Plågsam kärlek

Ferrante, Elena

Delias mamma Amalia drunknar på hennes födelsedag För att ordna med begravnignen tvingas Delia resa tillbaka till sin barndoms kvarter i Neapel. Vad var det som hände Amalia egentligen? Vem var tillsammans med henne samma natt som hon dog? Delias efterforskningar gör att hon börjar tvivla på att hon någonsin känt sin mor. Hade modern ett annat, hemligt liv? I takt med att Delia gräver djupare i sina efterforskningar börjar Delia minnas konstiga händelser ur sin barndom som kan ha med olyckan att göra. Genom ett antal mystiska telefonsamtal från en äldre herre sporras hon att gräva vidare och rekonstruera moderns sista dagar i livet. I sin jakt på sanningen försöker Delia samtidigt försonas med sitt förflutna och lösa upp alla känslomässiga knutar och lögner som hennes barndom präglats av.

Solveig Andersson

2018-08-25

En superb och mycket skickligt berättad fortsättning på Dagar av ensamhet. Läs den!

Zack Simone

2017-01-04

Dialekt. Neapel. Mycket att känna igen, men en berättelse som inte fångar mig.

Erika Granholm

2016-10-16

Inte alls som böckerna jag läst tidigare av henne. Konstlat och pretentiöst, och oengagerande. Svårt att tro att det är samma författare.