Plåtmannen

Winman, Sarah

NOMINERAD TILL EN COSTA NOVEL AWARD 2017"Plåtmannen är ett underverk, full av kärlek, längtan och saknad." ObserverDet här är nästan en kärlekshistoria. Ellis och Michael är tolv år när de blir vänner och under en lång period är det bara de två. De cyklar runt på gatorna i Oxford, upptäcker poesi och simmar i floden. Och en dag upptäcker de att den här vänskapen är så mycket mer än vänskap. Ett decennium senare är Ellis gift med Annie och ingen vet var Michael håller hus. Vilket leder till frågan om vad som hände under åren däremellan? Det här är nästan en kärlekshistoria. Fast det är inte så enkelt som det låter. SARAH WINMAN är en brittisk skådespelare och författare som slog igenom stort 2012 med När gud var en kanin [When God Was a Rabbit]. Boken blev en internationell bestseller och Sarah Winman fick flera priser, bland andra Galaxy National Book Award och New Writer...

2018-08-11

Den här boken dök upp i posten, som en överraskning. Jag hade aldrig hört talas om den innan, men sedan började det dyka upp positiva omdömen. Beskrivningen på baksidan låter ju lovande och när jag behövde en tunn bok till sommarboksbingot så ryckte jag Plåtmannen ur hyllan. Läs mer på min blogg

2018-07-18

Michael och Ellis blir vänner när de är tolv år gamla. Under lång tid är det bara de två . De cyklar runt i Oxford, simmar i floden och upptäcker poesi. 🐴

Plåtmannen är en kort roman (155 sidor) som går oerhört fort att läsa. I boken får vi först följa Ellis och sedan Michael där de på varsitt håll berättar om sitt liv. Deras vänskap är stor även om de på senare år inte ses. Var Michael är vet ingen först, men det får vi snart reda på. Det är en fint berättad historia om de båda vännerna. Trots de få sidorna är boken lite svårläst, saknar både kapitel i boken och en tydlig linje i berättandet. Den känns aningen flummigt berättad, nästan som den är nedskriven direkt som en person pratat. Men jag gillar historien ändå och den är intressant att läsa. Skulle inte bli förvånad om den dyker upp som film framöver!

Fantastisk, gripande och stark!