Plågsam kärlek

Ferrante, Elena

Delias mamma Amalia drunknar på hennes födelsedag För att ordna med begravnignen tvingas Delia resa tillbaka till sin barndoms kvarter i Neapel. Vad var det som hände Amalia egentligen? Vem var tillsammans med henne samma natt som hon dog? Delias efterforskningar gör att hon börjar tvivla på att hon någonsin känt sin mor. Hade modern ett annat, hemligt liv? I takt med att Delia gräver djupare i sina efterforskningar börjar Delia minnas konstiga händelser ur sin barndom som kan ha med olyckan att göra. Genom ett antal mystiska telefonsamtal från en äldre herre sporras hon att gräva vidare och rekonstruera moderns sista dagar i livet. I sin jakt på sanningen försöker Delia samtidigt försonas med sitt förflutna och lösa upp alla känslomässiga knutar och lögner som hennes barndom präglats av.

Bokdjungeln

2021-04-24

Trots att detta är del 2 i denna serien så märks det inte. En kan alltså läsa böckerna oberoende av varandra, anser jag.
Jag kan tycka att en del av denna berättelse påminner om Ferrantes tidigare böcker. Eller kanske är det mest för att det återigen handlar om en historia som utspelar sig i Neapel.
Hursomhelst så tycker jag att boken börjar bra men sen planar den ut. Jag blir inte riktigt tagen av den även om Ferrante får fram mycket känslor.
Tyvärr så föll den mig inte helt i smaken.

Solveig Andersson

2018-08-25

En superb och mycket skickligt berättad fortsättning på Dagar av ensamhet. Läs den!

Zack Simone

2017-01-04

Dialekt. Neapel. Mycket att känna igen, men en berättelse som inte fångar mig.

Erika Granholm

2016-10-16

Inte alls som böckerna jag läst tidigare av henne. Konstlat och pretentiöst, och oengagerande. Svårt att tro att det är samma författare.