No1 Ladies Detective Easy Read

Detta är en lättläst bok med tillhörande CD-skiva.

Josefin Wessman

2023-12-02

Enkel, men underhållande

Anna Ericsson

2020-10-30

Kul och härlig! Fick mig att börja dricka rooiboste.

Maylie Haim Poulsen

2020-04-28

Feelgood bok helt klart! Har hela serien hemma.

Mimmi Leander

2020-03-28

Mysig, lättsam och charmig

linda blanckert

2019-11-28

Lättsam och underhållande. Spännande feel good.

Elisabeth Svensson

2019-01-28

Mysig serie som man lätt fastnar i.

Kerstin

2019-01-06

Trevlig
Levde inte upp till alla förväntningar

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Charmig feelgoodbok som ger mersmak.

2018-03-22

Såg ett avsnitt på TV och blev lite avskräckt, minns inte riktigt varför. Nu tog jag ändå itu med denna serie, började tack och lov med den första. Och nu är jag nog fast och vill läsa fortsättningen! Så trevlig läsning får man leta efter. Denna finurliga dam charmar alla i boken och hon charmar även mig. Man läser med glädje hur galant hon löser knepiga fall och man gläds också åt hennes värme och hennes kärlek till Botswana. Det inspirerar till att läsa lite historia också.

2017-08-23

Jag vet inte hur många gånger jag har hört något om den här serien. Oftast bra saker, eller faktiskt nog bara bra saker. Ett problem med så här lite äldre böcker är att de första delarna i serien brukar vara svåra att få tag i så när jag hittade denna på bokrean 2013 högg jag som en kobra. Drygt fyra år tog det innan den smet upp på läslistan. Läs mer på min blogg

Acke Andersson

2017-08-06

En allt igenom trevlig bok!

Anja Keränen

2017-06-24

Bra

Anneli Kristensen

2017-02-17

Om du behärskar engelska språket tillräckligt väl för att ta dig an en hel roman/deckare läs denna på originalspråket. Mma Ramotswe är en underbar karaktär med ett språk som avväpnar den mest aggressiva bov. TV-serien har fångat hennes färgstarka personlighet och den svenska översättningen är utmärkt även om det lokala i miljö och språk inte fångas fullt ut. En mycket underhållande bok i en ljuvlig serie där vi får följa Mma Ramotswes karriär och privatliv.

Tyckte rent instinktivt att det kändes märkligt att en vit, till synes västerländsk, man skulle skriva en bok om en svart kvinna i Botswana. Efter att ha rådfrågat google fick jag reda på att Alexander McCall Smith föddes i Zimbabwe, vilket reder ut saker och ting någotsånär. Kanske är det bättre att jag läser om en svart kvinna som en vit man har skrivit om, än om inga botswanier alls, men jag ser ju allra helst att svarta kvinnor får skriva om sig själva och att det är de böckerna som får den främsta spridningen.

Jag har som sagt inte läst om Botswana tidigare, men efter att ha läst den här boken har jag förstått att landet har förskräcklig (rent vidrig) kvinnosyn, ganska korkade invånare och giftiga ormar. Det är nästan så att jag hoppas att författaren har hittat på och är fördomsfull själv. Boken var lättläst och väldigt lättsmält, utan egentliga faror, allvarliga deckarmysterier eller problem överhuvudtaget. Ganska mycket jaha nähe över läsupplevelsen, samtidigt som den ändå var underhållande och trevlig. Läste i samband med googlingen om att det finns ytterligare 14 böcker på svenska. Har dock svårt att inbringa någon form av sug efter att läsa alla dem.

Philip Stenström

2017-01-04

Botswanas motsvarighet till Sherlock Holmes är en kvinna vid namn Mma Ramotswe. Boken både charmerar och briljerar på samma gång som den drar in läsaren i ett spännande tempo utöver det vanliga. Varje sida är en lycka att läsa och man kan aldrig få nog av de mest märkliga detektivfall som radas upp i kapitel efter kapitel.

Nettan J

2016-12-25

En rolig spännande bok.

Harriet Klarin

2015-10-05

Första boken av många förunderligt roliga, trevliga och småspännande böcker om de charmiga damerna.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Härliga mustiga former, dofter och färger stiger upp ur minnets dunkla djup. Och en kvinna med mycket skinn på näsan.

Helena Reinedahl

2015-05-06

Inte min tekopp.

Maritha .

2014-03-12

Rakt och enkelt språk utan de klyschor man ofta hittar i mer traditionella deckare. Gillar osentimentaliteten och humorn.

ida during

2014-03-09

måste läsas om, läste den när jag var liten.
har dock starka minnen av att den är så myyyysig så.
(resebok)

2014-01-10

Väldigt överreklamerad bok, däremot är det en fröjd att lyssna på Babben Larsson som uppläsare. Men jag tror inte att jag kommer att läsa/lyssna på fler böcker i serien!

Monica Magnusson

2013-11-09

Kanske var jag inte på humör när jag försökte läsa boken. Men jag tyckte den va långtråkig och hände ingenting. Vill gärna tycka om den eftersom så många älskar denna bok. Får ge den ett nytt försök en annan gång. Orkade inte läsa klart den. Var för seg och tråkig.

Anna Lindgren

2013-09-04

Rekommenderas inte om du gillar spänning!

Mimmi Thorneus

2013-08-29

Mysig läsning, men inte mycket mer än så. Seg och tråkig.

Emma

2012-12-23

Mma Ramotswe gifter sig ung med en vidrig man och efter sitt tragiska äktenskap så lever hon ensam och tar hand om sin far i fjorton år. När hon sedan ärver pengar bestämmer hon sig för att starta en detektivbyrå trots att hon får frågan om kvinnor verkligen kan vara detektiver. Mma Ramotswe förklarar att det är kvinnor som ser vad som händer. Berättelsen är inte särskild känslosam vilket är lite tråkigt, men också precis det som är bokens charm. Mma Precious Ramotswe tar inte saker så allvarligt och har en härlig kvinnlig styrka och beslutsamhet. En väldigt mysig annorlunda deckare om en mängd små mysterier i Afrika.

Thommy Stenström

2012-10-14

En mycket trevlig historia om den underbara detektiven och hennes härliga sekreterare.
Rekommenderas starkt om du är ute efter mysig stund i höst mörkret.

Underbar och annorlunda då när den kom. En varm känsla. Men jag orkade inte läsa några uppföljare, det händer helt enkelt för lite, jag blir uttråkad.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

En annan typ av kriminalroman. Inte våldsam, inte händelserik, alldeles lagom.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Trevlig småputtra författare.

Lina Josefsson

2012-06-29

Minns att den var sådär småmysig och putlustig, gillar inte småmysiga och putslustiga böcker.

Linda Åslund

2012-06-12

Oj, jag blev riktigt förtjust i den här!

Linda Jönsson

2012-05-31

Jag drömmer mig alltid bort till Afrika när jag läser om Mma Ramotswe. Böckerna jagar bort det mörka tunga molnen och jag blir alltid lite gladare.

Emma Gustafsson

2012-02-23

Spänning genom hela boken! :)

Liam Olsson

2011-12-25

Den mysigaste detektiven nånsin! Får mig att längta efter bohemiskt Afrika.

Maria Lindén

2011-11-27

Jag tyckte det här var en lättsam härlig bok. Inget mästerverk kanske som man trott genom andras kommentarer, men jag mådde väl när jag läste boken. Har en kompis som är född i Botswana och hon pratar alltid så varmt om landet så det var kul att läsa om det nu också. Fick samma känsla av boken som när jag yssnar på min kompis.

Anna Nyman

2011-09-07

Trivsam. Blir dock lite nyfiken på författarens relation till Botswana och hur pålitlig skildringen av det samhället är.

Britta Persson

2011-08-09

Tråkig, ointressant och verkar som att den är skriven för en 10-åring och inte en bok för vuxna!

Mattias Renström

2011-08-01

En trevlig historia som lunkar på i maklig takt utan någon tanke på att ändra tempo...

Rolig, lättläst och med nya perspektiv!

Karin Berglin

2011-06-27

feel-good bok

Eva Furuholm

2011-06-21

Gillar böckerna i denna serie. De förmedlar värme, humor, lugn, tankar om hur vi lever och vad som ger livet kvalite´.

Sofie Petersson

2011-05-13

Läste Damernas detektivbyrå för några år sedan och blev nyligen sugen på att ta upp serien igen, men valde att lyssna på den som ljudbok med Babben Larsson som uppläsare. Hon passade bra i rollen som den kvinnliga detektiven Mma Ramotswe. Det är lätt att tycka om Mma Ramotswe som löser fall tack vare sitt knivskarpa förnuft - gärna i samband med en kopp roiboste. Böckernas succe har säkerligen mer att göra med att de utspelar sig i "exotiska" Botswana och inte i Europa eller USA- än att de är exceptionellt välskrivna. De är trivsamma men lämnar inga direkta avtryck. Som godis för stunden. Tänker dock inte överge Mma Ramotswe, det blir till att lyssna på nästa bok i serien.

Anette Marcusson

Gillar hans böcker.

Anna-Karin L

2011-01-19

Trevlig läsupplevelse

Behöver man varva ner är denna bok perfekt. Egentligen ganska tråkig o det händer inte mycket, just därför bra streshanterare!

Sofia Hansen

2010-08-11

Rolig och annorlunda deckare, skriven med glimten i ögat. Måste säga att jag verkligen tyckte om den här boken - och kan knappt vänta tills jag lånar nästa bok i serien om Botswanas första kvinnliga detektiv!

Amanda Köhlmark

2010-08-01

Lättläst och charmig, inget underverk men trevlig läsning. Bra när man vill varva en tung bok med något lättare, ska börja på nästa del nu. (Blir alltid sugen på rooibos te när jag läser den här boken!)

2010-07-31

En trevlig bekantskap.