Plupp och björnungarna

Borg, Inga

| 1983

På våren träffar Plupp björnmamman och hennes två ungar. Tillsammans med Plupp får vi följa björnarna genom året och se hur de gör ren pälsen efter vintern, leker, äter blåbär på sommaren och på hösten är tjocka och mätta och förbereder sitt ide. Men Plupp, Hermelin och Lämmel klarar inte av at sova hela vintern, trots att de åt sig mätta.

Lilla Peggy

2021-03-27

Våren har kommit till Blåvattnet. Plupp kokar vårsoppa. Vännerna Lämmel och Hermelin smakar. Men framförallt vill de att Plupp ska se på när björnen skrubbar av sig vinterpälsen. Hon har fått två ungar. De heter Bamse och Mova. Den här sommaren ägnar Plupp en hel del av sin tid till att följa med björnarna på deras vandring. Han får också vara med när björnmor ordnar ett vinteride åt sig och sin familj. Det här är en både rolig och lärorik bok. Lärorik med tanke på allt man får lära sig om just björnar. Rolig med tanke på att det händer en hel del skoj saker, som då när Plupp skulle försöka leva utan mat en hel vinter, precis som björnen. Det misslyckas så klart.