Poirots jul

Christie, Agatha

| 2014

Att den gamle mannen hade s mycket blod i sig! Den ldrade miljonren Simeon Lee har tre vuxna sner. Alla lika frsummade som fyllda av hat mot varandra och sin far. Vl medveten om detta finner Simeon en sadistisk tillfredsstllelse i att samla den dysfunktionella familjen fr att fira jul tillsammans. Fast i sin rullstol gnar han hgtiden t att utdela trakasserier och det rder ingen brist p konflikter i familjen. Men nr Simeon hittas ihjlslagen gr nd ingenting ihop. Frn sitt stilla julfirande kallas Hercule Poirot till familjen Lees gods. Allt efter som han lgger ihop bitarna i mysteriet nystas fler mrka hemligheter upp n vad familjen skulle nska. Poirots jul utkom r 1938 och mottogs med mycket fina recensioner. I Sverige har boken ofrtjnt hamnat i skymundan trots att den anses vara en av Agatha Christies frmsta romaner. I nyversttning av Helen Ljungmark...

Matilda Persson

2020-08-20

Emellant lskar jag att grotta ner mig i en pusseldeckare och Agatha Christie r verkligen drottningen nr det kommer till denna genre. Ett bra mysterium med en finurlig lsning som jag bara lyckades lsa delar av innan avsljandet. Hade dock hoppats p lite mer julknsla i och med titeln men i vrigt var den precis s som en pusseldeckare ska vara.

🎅🎁

Yvonne Larsson

2015-04-13

I tonren pljde jag igenom alla Agatha Christie-bcker jag kom ver och nu kommer flera av dem ut i nyversttningar. "Poirots jul" kom ut frsta gngen 1938 och jag r osker p om jag lst den tidigare, men oavsett s mste jag sga att den hller n. I alla fall om man gillar Poirot, hans ffnga och hur han anvnder sina sm gr celler, och det gr jag.

Detta var en av julklapparna frn mina barn (fick ven Huset p udden) och jag blev s sugen p att lsa att jag satte igng direkt. Nu handlar den inte s mycket om jul precis mer n att allt hnder under jultid. Men frutom det har den allt som en pusseldeckare ska ha and I love it. Det brjar med att man fr "ngorlunda" lra knna personerna i Simeon Lees familj, nr de en efter en kommer till huset fr att fira jul. Alla verkar givetvis ha en dold agenda och deras intryck av Simeon Lee r inte allt fr positivt. Det r upptakten till en deckare i klass, dr man sjlv sitter och frsker lista ut vem som kan vara mrdaren. Men jag var naturligtvis helt fel ute. Tack barnen fr fina julklappen, som fick avsluta mitt bokr.

Emma

2014-01-08

Simeon Lee r en otrevlig gammal man som inte r srskilt omtyckt av ngon. Han bjuder hem sina vuxna sner ver jul som han tappat kontakten med och det slutar med att han blir brutalt mrdad. Poirot kommer till huset fr att prata med de misstnkta och avslja den skyldige. En riktigt mysig snabblst pusselgta perfekt fr en stormig vinternatt. Jag var frvnad ver hur bra den var, ville inte lgga den ifrn mig :)

Ida

2011-11-26

nnu en bok av ahatja christie dr urvalet av personer som kan vara mrdare r begrnsat. Bra bok dr slutet inte alls var vad jag hade tnkt mig. :)

Merja A

2010-12-21

En smmysig juldeckare. Jag strcklste den i vntan p doppardagen.