15

Helt ok men enligt mig inte någon av Cobens bästa

Monica Bäckelin

2021-01-25

Bra, spännande, och välskriven.

2021-01-18

Harlan Coben - Pojken från skogen - Betyg: 4 av 5 - 📚 - Det här är den nittonde boken som jag läser av Harlan Coben. Hans serie om sportagenten Myron Bolitar tycker jag inte är speciellt bra. Men alla hans fristående böcker tycker jag är mycket bra. Den här boken, hans senaste och nyutkomna bok, Pojken från skogen, var också bra. Men tyvärr så tyckte jag nog att den var något sämre än hans tidigare böcker. Fast jag kan ändå absolut rekommendera boken.

Jennifer Johansson

2021-01-05

Tack till Bookmark förlag för recex!

Pojken från skogen handlar om en pojke som hittades i skogen på USA:s östkust, som överlevt helt ensam utan mänsklig kontakt, och inget minne av vem han är eller vart han kommer ifrån. 30 år senare återvänder han för att bo i skogen, efter att ha lämnat en lovande karriär i militären. En dag försvinner en flicka spårlöst och Wilde blir indragen i fallet och tvingas där igenom återvända till samhället han aldrig passade in i.

Jag har läst några thrillers av Harlan Coben tidigare och gillar alla mycket. Men, den här föll jag inte lika hårt för. Jag tyckte att det var lite väl för många trådar uppe samtidigt och att alla inte riktigt löstes upp och fick svar på. Jag tyckte också att det hade varit intressant att få veta mer om Wilde, eftersom han ändå är en så pass viktig karaktär. Eftersom man inte fick veta så mycket om honom så var det även svårt att känna sig med berättelsen och inne i den, utan det blev mer att man tittade på.

Men, precis som Cobens tidigare thrillers är ju även den här en bladvändare, med flera handlingar som går in i varandra och skapar en dynamik i berättelsen som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Kapitlen är korta och karaktärerna många, vilket både gör det roligt men också utmanande att hålla koll på vilka alla är samtidigt som man försöker gissa sig fram till vem som är boven i dramat. Jag gillar också mycket att alla hans karaktärer känns väldigt verkliga och gråa (varken onda eller goda), vilket gör det lätt att känna medlidande och tillit till karaktärerna. Även om det här inte var min favorit av honom så ser jag oerhört mycket fram emot att läsa hans kommande böcker!

Rekommenderar till dig som gillar thrillers med många handlingar som löser sig lite mer och mer ju längre in i berättelsen man kommer, starka kvinnliga och manliga karaktärer och thrillers vars fokus inte är på mäns våld mot kvinnor.